Elita discreta a României


ELITA DISCRETA A ROMÂNIEI

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Dr. Peter Gross , Steven van Groningen, Leslie Hawke, Jean Lauxerois, Peter Damian Hurley

Saturday, May 16, 2015

Un pays malade de Jean Lauxerois. Une anniversaire

  

  „ Il n’y a pas de parole publique possible sans une véritable éthique de la parole.”
                         Jean Lauxerois




Dans la bibliothèque du château de Saint-Maurice.
PHOTO  ASTRID MARTIN AUBERDON

Source : http://www.sudouest.fr/2011/08/10/lecon-de-philosophie-avec-jean-lauxerois-471133-2080.php



La sfarsitul acestei luni se implinesc 5 ani de cand profesorul de filozofie Jean Lauxerois ( fost elev al Jean Beaufret , fost director de programe la Collège international de philosophie , traducator din germana si greaca veche al operelor lui Martin Heidegger, Theodor W. Adorno, Walter F. Otto, Sofocle, Platon si Aristotel ) a inaugurat in Franta un nou tip de analiza a sistemelor politice si sociale contemporane si europene :



Un pays malade de Jean Lauxerois  
http://blogs.mediapart.fr/edition/contes-de-la-folie-ordinaire/article/280511/un-pays-malade-de-jean-lauxerois


Cunoscator al  grandorii intelectuale a epocilor trecute si prin comparatie cu declinul cultural tragic al celor prezente , filozoful  Jean Lauxerois a construit o grila atemporala de evaluare a societatilor care sunt pozitionate , in raport cu gradul lor de dezvoltare si de evolutie , pe o scala imaginara a umanitatii.
Rezultatul acestei evaluari - mai exact un studiu de psihopatologie culturala transfrontaliera -  este o radiografie intelectuala impresionanta aplicata unui sistem politic si social ( in acest caz Franta), dar acelasi tip de evaluare poate fi aplicat oricarei tari din Europa sau din Occident , inclusiv ( si in mod special)  fostelor tari comuniste *) .
Jean Lauxerois identifica in primul rand o criza a elitelor :



"..ce sont les idioties navrantes et les lâchetés honteuses auxquelles ils ont donné lieu : elles révèlent le degré de confusion intellectuelle et d’abaissement moral auquel ont atteint aujourd’hui une grande partie de nos élites politiques et médiatiques, pour le malheur de ce pays."


In mod similar este identificata o criza a sistemelor politice care , in mod bizar , par sa adopte inchiderea, inchistarea si incapsularea specifica prin definitie sistemelor comuniste si post-comuniste :


 "Les clans se sont organisés pour se protéger, et pour protéger les puissants qui leur donnent leur pain quotidien. L’omerta, le secret, la « censure blanche » sont d’abord au service des hommes politiques, qui entretiennent avec les journalistes et les intellectuels patentés des rapports qui tiennent de la complicité sectaire. Tout ce beau monde forme en effet « une secte », un cercle étroit, essentiellement parisien, qui tient en main tous les pouvoirs et tous les leviers : gageons que ce sont là trois cents personnes tout au plus, qui s’assurent mutuellement de leur protection tacite, qui se font valoir les unes les autres, parce que tous vivent ensemble de la même pâture, tous complices sous les mêmes lambris, amis et adversaires – oui, parce qu’il faut bien tout de même quelques contradicteurs officialisés, pour donner le change et l’illusion de la transparence « démocratique ». Tout le monde sait, mais personne ne dira rien."


Sindromul cel mai grav identificat de catre autor este acela al "decivilizarii" care poate conduce la un adevarat naufragiu colectiv si poate distruge orice comunitate umana :


"L’hédonisme illimité, cynique, improbe, qui tient lieu de philosophie d’existence et de conviction politique, est le symptôme d’une vraie « décivilisation ».
"Quand la réussite professionnelle s’accompagne d’un tel échec moral, d’une telle pathologie, d’un tel dérèglement psychique, il y a bien là, tout de même, le symptôme symbolique d’un naufrage collectif. Et d’un effondrement spirituel. L’individu qui n’a de compte à rendre à personne ne tourne plus qu’à l’intérieur de sa jouissance comme un fauve en cage. Certains jusqu’au crime. L’éducation, ce devrait être aussi – au sens profond, non mondain, du terme – le savoir-vivre."


Profesorul Jean Lauxerois pledeaza pentru o etica a responsabilitatii sociale prin recivilizarea si reumanizarea societatilor si reintoarcerea la valorile umane fundamentale :


"Cessons de faire de la mondialisation le facile bouc émissaire de toutes nos perversions, et prenons enfin la mesure de la réalité des choses. Le temps de la responsabilité n’est pas seulement celui du passé, ni seulement celui de l’avenir, mais toujours d’abord, celui duprésent. Et le présent, c’est celui de la possibilité de la vie en commun. Dans nos sociétés atomisées, la question du lien de communauté devient primordiale. Donc la dimension symbolique de l’existence que mènent nos représentants politiques devient majeure. Il s’agit bien d’en finir avec le règne forcené de l’individualisme et de ses addictions en tous genres, de l’hédonisme forcené des egos ravagés par les libido folles et par les turpitudes. Il faut en finir avec la morgue, avec les machiavélismes au petit pied et avec les gros mensonges qui finissent par décourager les peuples. Il faut en finir avec ces petites mafias et ces sectes politiques(s.n.) qui décident du devenir de notre pays. Oui, nous sommes responsables. Responsables de nous-mêmes. Responsables de nos hommes politiques, même si eux fuient leur responsabilité devant les citoyens que nous sommes. Oui, responsables de la communauté que nous formons – pour combien de temps encore ?"


Acest demers de o simplitate si eleganta cu totul aparte  in contextul razboaielor ideologice viscerale
care devasteaza continentul in prezentul nostru istoric si in ceea ce autorul numeste " la gangrène idéologique ", poate fi punctul de plecare al unei miscari europeane de o cu totul alta factura decat cele consacrate .
Acest tip de miscare culturala ar putea restabili , in sfarsit , demnitatea elitelor intelectuale ale Europei  prin pozitionarea ferma fata de criza politicii si culturii europene si occidentale  si restabilirea increderii oamenilor in valorile culturii si civilizatiei atat de greu dobandite.




Nota

*) Profesorul Jean Lauxerois cunoaste foarte bine limba  romana (http://obiectiv-online.ro/?p=17455 ) si este foarte interesat de Romania.
Recent a publicat in Contributors.ro un excelent articol despre o problema fundamentala pentru societatea romaneasca ( http://www.contributors.ro/editorial/hercule-la-bucure%C8%99ti-impotriva-corup%C8%9Biei/).

Wednesday, May 13, 2015

Mediul virtual intre hate speach , cyberbullying si regulile polemicii de tip Oxford


O simpla comparatie intre atmosfera europeana din 1989 si atmosfera europeana din 2015, arata cat de mult a involuat aceasta de la climatul de deschidere si toleranta al anilor `90 , pana la razboiul actual si total ( informational, ideologic si psihologic ) fara precedent care a reinstaurat intoleranta , fanatismul si razboiul rece chiar in Europa zilelor noastre.

Acesta involutie apare cel mai pregnant in regresul comunicarii si dialogului din spatiul virtual unde responsabilitatea opiniilor , dialogul civilizat si regulile polemicii de tip Oxford au fost inlocuite treptat de anonimitate, hate speach si cyberbullying.
La nivel european,  primul semnal de alarma a fost dat in 2013 de catre CEDO care printr-o decizie istorica a arat raspunderea sociala a website-urilor , platformelor virtuale si a moderatorilor forum-urilor :

"EU court holds news website liable for readers' comments"
10 octombrie 2013
http://www.pcworld.com/article/2053900/eu-court-holds-news-website-liable-for-readers-comments.html 

Acelasi semnal de alarma este reluat recent si la noi , dar numai  in mediul universitar  mai putin accesibil marelui public :


"Un rol extrem de important in cazul comunităţilor online este cel al moderatorilor si cel al liderilor informali. Ei sunt cei care pot infuența modul în care comunitatea evoluează, pot promova mesajele unor membri sau le pot opri pe ale altora, pot propune și susține nişe de dezvoltare sau propagarea unor mesaje ascunse."
18 martie 2014
Lucian Catalin Lazar - O metodologie de analiza a retelelor sociale online
( Teza de doctorat, Universitatea Bucuresti )

Dialogul social din societatea romaneasca si implicit din mass-media si mediul virtual , straluceste prin absenta moderarii , lipsa de respect fata de interlocutori, hate speach si limbaj vulgar ( uneori promovate chiar de liderii politici ,  civici  si de liderii de opinie in general ) care , toate la un loc , au rolul de a indeparta oamenii educati si civilizati de participarea la dezbaterea publica , oferind in schimb conditii ideale pentru dezvoltarea intolerantei si extremismului .

Friday, May 8, 2015

Un razboi informational, ideologic si psihologic fara precedent in istorie


Dupa momentul de gratie al anului 1989 , intreaga Europa si intreg Occidentul au fost prinse pe nesimtite intr-un vartej infernal in care toate valorile fundamentale ale culturii si civilizatiei europene si occidentale sunt sub asediu si demolate sistematic. 
Paradoxul este acela ca pe masura ce moralul Europei si al Occidentului este in cadere libera, Rusia a declansat un razboi total ( informational, ideologic si psihologic ) impotriva lor prin care vrea sa reseteze intregul sistemul de valori culturale si morale al Occidentului , sa disloce si sa translateze reperele ideologice , axiologice si morale si sa rescrie istoria reprosand acest lucru exact adversarului pe care si l-a desemnat singura. 
Ceea ce vedem acum este doar varful unui aisberg urias . In realitate, ceea ce recent a devenit vizibil pentru toata lumea isi are originea in cursul  de "Psihopolitica" inaugurat L.P.Beria in 1936 ,curs care nu a fost niciodata abandonat , ci doar perfectionat si adaptat noului mediu virtual . 
Razboiul informational dintre Est si Vest se refera nu numai la granitele europene redesenate de Putin , ci si la judecata  morala a comunismului si nazismului , judecata respinsa total de Rusia care respinge orice asemanare si orice comparatie intre Hitler si Stalin, ultimul fiind considerat si acum erou national.
Miza acestui razboi este rezumata cel mai bine chiar de Rusia care l-a provocat, si in doar cateva propozitii : 


" I am also concerned that politicians in some countries, particularly in Western Europe, in the United States, purposely try to rewrite history, to twist history, to put, for example, Communism and Nazism on one level (s.n.). And this is not true." 
Sergey Ivanov, Head of the Russian Presidential Administration 

West rewrites history to alienate (s.n.) Russia – Kremlin administration head  
 http://rt.com/politics/official-word/254805-sergey-ivanov-victory-day/

Monday, May 4, 2015

Asaltul lumii virtuale asupra lumii reale


Lumea in care traim se afla sub semnul unui uluitor paradox  . De la celebra lume a ideilor imaginata in vechime de catre Platon si de la celebra  Biblioteca Babel imaginata in lumea moderna de catre Jorge Luis Borges  , distanta de la utopie la realitate in loc sa se mareasca , s-a micsorat.

In ultimele doua decenii asistam la o adevarata ofensiva a lumii virtuale asupra lumii reale prin care din ce in ce mai multe activitati umane sunt transferate din spatiul real in spatiul virtual.
De la celebra ( si deocamdata utopica la noi) e-guvernare , atacurile cibernetice , razboiul informational si psihologic,  si terminand cu retelele sociale , aproape orice activitate umana poate fi trasferata din  spatiul real in spatiul virtual :





Ofensiva spatiului virtual






Adevaratele dimensiuni si consecintele acestui foarte straniu transfer , vor fi apreciate probabil in mod corect peste decenii de aici incolo.