Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles , Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois, Steven van Groningen, Leslie Hawke, Peter Damian Hurley

Saturday, January 14, 2017

Personalitatile anului 2017 in Europa si in Romania . O opinie



Toti suntem prizonieri aici pentru o vreme, asa ca sa incercam s-o scoatem la capat. 

Jonathan Haidt *)


90% din oamenii cu care intru în contact sunt profund nefericiţi, o societate care şi-a pierdut  
valo­rile de bine, frumos, adevăr şi dreptate. Şi mai ales de non-nocivitate. 
 Aurel Romila **)





Pentru anul 2017 "Politico" a identificat 28 de personalitati care modeleaza Europa (" people who are shaping, shaking and stirring Europe " ) desi,  dintr-un anumit punct de vedere , actiunile a doua din aceste personalitati nu par sa modeleze Europa, ci mai degraba sa prezica destramarea ei ( George Soros ) dupa modelul URSS , sau chiar sa puna umarul la disolutia principiilor ei (Recep Tayyip Erdoğan ) .



Sursa http://www.politico.eu/list/politico-28-class-of-2017-ranking/


Romania este reprezentata pe aceasta lista  numai de catre politistul onest Marian Godina urmarit pe Facebook de 360.000 de persoane si care are un ecou  vizibil asupra starii de spirit a unei populatii dintr-o tara macinata de coruptie. Pe de alta parte , oricat ar fi de competent , talentat si apreciat ,  nu poate schimba de unul singur un intreg sistem numai prin aceste calitati ale sale.
In sfarsit, dupa mai mult de un sfert de secol de tranzitie de la o societate comunista la un stat de drept si o societate deschisa si democratica este vital ca personalitatile unei societati sa fie apreciate nu numai dupa opiniile si influenta pe care o au pe Facebook , ci in mod special dupa faptele, realizarile si prestigiul lor social. 
Prestigiul social ar putea fi evaluat dupa o grila cu 7 dimensiuni care se poate aplica atat liderilor politici , cat si liderilor civici :

  • Moral legitimacy( the degree to which citizens consider political and civic leaders as moral and contributing to the common good). 
  • Pragmatic legitimacy( the degree to which citizens are interested in  political and civic leaders and consider  political and civic leaders activity as beneficial for themselves).
  • Cognitive legitimacy( the degree to which citizens consider the presence of political and civic leaders as normal and taken-for-granted). 
  • Emotional legitimacy( how citizens feel about  political and civic leaders). 
  • Status( the degree to which citizens define  political and civic leaders as a powerful and highly ranked group). 
  • Reputation( the degree to which citizens associate  political and civic leaders with a positive image). 
  • Uniqueness( the degree to which citizens think  political and civic leaders are special).


In acest caz exista 5 personalitati ( influenceri ) care nu sunt foarte cunoscute pe retelele sociale de la noi , dar care obtin note maxime pe aceasta grila .
Fiecare dintre aceste personalitati  se distinge prin acordul deplin intre vorbe si fapte , are contributii decisive in propriul domeniu de activitate  si o influenta semnificativa in societatea romaneasca.





ELITA DISCRETA A ROMÂNIEI


Este formata din personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat fac reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :







Dr. Peter Gross




"...cultura este principala problemă. Ea definește modul în care lucrează sistemul politic 
sau alte sisteme și instituții ale unei societăți."
Peter Gross 



Profesorul Peter Gross este o personalitate coplesitoare prin experienta , competentele si metodele unice de cercetare si analiza asupra relatiilor internationale , a evolutiei mass-mediei internationale si a societatilor aferente, cu precadere asupra Europei de Est :

"Peter brought unique skills to the study of international media given his birth in a the-Communist nation and immigration to the United States. He combines quantitative skills, depth analysis and interpretations based on personal experiences. His social skills combined with a well-developed intellect equip him for a range of communications and academic activities."
Louise Montgomery

Pe parcursul a 26 de ani a urmarit in mod constant evolutia mass- mediei si societatii romanesti din 1990 si pana in prezent  realizand cea mai complexa si profunda analiza a infrastructurii macrosistemului politic si social dintr-o fosta tara comunista ( Peter Gross - Intoarcere in laboratorul romanesc . Mass-media dupa 1989 , Editura Nemira, Bucuresti , 2016 )  unele din concluziile acestei analize fiind esentiale si surprinzatoare in acelasi timp.

" Noi studiem întotdeauna mass-media din punctul de vedere al sistemului şi asta ne dă o imagine a arhitecturii sistemului, dar nu ne spune cum sunt legăturile între diferitele părți ale sistemului și cum lucrează el. Așa că nu politica, nu economia, nu alte lucruri care de obicei definesc un sistem sunt principalii vinovaţi de starea mass-media, ci cultura, valorile, atitudinile, pentru că asta se traduce în practici și aici e problema cea mai mare."
Peter Gross 

Prin aplicarea de grile succesive asupra structurii si evolutiei sistemului politic si social si descifrarea sub starea de haos a mecanismelor de profunzime  ale deconstructiei sociale care au stat la baza resetarii valori culturale si morale traditionale la romani si a destructurarii codurilor deontologice si profesionale, analizele profesorului Peter Gross sunt decisive pentru intelegerea evolutiei societatii romanesti din ultimii 26 de ani si a manipularii existente la nivel de sistem  intr-un stat captiv si intr-o societate adusa intr-o stare de parabioza in care cetatenii nu mai pot distinge realul de fictiv si onestitatea de infractiune . 


Sursa : Revista 22






Steven van Groningen



"Orice reusita are valoare daca este urmata de un traseu etic."
Steven van Groningen

Bancherul Steven van Groningen este poate cel mai puternic si distins influencer din mediul de afaceri si un adevarat model pentru eleganta civica , implicarea sociala ( presedinte al Raiffeisen Bank, președinte al Consiliului Patronatelor Bancare din România și are calitatea de membru sau ocupă funcții de conducere în organizații precum: United Way, Institutul Aspen România, Consiliul Investitorilor Străini, Prietenii Muzeului Naţional de Artă din România, Hospice Casa Speranţei etc. )  , mecenatul privat si relatia cu establisment-ul actual .
In acelasi timp este autorul unei celebre scrisori simbolice trimise Guvernului Romaniei cu ocazia sarbatorilor de sfarsit de an in care argumenteaza ca cea mai importanta dorinta a investitorilor straini este ca acesta sa-si indeplineasca corect propriile atributii  si implicit sa respecte principiile statului de drept :

Dear Sinterklaas, 
Please, may we have a government that is: 
A Good Administrator
This includes collecting taxes and duties from every one (in terms of not some paying and others less so). It also means to pay invoices and tax returns on time. This applies not only to the government itself but also to the State Owned Enterprises it controls. (SOEs represent 7% of Gross Value Added but 24% of the arrears in Romania)
SOEs should apply and respect generally accepted principles of corporate governance and respect minority rights. Management should be appointed on professional criteria only. 
Transparent
Public  spending, especially procurement processes should be transparent. Clear projects prioritisation is also needed.  We know there is not enough money and that is normal. Nobody has enough resources to do everything he or she would like to do. What is needed is a transparent process of prioritising. Which projects get financing and based on what criteria? Different governments will use different criteria based on their ideology but the process should be transparent all the same. 
A Good Project Manager
Projects should not only be started but also finished. Romania counts 40.000 unfinished infrastructure projects that must have cost a big sum of public money but have little impact.
In 2010 Romania has spent the largest share of its budget as % of GDP for public investments within the the EU (5,8%). Still the infrastructure remains one of the poorest in Europe. This has to change.
Stable
The constant changing of government officials and professionals in ministries makes it very difficult to engage in dialog. It also doesn’t help to create an environment of assuming responsibility and accountability. 
Respectful and respected
Government should respect it citizens, tax payers and voters. State institutions should be strengthened and not challenged. There should be zero tolerance towards corruption.
Credible
The only way I know to create credibility is by delivering on promises. To do what you say you are going to do. It would be nice to have a credible government.
By the way, the other day I came across the following quote by Mahatma Gandhi. “Happiness is when what you think, what you say, and what you do are in harmony.” Maybe I should wish for a happy government. 
Predictable
Long term sectorial strategies for the most important sectors of the Romanian economy are needed.
No more Emergency Government Ordinances to hasty legislative changes unless in case of a real emergency.
A law making process that includes a sound process of consultations with all involved parties, a proper impact analysis and a reasonable implementation process. The application of the law should be clear and unequivocal.
The Foreign Investors Council made a short write up on this. You can find it on www.fic.ro. 
Courageous
Last but not least I wish for a government which does what needs to be done in the interest of the country, even if this means risking losing popularity or if this goes against the short-term personal interests or egos of its members.
With love
Steven

P.S. If you cannot provide all of the above on the 6th of December, that is not a problem, the 9th is fine (I mean this year)
P.P.S. If the above is too much, maybe you could give each member of government a copy of the book “Why Nations Fail“.
P.P.P.S. I hope your horse likes the carrot. 
Final Comment
The times when I believed that my wishes were fulfilled by an age old bishop, riding over the rooftops on a white horse, are far behind so I don’t really think any of these wishes will be fulfilled by Saint Nicholas. But the government could do it, couldn’t they? Isn’t that their job? 
http://stevengroningen.eu/governement-wish-list



Prin activitatea si prezenta sociala Steven van Groningen este total atipic  pentru perceptia comuna existenta la noi asupra unui om de afaceri fiind reprezentativ pentru o cultura si o traditie in care transparenta,  educatia , competenta , "gentlemen`s agreement" si  fair-play-ul  sunt considerate elemente fundamentale ale carierei profesionale si sociale.
In calitate de initiator , participant si promotor in acelasi timp, a sponsorizat prin banca pe care o conduce Bucharest Maraton la care au fost prezenti 14.000 de participanti   din 60 de tari.








Steven van Groningen si sotia sa romanca intervievati in calitate de
initiatori , promotori si participanti la
Bucharest-Marathon , editia 2016



O scena suprarealista made in Romania. Leslie Hawke ( cetatean american ),  Steven van Groningen ( cetatean olandez ) si voluntari de la Raiffeisen Bank in vizita la o familie saraca intr-un sat din Buzau
Foto : Raiffeisen Comunitati








Leslie Hawke



"Mulți oameni nu au nici cea mai vagă idee despre sărăcia extremă, degradarea și     izolarea în care trăiesc foarte mulți români, în zone din mediul rural. Aceste „enclave”, căci cu greu le-am putea numi comunități, sunt ascunse privirilor...Eu vorbesc despre niște oameni practic invizibili, care nici măcar nu au reprezentați în guvern sau în societate, în general."
Leslie Hawke


Distinsa doamna Leslie Hawke , fost jurnalist si voluntar la Peace Corp, este un exemplu tipic pentru persoanele obisnuite cu un anumit standard social si cultural , dar care renunta in mod voluntar la confortul oferit de o societate avansata si se dedica intr-o tara ca Romania unor cauze sociale obtinand rezultate absolut spectaculoase in domeniul accesului la educatie.
Ceea ce nu a reusesit sa identifice si sa rezolve un intreg minister specializat si nici societatea in ansamblu timp de peste un sfert de secol , a reusit in cativa ani o initiativa privata care le-a impulsionat pe ambele pornind de la principiul fundamental ca educatia primara este o variabila esentiala in evolutia fiecarui cetatean si in dezvoltarea societatii : 


"S-a dovedit că programele tip „a doua şansă” ajută prea puţin pe termen lung, dacă nu sunt precedate de educaţie preşcolară de calitate (s.n.). Am văzut cu ochii noştri cum acei copii care intraseră în sistemul educaţional înainte de clasa I aveau rezultate mai bune şi rămâneau în şcoală mai mulţi ani în comparaţie cu fraţii lor pentru care şcolarizarea începuse mai târziu. (Iar studiile internaţionale în domeniu au ajuns la aceeaşi concluzie.)"

Programul FCG ( Fiecare Copil la Gradinita ) al asociatiei OvidiuRo ( http://www.ovid.ro/our-work/programul-fcg/- ) un program care urmareste ca fiecare copil sărac din România să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină un membru activ al societății a fost initiat de initiat de catre Leslie Hawk si citat ca buna practica de Banca Mondială cât și de The Economist. In acelasi timp, FCG a inspirat Programul național omonim reglementat de Legea nr. 248/2015 care instituie stimulentul educațional, pentru copiii de vârstă preșcolară din familii defavorizate. ( http://adevarul.ro/educatie/prescolar/nu-e-vorba-doar-despre-tichete-sociale-1_584adf5e5ab6550cb845534c/index.html ).
Rezultatele sunt de-a dreptul impresionante prin impactul deosebit avut la nivelul comunitatilor , autoritatilor locale si centrale , actiunile intreprinse cu succes  reusind sa atinga aproape jumatate din suprafata Romaniei si sa capteze interesul copiilor, parintilor, educatorilor , a societatii in general, dar si a mass-mediei interne si internationale :




Sursahttp://www.ovid.ro/rapoarte-anuale/


Proiectul initiat de Leslie Hawke reaprinde flacara sperantei si increderea oamenilor  in valorile educatiei , civilizatiei si normalitatii sociale intr-un stat captiv si intr-o societate abrutizata de comunism si post-comunism si macinata de coruptie .









Jean Lauxerois
 http://www.sudouest.fr/2011/08/10/lecon-de-philosophie-avec-jean-lauxerois-471133-2080.php






„ Il n’y a pas de parole publique possible sans une véritable éthique de la parole.”
Jean Lauxerois


Filozoful francez Jean Lauxerois ( fost elev al Jean Beaufret , fost director de programe la Collège international de philosophie , traducator din germana si greaca veche al operelor lui Martin Heidegger,Theodor W. Adorno, Walter F. Otto, Sofocle, Platon si Aristotel ) este un remarcabil cunoscator al grandorii intelectuale a epocilor trecute pe care le poate compara cu declinul cultural tragic al celor prezente. Aceasta mare constiinta europeana stapaneste totemele culturale fundamentale in acest context si restabileste prestigiul autenticei elite culturale europene pe care o reconecteaza la realitatile prezente sublinind rolul major pe care aceasta ar trebui sa-l aiba in acest prezent atat de tulbure .
Jean Lauxerois a inaugurat un nou tip de analiza a sistemelor politice si sociale contemporane si europene construind o grila atemporala de evaluare a societatilor care sunt pozitionate , in raport cu gradul lor de dezvoltare si de evolutie , pe o scala imaginara a umanitatii.
In acest sens a facut o impresionanta radiografie intelectuala a unui sistem politic si social cum este cel francez (http://blogs.mediapart.fr/edition/contes-de-la-folie-ordinaire/article/280511/un-pays-malade-de-jean-lauxerois ), dar acest tip de evaluare poate fi aplicat in egala masura oricarei tari din Europa sau din Occident , inclusiv fostelor tari comuniste.

Aceasta tip de analiza a sistemelor politice este dublata de o impresionanta analiza a sistemelor culturale. In alt context , Jean Lauxerois a analizat devenirea Europei la intersectia dintre cultura vechii Elade ,vechea Roma , ortodoxie si catolicism mergand pana la analiza marilor probleme ale Europei de azi (http://www.luceafarul.net/jean-lauxerois-questions-de-tudor-petcu-a-propos-de-lorthodoxie ).
Perspectivele complementare , eruditia coplesitoare, naturaletea , siguranta, claritarea si concizia exprimarii in cele mai abstracte probleme filozofie ne fac accesibile cele mai dificile chestiuni ale genezei Europei moderne care de regula erau accesibile doar elitelor sale culturale.

In egala masura , Jean Lauxerois pledeaza pentru revenirea societatilor europene si a Europei in ansamblu la sensul originar al notiunilor de comunitate si legaturi comunitare , ca o etapa necesara intr-un proces de reconstructie sociala deoarece doar prin intalnirea reala a celuilalt si legaturile reale intra-comunitare se poate reface sensul initial al etosului social ca o conditie necesara a reinstaurarii unei etici sociale autentice. Desi catolic prin origine , dar avand si detasarea data de formatia sa intelectuala si culturala , Jean Lauxerois s-a apropiat in egala masura de spiritualitatea ortodoxa fiind puternic influentat de intalnirea cu aceasta si de radacinile ei filozofice si ancestrale care sunt in acelasi timp si radacini ale batranei Europe (https://www.apostolia.eu/articol_780/pa%C5%9Fte-la-manastirea-lup%C5%9Fa-sau-in%C5%A3elesul--unui-pelerinaj-.html ).
Din aceasta perspectiva este analizat fenomenul foarte complex al dezradacinarii Occidentului si , prin contrast, este adus Romaniei si romanilor cel mai frumos omagiu care arata ca strainii vad foarte clar ceea ce multi romani nu mai vor sau nu mai pot sa mai vada in propria lor tara (http://www.luceafarul.net/jean-lauxerois-questions-de-tudor-petcu-a-propos-de-lorthodoxie ).
Profesorul Jean Lauxerois cunoaste foarte bine limba romana si cultura romana (http://obiectiv-online.ro/?p=17455 ) , si este foarte interesat de Romania careia i-a inteles si trecutul, si spiritualitatea, si prezentul publicand  in presa noastra un excelent articol despre o problema cruciala a societatii romanesti ( http://www.contributors.ro/editorial/hercule-la-bucure%C8%99ti-impotriva-corup%C8%9Biei/)
In sfarsit, contactul cu spiritualitatea romaneasca inca vie  intr-o epoca a dezradacinarii si a contestarii generale a valorilor lumii libere , este pentru Jean Lauxerois o excelenta oportunitate pentru a scoate in evidenta cazul aparte al societatii romanesti. 
Intr-o epoca a multiculturalismului si dezintegrarii , departe de a fi ramas intr-o regresie arhaica, prin aceasta spiritualitate comuna si cu radacini atat de adanci Romania este inca o comunitate :   

" Nous touchons ici à l’urgente question de ce que Simone Weil nomme le « déracinement », phénomène dont l’acuité est devenue instante depuis quelques décennies, au point de constituer une interrogation centrale quant au devenir de l’homme à venir (la question des « migrants », qui occupe tant les médias européens, touche bien sûr à cette dimension). Le déracinement est une réalité douloureuse, énigmatique aussi dans nombre de ses aspects philosophiques, mais l’enracinement ne se décrète pas pour autant, dans la mesure aussi où il peut devenir une revendication suspecte, qui donne lieu à des méprises, à des malentendus, à des manipulations et souvent à des excès dont le nationalisme est coutumier, dans des versions toujours renouvelées.
La chance, la grâce, la vertu et l’énergie de l’orthodoxie roumaine, c’est d’être encore assez « enracinée », sans avoir été contaminée par trop de folklore. L’Occident, et notamment en France, est pris dans la dichotomie de l’universalisme et du régionalisme. Les partisans des « régions » sont tombés le plus souvent dans une pauvre folklorisation, et leurs adversaires ont beau jeu de considérer qu’ils ne représentent qu’une régression archaïque. La Roumanie, elle, échappe pour l’essentiel à cette malheureuse impasse. Elle n’est pas un régionalisme. La Roumanie, c’est encore au sens fort, un peuple. Parce qu’elle a une langue commune, une religion commune, une foi commune, qui vivent d’une âme commune. Bref une spiritualité commune. Et ma fréquentation des Roumains me permet aussi de mesurer combien cette spiritualité diffère de celle des Russes ou des Grecs, tels que je les connais du moins. "
http://www.luceafarul.net/jean-lauxerois-questions-de-tudor-petcu-a-propos-de-lorthodoxie





Peter Damian Hurley



" Romania este tara ultimei civilizatii rurale autentice a Europei. Aici are loc un cataclism. Iertati-ma ca va spun. Sunteti un popor abrutizat.Dupa 50 de ani de comunism si o decapitare a neamului urmata de 25 de ani de faradelege salbatica, incercati sa va cresteti un cap nou. Nu stiti ce drepturi va apartin."  
„ ... este locul în care mințile creative ale Europei vin să se reîncarce, iar acesta nu-i așa de mic lucru, pentru că pentru așa ceva îți trebuie încărcătoare. Și sunt nenumărate încărcătoare pe aici. România este privită de Vest ca un proiect social. Ori noi suntem mai mult de atât. Avem un concept național puternic și unic. Ce este cel mai important, e încă viu"
Peter Damian Hurley


Charismaticul promotor cultural Peter Damian Hurley , fondator al "Asociatiei Interculturale de Traditii " , irlandez prin origine , roman prin adoptie si maramuresan prin convingere , este un caz şcoală pentru modul in care un singur om poate provoca o schimbare de constiinta si o miscare de masa intr-un sistem la inceput indiferent sau chiar ostil. 
Fost viceconsul onorific al Irlandei la Bucuresti din 2000 pana in 2006, cu o solida pregatire si experienta anterioara in afaceri si marketing, Peter Damian Hurley are in Romania revelatia intoarcerii la origini intalnind aici ceea ce a numit "focul viu "respectiv natura nealterata , traditiile, cultura si radacinile crestine. Dupa aceasta intalnire , cu taria,  energia  si perseverenta tipic irlandeze actioneaza in consecinta demoland tiparele fatalismului autohton. 
Avem in acest caz o demonstratie elocventa a preceptului grecesc conform  caruia  "omul este masura lucrurilor" respectiv a unor aforisme non-standard de genul "cuvintele atrag realul " si "oamenii inving sistemele ", Peter Damian Hurley  reusind acolo unde intregi ministere si bresle profesionale de la noi au esuat . 
Rezultatul este o uluitoare si singulara campanie de promovare pe toate planurile a culturii si traditiilor romanesti in special din Maramures  (  http://www.drumullung.ro/ ; http://drumliber.ro/drumul-lung-spre-cimitirul-vesel-maramuresul-intr-un-festival/)   pe care un autohton , chiar daca ar conceput-o , nu ar fi reusit in nici un caz sa o promoveze in acest mod si cu aceasta eficienta ( conform unui vechi proverb, nimeni nu este profet in tara lui ).
Avand din plin pasiunea , motivatia, competentele si instrumentele necesare,  Peter Damian Hurley a generat o adevarata tornada sociala care a invaluit piramida sociala de la baza  si pana la varf obtinand pentru promovarea traditiilor sprijinul cetatenilor , atentia mass-mediei , dar si aprobarea si bunavointa autoritatilor. 











Activitatea sa prodigioasa a trecut dincolo de simpla promovare a culturii si traditiilor romanesti (http://www.drumullung.ro/event/festivalul-satelor/ ) mergand pana la sustinerea cauzei Romaniei in fata Uniunii Europene ( http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/scrisoarea-unui-irlandez-comisar-european-romania-tara-ultimei-civilizatii-rurale-autentice-europei-ue-asista-cea-mai-marenedreptate-sociala-1_550d351c448e03c0fdc39a83/index.html ) .
Rezultatul acestei activitati impresionante nu numai in Romania, ci si la nivel european a fost apreciat inclusiv in Irlanda , tara natala a lui Peter Damian Hurley.




Ceremony to bestow the Cultural Merit Order of Romania in the Rank of Comander on Peter Hurley






Peter Damian Hurley a reusit sa inteleaga o tara atat de complicata cum este Romania si sa-i promoveze valorile traditionale poate mai bine decat au reusit sa o faca pana acum romanii care, cum s-a observat de atatea ori, nu mai cred in valorile lor .
Din  acest punct de vedere "irlandezul din Romania,  mai roman decat romanii"  cum este supranumit de catre simpatizantii sai , reprezinta un caz unic reusind sa conecteze si Romania la Europa , si Europa la Romania,  incurajand romanii sa-si respecte valorile si sa nu-si uite radacinile.


                                                                                 * * *

Conform unui vechi aforism grecesc, oamenii traiesc pe Pamant ca intr-un post de pază si fiecare dintre ei vine pe Pamant cu o misiune. Daca avem in vedere impresionanta contributie a acestor personalitati  la promovarea valorilor umaniste, culturale si democratice in spatiul nostru civic , in Romania cel putin , aceasta elita si-a indeplinit misiunea.
Personalitatile prezentate anterior se disting printr-o reputatie sociala si morala impecabile ( respectiv veriga lipsa la vedetele establishment-ului autohton ) si  prin performante profesionale si sociale de exceptie.
In acelasi timp , prin atitudinea , comportamentul,  actiunile si valorile pe care le promoveaza in felul propriu si legatura puternica cu Romania,  prin echilibrul , credinta in valorile civilizatiei, culturii si educatiei , deschiderea fata de Romania si fata de valorile ei  , ele au contribuit la refacerea spatiului moral din societatea romaneasca si la restabilirea increderii romanilor in valorile civilizatiei, culturii , democratiei, statului de drept si nu in ultimul rand la increderea romanilor in propriile lor valori.
Aceste personalitati cunosc limba romana si au luat contact cu  adevarata realitate si normalitate romaneasca de negasit in vacarmul mass-media si pe ecranele televiziunilor comerciale de la noi angrenate , prin scaderea standardelor si cele mai toxice programe din Europa,  intr-un adevarat program national de dezinformare , manipulare si imbecilizare a populatiei . O recenta cercetare globala asupra empatiei sociale a aratat ca Romania are acum unul din cele mai scazute niveluri din Europa,  nivel care ajunge chiar sub nivelul empatiei din Rusia (http://www.livescience.com/56557-most-and-least-empathetic-countries.html ) .
Pe cale de consecinta  , prin modelele oferite si impactul major si pe termen lung  asupra societatii romanesti pe care il au  actiunile si proiectelor lor, aceste personalitati de exceptie care au crezut in Romania si in valorile ei atunci cand romanii abia mai cred in ele, au devenit in mod tacit modele sociale intr-o tara pe care au stiut sa o inteleaga si sa o respecte si care le-a acceptat in mod firesc.
Cum adevarul , valoarea sociala si culturala sunt independente de decizia politica , nu se supun la vot si nu trebuie sa se supuna criteriului majoritatii, cariera si ruta profesionala si sociala de exceptie a acestor personalitati arata ca daca o lunga perioada din istoria acestei tari , vorba cronicarului , a fost valabil principiul „nu sunt vremile supt carma omului, ci bietul om supt vremi” ,  acum si in Romania este posibil ca oamenii sa mearga inaintea vremurilor si sa invinga sistemul si acesta este cel mai frumos exemplu oferit romanilor.



Note 

*) Jonathan Haidt
 - The Righteous Mind : Why Good People Are Divided by Politicd and Religion, 2012;
 -  Mintea moralista. De ce ne dezbina politica si religia - Editura Humanitas, Bucuresti, 2016

**) Dia Radu - Prof. dr. psihiatru Aurel Romila - "90% din oamenii cu care intru în contact sunt profund nefericiţi. Şi-au pierdut valorile de bine, frumos, adevăr şi dreptate"
http://www.formula-as.ro/2014/1119/lumea-romaneasca-24/prof-dr-psihiatru-aurel-romila-90-din-oamenii-cu-care-intru-in-contact-sunt-profund-nefericiti-si-au-pierdut-valorile-de-bine-frumos-adevar-si-dreptate-17769

No comments: