Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles , Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois, Steven van Groningen, Leslie Hawke, Peter Damian Hurley

Saturday, January 24, 2015

Psihologia in Romania - profesie liberala sau mijloc de control social ?


Sinteza de mai jos despre situatia domeniului psihologic de la noi  (deontologie, autonomie profesionala, raporturile cu autoritatile,etc. ) si despre confiscarea acestui domeniu devenit in realitate o afacere veroasa,  a fost initiata in urma unui schimb de mesaje pe tema anti-coruptiei  cu un membru al Departamentului de Consiliere al International Anti-Corruption Academy (IACA)  - Laxenburg, AUSTRIA care mi-a cerut un material pe aceasta tema.


Problema coruptiei in domeniul psihologic  este indisolubil legata de problema statutului acestei profesii in comunism si de evolutia ei in postcomunism.
Sinteza de mai jos aparuta in luna ianuarie 2006 in ziare de limba romana din Germania, Franta , USA (  presa din tara a refuzat publicarea ei ) ofera un tablou general al situatiei psihologiei romanesti si al confiscarii ei de catre structuri straine domeniului:



                    FIGURA 1- Controlul social- infiltrarea si acapararea domeniului psihologic
1. Psihologie si politica 2. Certificatul de incapacitate politica si profesionala 3. Consecintele pe termen lung 4. Ecourile in spatiul social 5. Marile dileme sociale si morale ale psihologiei 6. Un inventar al tehnicilor de control social 7. Tehnici de control, manipulare si blocaj organizational. Cazul Constanta 8. In loc de concluzii
http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/CULTURA/istoria%20conspirativa%20de%20SS.htm

Altfel spus , dupa 16 ani de incertitudine, ambiguitate si haos profesional mentinute in vod voit, chestiunea a fost transata in mod decisiv prin aparitia proiectului legii organice ( legile organice se aproba de majoritatea tuturor parlamentarilor alesi ,nu doar de majoritatea celor prezenti la vot ) 213 DIN 06.01.2004 (http://www.dreptonline.ro/legislatie/legea_profesiei_psiholog.php ).

In urma acestui proiect de lege care a desfiintat asociatia profesionala clasica , a certificat aparitia Colegiului Psihologilor din Romania si a anulat statutul liberal al acestei profesii , in presa din tara ( „Cotidianul”, 23 aprilie 2006 )  a aparut un articol  care a semnalat consecintele profesionale si sociale generate de o lege abuziva :

Depresia psihologiei romanestihttp://sergiusimion.blogspot.ro/2007/04/depresia-psihologiei-romanesti.html )

In martie 2006 am initiat un Apel pentru modificarea Legii 213 care a fost publicat doar in revista Asymetria ( Franta ) deoarece presa din tara a refuzat publicarea lui  :


APEL PENTRU MODIFICAREA LEGII 213 DIN 06.01.2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Psihologilor din Romania 
Scop : preintampinarea efectelor unor intentii contrare legislatiei europene si a legilor liberei concurente care conduc la deturnarea sensului profesiei de psiholog 

http://www.asymetria.org/modules.php?name=News&file=article&sid=42 )


Prima consecinta  a acestei initiative legislative gestata timp de 16 ani , este aceea ca a fost denaturat sensul acestei profesii care dintr-o profesie  liberala si autonoma a devenit una subordonata unor comandamente birocratice  si financiare iar prin reinstaurarea cenzurii , psihologii romani au devenit prizonierii de constiinta ai unei instante practic straine domeniului :


In al doilea rand,  domeniul psihologic va face nota discordanta cu tendinta de aliniere a societatii romanesti la normele europene. Daca la presiunea UE justitia romana a inceput curatenia in propria ograda , legea stabilind clar ca profesia de magistrat este incompatibila cu apartenenta la fosta politie politica si , foarte interesant , cu calitatea de membru al unui serviciu secret respectiv ofiter acoperit, psihologia romaneasca ( respectiv Colegiul Psihologilor din Romania ) nu vede nici o incompatibilitate intre aceste doua calitati si exercitarea profesiei de psiholog cu atat mai mult cu cat in mod neoficial se recunoaste ca psihologia este o arma si ca aceasta trebuie controlata :

„ Una dintre misiunile serviciilor secrete este aceea de a avea un control permanent asupra societatii, in general si a institutiilor sau organizatiilor ,in special iar , modalitatea cea mai eficienta este aceea prin care, un (fost) lucrator se infiltreaza ,sub diverse forme si in diferite functii ,in institutia sau organizatia respectiva. In general, se prefera ca acesta sa acceada la o functie de conducere. In aparenta, structura de informatii pare sa fi renuntat la propriul angajat dar, ea il foloseste atat timp cat randamentul sau nu este influentat in mod negativ de vreo boala,de vreo incalcare flagranta a legii sau deconspirare iar, trecerea in rezerva nu inseamna ca structura de informatii a renuntat la acesta . Sa nu uitam ca , psihologia este o arma si ca orice arma ,trebuie controlata . Cum? Prin …ofiterii care conduc COPSI”
http://sergiusimion.blogspot.com/2010/06/ce-vraji-mai-fac-psihologii-romani.html?showComment=1321718007959#c3395928666639859197


Rezultatul a fost confiscarea profesiei de catre instante si structuri straine domeniului :

Psihologia romaneasca intre Lege si Ordine
(http://sergiusimion.blogspot.ro/2009/01/psihologia-romaneasca-intre-lege-si.html)   
Democratie psihologica prin reprezentare militara
(http://sergiusimion.blogspot.ro/2009/06/democratie-psihologica-prin.html)  
Ce vraji mai fac psihologii romani
(http://sergiusimion.blogspot.ro/2010/06/ce-vraji-mai-fac-psihologii-romani.html)  
Frontul Psihologic National
(http://sergiusimion.blogspot.ro/2009/04/frontul-psihologic-national.html)


In al treilea rand ,Colegiul Psihologilor din Romania  pretinde ca apara interesele psihologilor romani "de libera practica" , dar reuseste performanta de a discredita si psihologia si psihologii prin actiuni de-a dreptul suprarealiste pentru reprezentatii unei profesii umaniste si democrate :

Suprarealismul Colegiului Psihologilor din Romania
http://sergiusimion.blogspot.ro/2013/08/suprarealismul-colegiului-psihologilor.html 
Acelasi interes subit si altruist fata de apararea intereselor romani de libera practica il are si o alta institutie diferita de CPR si denumita Patronatul Psihologilor ( este vorba depre patronii si angajatorii psihologilor de libera practica ) care desi este diferita de prima institutie  se suprapune practic peste obiectivele acesteia. In acest sens Patronatul Psihologilor are atributii paralele cu cele ale Colegiului Psihologilor   :

2) Iniţierea şi propunerea de proiecte de legi şi alte acte normative, autorităţilor locale, judeţene, regionale, naţionale, europene sau internaţionale, abilitate care să faciliteze şi să încurajeze înfiintarea şi dezvoltarea psihologilor cu drept de libera practica, asociaţiilor/ fundaţiilor precum şi alte legi şi acte normative care privesc psihologii cu drept de libera practica, toate categoriile de intreprinzatori privaţi, organizaţii patronale şi profesionale, asociaţiile şi fundaţiile.
 8) Acţionarea pentru respectarea legalităţii, eticii profesionale, precum şi a normelor privind concurenţa loială si aprobarea Codului etic al psihologilor cu drept de libera practica;
12) Elaborează şi promovează coduri si protocoale de interventie psihologica si de conduită în interventiile profesionale si afacerile psihologilor cu drept de libera practica 
22) Acţionează în toate domeniile pentru crearea unui mediu favorizant funcţionării, dezvoltării şi perfecţionării activităţii psihologilor cu drept de libera practica din România;
23) Contribuie la stimularea şi promovarea relaţiilor economice şi a cooperarii între psihologii cu drept de libera practica la nivel local, regional, naţional şi internaţional; 
24) Realizează analize, studii, sondaje de opinie, informari publice, studii de diagnoza si prognoza, cursuri, seminarii, conferinţe, colocvii, târguri, topuri ale întreprinderilor la nivel local şi alte activităţi şi evenimente pentru psihologii cu drept de libera practica sau în domeniile de interes ale patronatului, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare; 
25) Elaborează şi derulează proiecte cu finanţare naţională sau europeană;
35) Derularea de acţiuni/proiecte/programe pentru dezvoltarea şi consolidarea organizaţiei patronale şi pentru psihologii cu drept de libera practica.
          Sursa : http://patronatulpsihologilorbucuresti.ro/wp/obiective/


Diferenta fata de standardele democratice si europene este una evidenta daca facem o simpla comparatie intre doua organizatii profesionale care teoretic isi propun aceleasi obiective pentru psihologi dar in tari si culturi diferite :

The British Psychological Society versus Colegiul Psihologilor din Romania. Doua sisteme, doua mentalitati
http://sergiusimion.blogspot.ro/2014/04/the-british-psychological-society.html )


In sfarsit, Colegiul Psihologilor din Romania reuseste performanta uluitoare de a avea doar doua responsabilitati profesionale, respectiv acelea de a aviza tot ce exista  in domeniu si de a taxa tot ceea ce misca , respectiv  de a incasa sumele aferente :

COLEGIUL PSIHOLOGILOR DIN ROMÂNIA
HOTĂRÂRE
privind aprobarea cotizației anuale și a nivelului taxelor necesare acoperirii costurilor de atestare și a altor servicii prestate de către Colegiul Psihologilor din România

În temeiul dispoziţiilor art. 30 lit. c) din Legea nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înființarea, organizarea și funcționarea Colegiului Psihologilor din România,
Consiliul Colegiului Psihologilor din România h o t ă r ă ş t e:
 

Art. 1 - Aprobarea cotizației anuale și a nivelului taxelor necesare acoperirii costurilor de atestare și a altor servicii prestate de către Colegiului Psihologilor din România, după cum urmează:
a)  taxa pentru analizarea dosarului și organizarea interviului/examenului, pentru obținerea atestatului de liberă practică într-o specialitate - 300 lei;

b)  taxa pentru analizarea dosarului și organizarea interviului/examenului, pentru obținerea atestatului de liberă practică într-o specialitate, depusde către solicitantul care face dovada încadrării într-un grad de handicap, foști deținuți politici sau absolvenți care solicită atestarea, în termenul de maxim 6 luni de la data promovării examenului de licență– 150 lei;
c)  cotizaţia anuală a psihologilor cu drept de liberă practică - 250 lei;
d)  taxa pentru analizarea dosarului pentru eliberarea certificatului de înregistrare a formei independente de exercitare a profesiei de psiholog cu drept de liberă practică - 300 lei;
e)  taxa pentru analizarea dosarului pentru înscrierea unei mențiuni la certificatul de înregistrare a formei independente de exercitare a profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, care implică preschimbarea anexei - 150 lei;
f)   taxa pentru analizarea dosarului pentru înscrierea unei mențiuni la certificatul de înregistrare a formei independente de exercitare a profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, care implică preschimbarea certificatului de înregistrare  și a anexei, cu excepția cererilor de preschimbare formulate pe baza modificării actelor de identitate - 300 lei;
g)  taxa pentru analizarea pentru emiterea avizului de funcţionare a structurii de psihologie înfiinţate în cadrul unei entităţi din sectorul public sau privat – 300 lei;
h)  taxa pentru analizarea dosarului pentru înscrierea unei mențiuni la avizul de funcţionare a structurii de psihologie înfiinţate în cadrul unei entităţi din sectorul public sau privat, care implică preschimbarea anexei - 150 lei;
i)    taxa pentru analizarea dosarului pentru înscrierea unei mențiuni la avizul de funcţionare a structurii de psihologie înfiinţate în cadrul unei entităţi din sectorul public sau privat, care implică preschimbarea certificatului de înregistrarea și a anexei - 300 lei;
j) taxa pentru analizarea dosarului pentru avizarea şi înregistrarea furnizorului de formare profesională - 1500 lei;
k)  taxa pentru analizarea dosarului pentru avizarea și înregistrarea programului de formare profesională complementară în specialitate – 1500 lei;
l) taxa pentru analizarea dosarului pentru avizarea cursului universitar de master ca formare profesională complementară în specialitate  - 1500 lei;m) taxa pentru analizarea dosarului pentru avizarea şi creditarea cursului de formare profesională continuă în specialitate - 500 lei;n)   taxa pentru analizarea dosarului pentru avizarea şi creditarea cursului de formare profesională continuă în specialitate, pentru care nu se percepe de către organizator taxă de participare - 100 lei;o)  taxa pentru analizarea dosarului pentru avizarea şi creditarea conferinței naționale și a altor manifestări profesionale naționale - 1500 lei;
p)   taxa pentru analizarea dosarului pentru avizarea şi creditarea conferințelor internaționale și a altor manifestări profesionale internaționale - 3000 lei;
q)  taxa pentru analizarea dosarului pentru avizarea şi creditarea unui workshop într-o specialitate – 500 lei;
r)taxa pentru analizarea cererii privind emiterea certificatului de recunoaștere internațională – 100 lei;
s)  taxa înregistrare a producătorului/distribuitorului/reprezentantului comercial al metodelor și tehnicilor de evaluare și asistență psihologică – 1500 lei;
t)taxa pentru analizarea cererilor de avizare a metodelor și tehnicilor de evaluare și asistență psihologică conţinând între 1 şi 4 scale - 1500 lei;u)  taxa pentru analizarea cererilor de avizare a metodelor și tehnicilor de evaluare și asistență psihologică conţinând între 5 şi 10 scale - 3000 lei;
v)  taxa pentru analizarea cererilor de avizare a metodelor și tehnicilor de evaluare și asistență psihologică conţinând între 11 şi 15 scale - 4500 lei;
w)taxa pentru analizarea cererilor de avizare a metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica conţinând între 16 şi 20 scale - 6000 lei;
x)  taxa pentru analizarea cererilor de avizare a metodelor și tehnicilor de evaluare și asistență psihologică conţinând cu peste 20 de scale - 7000 lei;
y)  taxa pentru analizarea cererilor de avizare a altor tipuri de metode şi tehnici de evaluare şi asistenţă psihologică, raportată la numărul de ore de analiză efectuate, fără a depăși 40 de ore - 500 lei/ora;
z)  taxa pentru analizarea cererilor de avizare a metodelor și tehnicilor de evaluare și asistență psihologică construite, etalonate si validate de către un psiholog atestat pentru a fi utilizată exclusiv în activitatea profesională proprie – 100 lei.
Art. 2. (1) – Psihologii cu drept de liberă practică, care achită cotizaţia anuală  până la data de 31 martie a fiecărui an pentru care se realizează plata, beneficiază de unvoucher de reducere a taxei de participare la programele de formare profesională, utilizabil pentru anul în curs.
(2) Celelalte condiții de plată a taxelor pentru serviciile prestate de către Colegiului Psihologilor din România se stabilesc prin dispoziție a președintelui Comitetului director.

(3) Taxele prevăzute la art. 1 sunt valabile în raport cu termenele de valabilitate înscrise în actele emise de către Colegiul Psihologilor din România.
Art. 3.- Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I și intră în vigoare de la data de 1 decembrie 2013.
 

Președintele Colegiului Psihologilor din România
Mihai Aniței

București, 27 septembrie 2013
http://copsi.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=76&Itemid=52

Cu toate acestea, marcile inregistrate la OSIM  al caror titular este CPR nu prea au  legatura cu psihologia , ci cu afacerile  :

Titularii marcii  COLEGIUL PSIHOLOGILOR DIN ROMANIA  
Nr. Titular Adresa Date de contact
1 COLEGIUL PSIHOLOGILO******************** Str. Stoian Militaru********************    
Clase NISA inregistrate de marca COLEGIUL PSIHOLOGILOR DIN ROMANIA  
Clasa Descriere clasa  
Clasa 35 Publicitate; gestiune afacerilor comerciale; administratie comerciala; lucrari de birou; import-export, lant de magazine. 
Clasa 41 Educatie; instruire; divertisment; activitati sportive si culturale. 
Clasa 42 Servicii stiintifice si tehnologice, precum si servicii de cercetare si de creatie, referitoare la acestea; servicii de analiza si cerectare industriala, crearea si dezvoltarea calculatoarelor si a programelor de calculator. 
Clasa 44 Servicii medicale; servicii veterinare; servicii de igiena si de ingrijire a frumusetii pentru oameni sau animale; servicii de agricultura, horticultura si de silvicultura. 
Clasa 45 Servicii juridice; servicii de siguranta pentru protejarea bunurilor si indivizilor; servicii personale si sociale oferite de catre terti destinate sa satisfaca nevoile indivizilor.  
Sursa:http://www.listamarci.ro/marca-colegiul-psihologilor-din-romania-157925.htm 

La nivel general , acest tip de management al domeniului psihologic a condus la situatii aberante prin care se intentiona practic prefigurarea unei viitoare strategii de “triere” psihologica a societatii care incepea cu examinarea psihologica a tuturor soferilor , profesorilor, medicilor ,etc. si continua cu magistratii , militarii si politistii ( Colegiul Psihologilor din Romania a inventat chiar si o noua specializare respectiv aceea de " psiholog in domeniul Securitatii Nationale ") :


Noua poliţie a sufletului - A Brave New World - ( New Edition )http://sergiusimion.blogspot.ro/2007/04/noua-poliie-sufletului-brave-new-world.html



Concluzii

Aceasta scurta prezentare a problemelor domeniului psihologic din Romania este doar o introducere in complicata problema a raporturilor dintre deontologia profesionala, sociala, civica si politica existente in societatile postcomuniste in care stiintele sociale au fost folosite mai degraba drept instrumente de manipulare si control social decat de optimizare sociala.
Problema este una generala daca ne gandim ca inca din anul 2006 in Romania a existat o initiativa legislativa ( e drept, respinsa imediat ) care viza "crearea unui cadru concurential in interiorul profesiilor de avocat, medic, farmacist, arhitect, auditor financiar, notar public, psiholog sau contabil" deoarece "intrarea pe piata serviciilor pentru practicarea profesiilor liberale este in mod neprincipial conditionata de acceptul concurentilor aflati deja in activitate si in conditiile stabilite de acestia" :

Parlamentul pregateste spargerea castelor
( http://sergiusimion.blogspot.ro/2010/10/parlamentul-pregateste-spargerea.html )

Din aceste considerente , o cercetare comparativa asupra statutului profesiilor liberale la nivelul UE ar fi binevenita , iar situatia domeniului psihologic din statele est-europene (deontologie, autonomie profesionala, raporturile cu autoritatile,etc.)  ar fi poate cea mai indicata pentru a o demara o astfel de cercetare de larg interes public in care cazul Romaniei poate fi documentat in mod exemplar.


No comments: