" Jurnalul unui psiholog "( 2007-2024) este o viziune si o perspectiva originala asupra societatii romanesti generata initial de involutia unui domeniu profesional sensibil confiscat de instante straine naturii acestuia.
Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :
De la " Landmark Forum " la "reinventarea oamenilor". Marirea si decaderea psihologiei
Giacomo Balla (Włochy, 1871-1958) - Scena spirituale (uomo e donna nel fluido compenetrato di luce).
" Eu vorbesc despre mine. Cine este " Eu " si cine este " mine" ? .
Gordon W. Allport
" Deși am studiat modul în care creierul uman funcționează cercetând cum funcționează creierul altor animale, funcționarea complicată a creierului uman – și tulburările creierului uman – rămân un mister. "
Primul contact direct cu tehnicile formidabile de persuasiune , influentare si manipulare a semenilor l-am avut in Bucuresti prin anul 2000 cand printr-un concurs de imprejurari am ajuns la o prezentare a "Landmark Forum".
Undeva pe la Romexpo cred , intr-o sala foarte mare , un public foarte numeros si divers asista captivat la un spectacol inedit pe aceste meleaguri *) , spectacol la care era invitat sa se alature. Cum prima impresie este foarte importanta , incerc sa redau atmosfera de atunci.
Publicul care a venit a fost supravegheat discret de un fel de animatoare excesiv de zambitoare si amabile , dar foarte atente la modul in care se comporta cei intrati in sala si dirijati prin remarci foarte politicoase.
In partea a doua a show-lui, animatoarele au ramas la fel de politicoase , dar au devenit mult mai autoritare incercand sa blocheze anumite discutii in public si in mod special intrebarile adresate din sala.
Actul I. Prezentat elogios de catre Connie Franklin, un fel asistent-moderator al sho-ului , intra in scena un instructor "Landmark Forum" , un adevarat "vrajitor urban" . Aproximativ 40 de ani , tuns scurt, blond cu alura nordica , dezinvolt, imbracat elegant , excelent orator , vorbeste liber in engleza ( asistenta de origine romana traduce intantaneu discursul ) .
Prin gesticulatie, ton , insufletire si magnetismul personal a electrizat sala instantaneu.
Acest gen de personaje carismatice sunt profesionisti ai manipularii opiniilor si convingerilor semenilor dupa principiul " vii cu ideile tale si pleci cu ideile lor" reusind in egala masura sa fie si adulate ( de unii ) si contestate (de altii ).
Doua opinii la extrema despre " Landmark Forum" spun totul :
Nu stiu daca a fost Werner Erhard , dar semana foarte mult cu el :
Werner Erhard Foto : Wikipedia
Ideea de baza a expunerii din acea intalnire , ilustrata cu exemplul personal al instructorului , era aceea ca dezvoltarea unei persoane poate fi stopata de unele blocaje din familie, deci in aceasta viziune, intr-o forma sau alta, familia ar fi o cauza ( sau cauza ) problemelor.
Actul II. Dispare "vrajitorul urban" cu aura lui cu tot si ramane asistenta lui Connie Larkin ( de origine romana -s.n.) care incepe adevaratul spectacol. Era o femeie tanara, frumoasa, dezinvolta , sigura pe ea , care isi imita maestrul si incearca sa seduca asistenta, dar nu avea si magnetismul instructorului .
In sarcina ei a cazut exact ceea ce instructorul a evitat sa faca , respectiv aplicatiile practice ale teoriei maestrului si demonstratiile pe viu ale practicilor " Landmark Forum " prin selectie aleatoare si argumentum ad hominem.
De aici incolo lucrurile iau o turnura foarte interesanta pentru spectatori , dar si pentru orice psiholog .
Pentru a demonstra in forta principiile "Landmark Forum" , asistenta a invitat la microfon orice doritor din sala care ajuns pe scena in fata multimii era interogat in mod "socratic" respectiv supus unei rafale de intrebari asemanatoare tehnicilor de interogare/ ancheta.
Scopul declarat este acela de a identifica blocajele persoanei si asa-zile vulnerabilitati din trecutul sau personal si , atentie, familial respectiv relatia sa cu parintii ( " compasiune nemiloasa", este un termen foarte sugestiv in acest caz ), in special cu mama.
Orice incercare a sarmanului invitat pe scena de a pune intrebari sau de a avea o alta opinie decat a asistentei a fost deturnata si taxata foarte abil, cel care incerca acest lucru fiind pus la punct imediat si umilit in fata tuturor.
Pentru publicul din sala a fost evidenta tendinta moderatoarei de a directiona invitatul catre acuzarea comportamentului din trecut al parintilor pentru esecurile sale personale din prezent . Pe scurt, primea bila alba cel care isi critica deschis ( de fapt , o forma de denigrare... ) tatal, mama, sau pe amandoi.
In caz contrar, subiectul era blocat , "executat" rapid prin dominare verbala, chiar insultat in mod foarte abil si trimis in sala cum a patit un tanar care a incercat sa contrazica conceptia, metoda si tehnicile aplicate de asistenta ( " de ce sa-mi denigrez si de ce sa-mi urasc parintii ?!" ).
Aceasta metoda de a critica sau denigra in public cele mai intime sentimente si cele mai apropiate rude de sange aminteste de metodele sadice ale Experimentului Pitesti in care subiectul obligat sa practice "autodemascarea" trebuia sa-si renege in public si sa-si denigreze cele mai intime convingeri, familia si religia.
Trebuie sa recunosc faptul ca abilitatea asistentei de a para orice intrebare incomoda, de a deturna discutia , de a avea raspunsul gata pregatit la orice fel de intrebare si de a obtine un raspuns prestabilit era una uluitoare care dupa opinia mea nu este la indemana oricui si poate fi dobandita numai in urma unei pregatirii speciale.
Am ramas cu convingerea ca am asistat la o tehnica de influentare a comportamentului si de schimbare a convingerilor foarte bine elaborata in care scenariul si regia erau prestabilite.
In primul rand, vorbim de expunerea publica a unei persoane ( si a sistemului ei de valori ) pusa in situatii dificile ab initio.
Orice persoana aflata ( poate pentru prima data ) pe scena si in fata unei multimi de necunoscuti are emotii puternice ( reporterii care iau interviuri in direct unor persoane cunosc foarte bine acest trac absolut normal in fata unui microfon ) si obligata prin dominare verbala sa raspunda in public unor intrebari care tin de sfera familiala , personala sau chiar intima este supusa unui stres extrem de puternic.
In al doilea rand, aceasta este o incalcare grava a unor tabu-uri sociale, culturale si morale cultivate in orice societate ( civilizata) care tin de separarea existenta intre domeniul public, spatiul privat , spatiul personal si sfera intima.
In ultima instanta , fiecare are o identitate si o personalitate prin care raspunde in fata lumii si nimeni nu are dreptul sa umble cu bocancii prin acestea, deci intrebarea retorica este daca exista vreo instanta care are dreptul sa modifice identitatea, personalitatea, eul , mintea, sinele sau sufletul unui om sau sistemul sau de valori . Din acest punct de vedere tehnicile propuse de "Werner Erhard" respectiv "Landmark Forum" incalca principii deontologice , iar acuzatia de cult si religie a sinelui adusa de multi cercetatori nu este lipsita de fundament **) .
La fel cum nu exista doua persoane identice pe acest Pamant, nu exista nici doua euri identice , deci si identitatea este un dat unic si o valoare care trebuie protejata sub toate aspectele ei.
Din acest punct de vedere, schimbarea numelui unei persoane ( cum se intampla in cazul clasic al casatoriei ) nu echivaleaza cu anihilarea trecutului si nici cu" reinventarea " ei.
In acest sens schimbarea numelui fondatorului " Landmark Forum" din John Paul Rosenberg in " Werner Erhard " format din combinarea numelui unui economist ( Ludwig Erhard) cu al unui fizician ( Werner Heisenberg ) nu echivaleaza cu aparitia din spuma marii in acelasi timp si sub acelasi raport a unei a patra persoane reale diferita de cele trei persoane mentionate deja.
Mai aproape de noi celebrul Werner Erhard arata si se comporta asa :
In al treilea rand, tehnicile de abordare tintesc in acest caz fundamentele moralei umane din perspectiva sistemului de valori al unei persoanei , sistem pe care aceasta si-a construit intreaga viata.
Acest lucru este evident cand analizam cele 5 fundamente ale moralei umane in viziunea lui Jonathan Haidt. Intr-o forma sau alta orice persoana se raporteaza la acestea :
Cele 5 fundamentele ale moralitatii umane Sursa : Jonathan Haidt - Mintea moralista. De ce ne dezbina politica si religia Editura Humanitas, Bucuresti , 2016
In sfarsit, in toate culturile lumii si prin traditie , confesiunile si cele mai intime probleme ale unei persoane nu se discuta in mod public , ci intr-un spatiu care garanteaza protectia eului si intimitatea pentru ca in caz contrar vorbim de umilirea persoanei si depersonalizarea ei cum se intampla in tehnicile de spalare a creierului practicate in comunism si fascism, societati si ideologii care aveau drept scop resetarea si inversarea sistemului de valori al persoanei respectiv crearea "omului nou" .
Sa ne imaginam numai ce simte o persoana care ar fi obligata sa se dezbrace in public. Exact acest lucru se intampla in situatia in care o persoana este interogata in public ( si era vorba de un public numeros ) asupra unor chestiuni care tin de spatiul personal si de intimitate.
Strabunica mea, o femeie simpla din Dolj punea lucrurile in ordine pentru mine inca de cand aveam 4-5 ani , printr-o vorba preferata a ei care mi-a ramas intiparita si mult mai tarziu am inteles de ce . In cateva cuvinte si printr-un cunoscut proverb romanesc , definea clar ceea ce altii s-au straduit sa spuna in decenii :
" Maică , sa asculti pe toata lumea, dar din mintile tale sa nu iesi "
Ciuca Ecaterina
Macesu de Sus
Din punct de vedere psihologic, pretentia de a schimba in cateva sedinte sistemul de valori al unei persoane si convingerile ei formate intr-o intreaga viata ( Werner Erhard - " The Transformation of a Man" ) este o prestidigitatie care tine mai degraba de umorul negru ( " Ce este verde pe dinafara si negru pe dinauntru ? Un negru care a mancat spanac si a fost intors pe dos ! ") , decat de morala si de stiinta .
Acest gen de spectacol foarte bine regizat in care subiectul este vulnerabilizat si umilit in mod public contravine tuturor normelor deontologice si morale si l-am respins din start impreuna cu conceptia care a stat la baza lui.
Una din anomalii am vazut-o pe viu. In grupul in care am ajuns printr-o invitatie, mama era in sala , iar fiul ei care a raspuns provocarii a ajuns pe scena. Pe scurt, fiul si-a criticat mama in fata tuturor , iar mama a suportat totul din sala .
Un episod pitoresc s-a derulat a doua zi dupa ce am fost la spectacol. Pe pagina mea de Facebook vad o invitatie de conectare de la ...Connie Franklin.
I-am multumit politicos, dar am declinat invitatia subliniind ca nu agreez metodele si conceptia "Landmark Forum" deoarece incalca norme deontologice si morale ( acum regret ca nu am facut un print screen cu raspunsul primit , dar atunci aveam alte prioritati ).
Ulterior am aflat alte lucruri despre Connie Larkin care mi-au confirmat suspiciunile.
Intr-o perioada in care romanii obisnuiti nu primeau aprobare sa viziteze nici Bulgaria , modul in care aceasta sustine ca a plecat din tara in timpul comunismului este unul dubios :
" In 1978, cind aveam 24 de ani, am facut un acord (s.n.) cu un baiat de virsta mea care era evreu si care avea pasaport sa plece din tara, dar nu putea sa plece pentru ca nu-si putea plati datoriile la stat (s.n.) , stii: cheltuielile cu educatia, casa etc… Si m-am oferit sa i le platesc eu in schimbul unei casatorii fictive. In 1978, pe 12 iulie, am reusit sa plec in Israel, cu 20 de dolari cusuti in captuseala de la jeans. Am ajuns in Israel, unde dupa 3 luni de zile am primit, automat, cetatenia israeliana. Dupa 6 luni am vorbit cu un avocat caruia i-am spus ca aceasta casatorie a fost formala si casatoria a fost desfacuta, nefiind recunoscuta de statul Israel."
In sfarsit, acest gen de prestidigitatii in care oamenii sunt invitati sa se (re)descopere si sa se (re)inventeze a prins radacini si la noi .
Citim recent in presa noastra o asemenea invitatie din partea unor asemenea specialisti autorizati dintre care unul si-a aplicat doctrina reinventandu-si numele :
" Ce facem in tabara? Cu ce ne intalnim?
– Ne intanim cu noi insine – Foc de tabara – Cina la ceaunul cu povesti – O pensiune agroturistica aparte in mijlocul naturii – Radiografie personala in patru timpi – Accesam puterea personala – Descoperim puterea victoriei – Intelegem relatiie din perspectiva inalta – Echilibrarea emisferelor – Calibrarea axei: minte, trup si suflet – Echiparea pentru viata pe care ti-o doresti – Transformarea vechilor tipare si creearea tiparelor adecvate – Meditatii ghidate – Conectare cu natura si cu animalele – Copilarie in livada – Intrebari si raspunsuri – Constientizare – Bucurie "
Acesta este un exemplu minor in comparatie cu altele de genul terapiilor cu ingeri, etc. pe care nici biserica nu indrazneste sa le propuna , dar pe care unii specialisti afirma ca le stapanesc deja.
Pe scurt, si daca nu ne-a disparut simtul umorului, in exemplul mentionat ne intalnim cu noi insine daca stam la un ceaun impreuna cu altii,etc.,etc.
Concluzia este ca unii vor sa iasa din mintile lor si sa intre in mintile si sufletele altora fara preaviz, dar si asta este o moda si ca orice moda este trecatoare.
Note
*) Acelasi entuziasm initial contagios l-am vazut la diversi intelectuali romani care in 1981 erau prezenti la prima sedinta a " Meditatiei Transcendentale". Detalii :
**) " Landmark Forum" sau " Erhard Seminar Forum" ( EST) se inscrie intr-o gama larga de miscari si religii ale sinelui ( " The Forum and/or est, whose origins are in the United States (Tipton 1982) holds to the belief that the self itself is god." ) care sunt contestate de cercetatori :
Barker 1996: "To illustrate rather than to define: among the better-known NRMs are the Brahma Kumaris, the Chuch of Scientology, the Divine Light Mission (now known as Elan Vital), est (Erhard Seminar Training, now known as the Landmark Forum), the Family (originally known as the Children of God), ISKCON (the Hare Krishna), Rajneeshism (now known as Oslo International), Sahaja Yoga, the Soka Gakkai, Transcendental Meditation, the Unification Church (known as the Moonies) and the Way International."
^Compare: Beckford 2003:"[...] post-countercultural religious movements such as Erhard Seminars Training (now the Landmark Forum) [...]."
^Lockwood, Renee (2011). "Religiosity Rejected: Exploring the Religio-Spiritual Dimensions of Landmark Education". International Journal for the Study of New Religions. Sheffield, England: Equinox Publishing Ltd. 2 (2): 225–254. doi:10.1558/ijsnr.v2i2.225. ISSN2041-9511. Retrieved June 23, 2021. Incorporating several eastern spiritual practices, the highly emotional nature of the Landmark Forum's weekend training is such as to create Durkheimian notions of 'religious effervescence', altering pre-existing belief systems and producing a sense of the sacred collective. Group-specific language contributes to this, whilst simultaneously shrouding Landmark Education in mystery and esotericism. The Forum is replete with stories of miracles, healings, and salvation apposite for a modern western paradigm. Indeed, the sacred pervades the training, manifested in the form of the Self, capable of altering the very nature of the world and representing the 'ultimate concern'.
^Clarke, Peter B. (2013). "New Religious Movements". In Taliaferro, Charles; Harrison, Victoria S.; Goetz, Stewart (eds.). The Routledge Companion to Theism. Routledge Religion Companions Series. New York: Routledge. p. 123. ISBN9780415881647. Retrieved June 23, 2021. Like the [New Age Movement], many of the Self-religions (Heelas 1991) have been heavily influenced by Asian, and more generally Eastern, ideas of spirituality and divinity and do not acknowledge an external theistic being but rather, use spiritual and psychological techniques to reveal the god within and/or the divine self. The Forum and/or est, whose origins are in the United States (Tipton 1982) holds to the belief that the self itself is god.
^Barker, Eileen (2004). "General Overview of the 'Cult Scene' in Great Britain". In Lucas, Phillip Charles*(Clarke 2012, p. 123); Robbins, Thomas (eds.). New Religious Movements in the Twenty-first Century: Legal, Political, and Social Challenges in Global Perspective. Sociology/Religious studies. New York: Psychology Press. p. 28. ISBN9780415965774. Retrieved June 23, 2021. Erhard Seminars Training (est) and other examples of the human potential movement joined indigenous new religions, such as the Emin, Exegesis, the Aetherius Society, the School of Economic Science, and the Findhorn community in the north of Scotland, and a number of small congregations within mainstream churches were labelled 'cults' as they exhibited some of the more enthusiastic characteristics of new religions and their leaders.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu