Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles, Ambassador of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland to Romania, Catherine Durandin , Dennis Deletant , Tom Gallagher, Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois , Katherine Verdery,, Steven van Groningen, Leslie Hawke

vineri, 10 noiembrie 2023

Noua psihologie a adancurilor , umbrelor , demonilor si alchimiei in secolul Internetului

 

The three phases of the magnum opusnigredo, albedo and rubedo. (from Pretiosissimum Donum Dei, published by Georges Aurach in 1475



" Sa asculti pe toata lumea , dar din mintea ta sa nu iesi"

Proverb romanesc

Cu ani in urma am citit undeva despre vechii chinezi ca medicul unei comunitati ( evident, atunci se numea altfel ) era platit atata vreme cat nu se imbolnavea vreun membru al ei .
Chiar daca vorbim despre un mit , aceasta ramane in esenta un principiu al preventiei uluitor pentru acele vremuri si foarte modern astazi cand medicina, psihiatria si psihologia de astazi pare ca au inversat paradigma.
Acestea par sa fie organizate exact invers , respectiv se axeaza pe o vanatoare de boli, respectiv de bolnavi , iar preventia ramane in planul secund fiind mai degraba un deziderat.
Problema este ca apar cazuri in care sunt negate unele boli cunoscute ca sa fie propuse altele , iar acestea pe cale de consecinta trebuie tratate.
Depresia care in forme extreme poate duce la sinucidere, intr-o alta interpretare devine doar o atentionare sau un avertisment :


" De aceea spun că deși neplăcute, dureroase, greu de suportat, de trăit cu ele, depresia și anxietatea reprezintă formele ușoare (s.n.) de manifestare ale conflictului interior. De aceea eu în cabinet le privesc mai degrabă ca pe niște avertismente, atenționări, decât ca pe o boală în sine. Nu o neg deloc, dar eu nu tratez boli, pentru că nu sunt medic(s.n.). Și când manifestările sunt grave, clinice, psihiatrul își întră în rol pentru această parte, de la suprafață. Eu încerc să însoțesc clientul în interior, acolo unde are nevoie de un ghid (s.n.), nu de un medic."

https://www.contributors.ro/psihoterapeutul-silviu-dragomir-despre-criza-de-la-mijlocul-vietii-infrutarea-unor-demoni-noi-intalniri-cu-umbra-maturizarea/


Noile tendinte din psihologie fac saltul de la delimitarea clasica a categoriilor si conceptelor aplicate realitatii , la amestecul lor prin ceea ce unii psihoterapeuti numesc "parfumul adancurilor" :

“ Pădurea întunecată, obscură… Nu poate fi găsit un simbol mai potrivit pentru a descrie intrarea în problematica psihică a vârstei de mijloc. Imaginați-vă pentru o clipă că dintr-o dată, fără nici o pregătire, vă treziți în mijlocul unei păduri întunecate. Nu știți cum, și de ce ați ajuns acolo, nu vedeți nimic în jur, încercați să folosiți o lanternă, un chibrit, să faceți lumină, dar nimic nu funcționează. Acesta este inconștientul. Începeți să bâjbâiți prin întuneric, dar vă împiedicați de buturugi, de bolovani și alte obstacole. Acestea sunt complexele. Trebuie să le depășiți. Dar acum aveți hainele murdare și rupte. Această este persona. Trebuie să renunțați la ele și să gășiți altele. Această este schimbarea identității. Apoi începeți să auziți diverse zgomote și vă cuprinde o frică de moarte. Sunt poate voci de animale, de lupi, de urși, de mai știu eu ce. Vă este frică, foarte frică. Aceasta este anxietatea. Încep să apară niște umbre, pe care le simțiți mai mult decât le vedeți printre copaci. Aceasta este întâlnirea cu umbra. Dar nu aveți ce face, mergeți mai departe, sunteți nevoiți să vă împrieteniți cu aceste umbre, și atunci parcă apare un pic de lumină și o cărare se întrevede. Și la capătul ei o casă luminată. Cu greu ajungeți acolo și vă întâmpină o vrăjitoare bătrână, dar care are și o fiică frumoasă. Iată că a apărut și anima. Nu mai sunteți singur. Apare și voința de a merge mai departe. Cu această energie ajungeți la marginea pădurii. Aveți în față o câmpie infinită și un Soare strălucitor. Și de aici nu știți ce să faceți. Vă puteți întoarce, pentru că deja e un drum cunoscut, și pare mai sigur. Puteți rămâne pe loc, la liziera pădurii, pentru că nu știți încotro e mai bine să o luați. Sau puteți merge mai departe, dar atenție, dacă vă apropiați prea mult de Soare, vă puteți arde. Sunt de fapt cele trei posibilități ale vârstei de mijloc, pe care le tratez în carte: regresie, stagnare, și dezvoltare.”


Daca amestecam si ceva notiuni din alchimie , parfumul adancurilor devine de-a dreptul infinit si eteric :

“ Din punct de vedere clinic și psihologic, nigredo își găsește echivalentul în depresie. Însă, simbolic, acoperă mult mai mult. Este o amplificare a depresiei, o duce dincolo de zona medicală către cea arhetipală. Și atunci poate fi privită și altfel, infinite unghiuri se deschid. Și infinite căi de vindecare. Pentru că, în alchimie, lui nigredo i se opune albedo, pacea dată de albul pur, dar și rubedo, energia vitală și exuberanța vieții. Toate se unesc și se întretaie, după care se separă și se opun, în imensul vas alchimic care este totalitatea.”


Metoda este una brevetata care elogiaza umbrele, simbolurile , obscuritatile si calatoriile initiatice :

“Așadar Ruth Ammann m-a ajutat, m-a vindecat, m-a împins înainte, după ce mai întâi m-a dus în adâncuri, și m-a făcut să văd lucruri pe care nu le vedeam, să simt emoții de care nu știam. Am râs și am plâns cu ea mulți ani. Ea este acum pentru mine o figură interioară nemuritoare. M-a învățat cum să nu mai fiu singur. De aceea i-am dedicat ei această primă carte. Știu cât s-ar fi bucurat că am făcut acest pas.”“Eram în plină criză a mijlocului vieții, în care îmi era greu să mă regăsesc în viața mea exterioară, oricât de interesantă și plină de succes părea din afară. Am plecat la Institutul Jung, din Zurich, pentru un program de o săptămână sub imboldul editării și publicării Cărții Roșii. Acolo am simțit cum parfumul adâncurilor mă impregnează ușor, și că acesta ar putea fi antidotul crizei prin care treceam. Mi-am dorit să continui studiile acolo, dar am aflat că trebuia să parcurg inițial niște etape pe care le consideram imposibile. Una dintre ele era să îmi fac analiza personală, timp de 300 de ore, cu un analist acreditat al Institutului.”


In ultima instanta, problema este ca un proces natural care tine de maturizare si pe care intr-o forma sau alta il traiesc toti oamenii ( " criza de la mijlocul vietii " ) este exacerbat si considerat un fel de boala care are nevoie de tratament.
In realitate, si dincolo de despicarea firului in patru si de exceptii , nu toti cei care trec prin " criza de la mijlocul vietii " fac din asta o psihodrama pentru ca maturizarea presupune in egala masura autocontrol si responsabilitate.
In sfarsit, psihoterapeutul nostru a scapat ieftin ( 300 de ore, daca le concentram inseamna aproximativ 40 de zile ) in raport cu pacientii psihanalistilor care stau intinsi pe canapeaua acestora intre doi si patru ani sau chiar mai mult avand drept bonus riscul posibil de sinucidere, psihoze, etc :


" Indicatii - Psihanaliza se adreseaza mai ales starilor nevrotice, tulburarilor de sexualitate (impotenta, frigiditate), uneori afectiunilor psihosomatice. Decizia de a intreprinde o psihanaliza depinde mai intai de toate de personalitatea subiectului si de dorinta lui de a se vindeca (si nu doar de cautarea unei multumiri sufletesti). Sansele de succes sunt cu atat mai mari cu cat psihanaliza este intreprinsa inaintea varstei de 50 ani.

Riscuri - psihanaliza nu este lipsita de riscuri (sinucidere, aparitia unei psihoze, dificultati ivite din mediu)(s.n.); de asemenea, orice psihanalist trebuie sa fi urmat el insusi o psihanaliza si sa fie afiliat unui institut sau unei societati psihanalitice acreditate.

Desfasurare - Cura psihanalitica, pe plan tehnic, are mai multe reguli generale: pacientul alungit pe un divan cu scopul de a usura destinderea fizica; analistul in afara razei vizuale a pacientului trei sedinte saptamanale in medie cu orare si onorarii fixate dinainte. O cura dureaza de la doi la patru ani, uneori chiar si mai mult."

https://www.sfatulmedicului.ro/dictionar-medical/psihanaliza_2105


Acest gen de terapie are nu numai promotori certificati , ci si adepti infocati care ii ataca virulent pe cei care nu le impartasesc convingerile :


Traim in realitate la suprafata unui ocean spiritual imens. Plutind fericiti pe un fir de pai, intr-o milisecunda a eternitatii sub razele unui soare binefacator si efemer, nu putem fi constienti in mod suficient – si nici nu ar trebui, dar altcineva ne-a pornit pe calea asta – de adincurile de sub noi ; de infinitul fractalic de curenti si entitati spirituale. Unde este multa cunostinta este si multa durere si de aceea a fi prost ( simplu/lemn nelucrat ), a fi fericit sub privirea minunata a Parintelui este esential. Starea de fericire si de bine este eterna ; e minunat sa poti crede asta. Sondarea adincului poate aduce in adevar, cunostinta existentei sale ; tu insa preferi sa ramii prost ; iata linistea ta. Ignori oceanul; el nu este adinc ; el nu exista pentru tine ; privesti bucuros cerul albastru al Binefacatorului tau ; si iata ignoranta ta nu este argument , e dar.



Cum traim intr-o democratie , este loc pentru toata lumea si pentru toate opiniile exprimate intr-un mod civilizat inclusiv pentru cele intolerante cum afirma in urma cu trei decenii distinsul Ion Ratiu : „Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine!“.
In ultima instanta psihoterapeutii , adeptii si clientii lor au cu totii si in egala masura , nu numai libertatea opiniei , ci si  dreptul suveran de a alege.
Pe de alta parte, exista o mare diferenta intre activitatea unui psihoterapeut certificat care actioneaza in virtutea unui cod deontologic si  actiunile unor corporatii sau indivizi care vaneaza subiecti , dar nu actioneaza  in conditii certificate profesional. 
In acest sens, pretentia de a schimba in cateva sedinte sau in cativa ani sistemul de valori al unei persoane  si convingerile ei formate intr-o intreaga viata  *) este o prestidigitatie care tine mai degraba de umorul negru  ( " Ce este verde pe dinafara si negru pe dinauntru ? Un negru care a mancat spanac si a fost intors pe dos ! "), decat de morala si de stiinta si se poate transforma in tragedie . 
Din nefericire , regimul comunist chiar a vrut sa reseteze prin tortura fizica si psihica oamenii ca in cazul sinistrului "Experiment Pitesti" in care, dupa marturia doctorului Nicu Ionita  ( fost detinut politic acolo) la un simpozion cu aceasta tema organizat in 2006 la Pitesti la care am fost prezent, "inchisoarea  era organizata ca un laborator psihologic" . 
In ultima instanta si pana la proba contrarie , in societatile democratice in care indivizii beneficiaza de libertate si autonomie,  asa cum exista prezumtia de nevinovatie exista si prezumtia de normalitate ceea ce inseamna ca oamenii au discernamant si sunt responsabili pentru actele si faptele lor. 
Pe cale de consecinta  binele nu se face cu forta decat in societatile totalitare care dupa principiul "vrei nu vrei, bea Grigore agheasma" duc oamenii cu arcanul acolo unde cred ca trebuie sa ajunga indiferent daca ei vor sau nu. 
In societatile democratice oamenii au dreptul de a urma un drum sau altul singura conditie fiind aceea de a alege in deplina cunostinta de cauza.
In acest caz , psihologia adancurilor , demonilor si alchimiei aplicata la "criza mijlocului vietii" , este doar un preambul la un domeniu mult mai vast in care nu prea exista puncte de reper.
Este cazul psihanalizei unde inconstientul joaca un rol central. Marea problema este ca acestei terapii i se neaga  caracterul stiintific si este puternic contestata :

Cartea neagra a psihanalizei

Prima parte.
FAŢA ASCUNSA A ISTORIEI FREUDIENE

Mituri si legende ale psihanalizei

A fost odata …
Adevarul despre cazul domnisoarei Anna O.
Teoria seductiei: un mit al timpurilor noastre
Teoria seductiei: o idee care nu a mers
Era Freud un impostor?
Freud reciclator: criptobiologie si pseudo-stiinta

Falsele vindecari
Freud cocaino-terapeut
Doctorul imaginar
Analiza interminabila sau cum sa nu te vindeci din motive gresite

Fabricarea datelor psihanalitice
Un cetatean in afara oricaror banuieli
Omul cu vulturul: Freud si Leonardo da Vinci
Jurnalul unei adolescente

Etica psihanalizei?

Partea a doua.
DE CE A REPURTAT PSIHANALIZA UN ASEMENEA SUCCES?

Cucerind lumea
Splendoarea si decadenta psihanalizei
Psihanaliza, marca inregistrata
O teorie zero
Literatura, cinematograf si psihanaliza: un joc de oglinzi

Puterea de seductie a psihanalizei
Beneficiile psihanalizei
Mitologia terapiei in profunzime
Psihanaliza populara si psihanaliza pentru initiati

Exceptia franceza
Cronica unei generatii: cum a preluat psihanaliza puterea in Franta?
Lacan ventriloc
De ce este Lacan atat de obscur?
Viitorul unei deziluzii sau cum sa te vindeci de psihanaliza in zece lectii
Dubla exceptie franceza: prea mult Prozac, prea mult divan…

Partea a treia.
PSIHANALIZA IN INCURCATURA

Este psihanaliza o stiinta?
Epistemologie si rea-credinta: cazul freudismului

Este psihanaliza o psihoterapie?
Psihanaliza poate ingriji? Analiza terminabila.

Este psihanaliza un instrument al cunoasterii de sine?
Disputa despre sugestie. Conditionarea freudiana.

Vizionarii. O epidemie printre psihiatri

Cum s-a imunizat psihanaliza impotriva criticii
Mecanismele de aparare ale freudienilor

Partea a patra.
VICTIMELE PSIHANALIZEI

Victimile istorice. Sangerarea Emmei

Parinti si copii, primele victime
Educatie si psihanaliza. Mamele, vinovate prin forta imprejurarilor.

Drama autismului
Bettelheim, impostorul. Sa intelegi si sa ingrijesti altfel: despre autism.

Raniti de psihanaliza
Pacatoasa, mormolocul si Gorgona. Sapte ani de psihanaliza. Psihanalistii mei si cu mine. Ar fi trebuit sa stiti: Odile, sora mea. Cincisprezece ani de convingere freudiana. Traumatism bis.

Un caz exemplar: toxicomania
Cum au blocat teoriile psihanalitice tratamentul eficace al toxicomanilor si au contribuit la moartea a mii de indivizi.

Partea a cincea.
EXISTA VIATA SI DUPA FREUD

Revolutia neurostiintelor. Psihanaliza cu riscul neurostiintelor.

Si medicamentele?
Tabuul medicamentelor. Medicamentele ingrijesc depresia sau o genereaza?

Psihoterapiile astazi
Forta constientului sau cum sa ne reconsideram inconstientul
Terapiile cognitv-comportamentale; psihologia stiintifica in serviciul naturii umane.
Terapia de cuplu. Sexualitatea fara psihanaliza?
Aceasta nu este o psihoterapie…
Etnopsihiatria la Centrul Georges Devereux
O alta privire asupra inconstientului si psihoterapiilor


Pe de alta parte, daca psihanaliza a fost centrata pe  persoana, trecutul  si inconstientul ei , au aparut noi orientari in psihologie care nu se mai  impiedica de scopuri atat de terestre .
De la "psihologia transpersonala adancurilor" ( S. Groff)  se ajunge la "psihologia transpersonala a inaltimilor"  ( K.Wilber ) .  In acest caz , dupa chipul si asemanarea sa, cititorul poate afla sau nu  despre psihologia transpersonala (cf prof. Ion Manzat formator la Centrul National de Formare Profesionala in Psihologie - https://www.psihologieclinica.ro/formatori/) respectiv despre " extensia si condensarea constiintei prin stari psihedelice provocate de L.S.D." , "Milarepa, Sri Aurobindo, Osho, Lama Anagarika Govinda ", " experiente perinatale", "identificare cu animale ", "identificarea vegetala" ,  "experiente cu spirite si experiente mediumnice" , "intalniri cu entitati spirituale supraumane" , " experiente cu alte universuri si intalniri cu locuitorii lor " , " experiente despre intalniri cu zeitati" , " activarea chakrelor si trezirea sarpelui Kundalini" , "vidul supra si metacosmic" , " natura multidimensionala a experientelor L.S.D.", " Zamolxe, ursitoare , Taramul celalalt, Apa Sambetei, Valea Plangerii","transcendere, cosmizare, revelatie",  etc. (https://ro.scribd.com/doc/22412155/Ion-Manzat-Psihologie-Trans-Personal-A ), inclusiv despre provocarile meditatiei transcendentale : 




 




De la "psihologia transpersonala"  la " meditatia transcendentala" nu mai este decat un pas si acesta a fost facut deja de generalul Emil Strainu ( pasionat de teoria conspiratiei )  si invitatul sau : 









Daca nu considera suficient ce au aflat, doritorii pot merge chiar mai departe  si pot face pasul urmator pentru ca are balta pește si exista informatie si subiecte pentru toate buzunarele,  gusturile si convingerile :





Problema este ca acest pas il pot face doar pe cont propriu pentru ca pasesc pe nisipuri miscatoare **) unde nu-i pot ajuta nici psihologii acreditati oficial, nici statul . 
Cu toate constrangerile sociale si oficiale , exista o adevarat inflatie de (pseudo)terapeuti care au parut din neant ca ciupercile dupa ploaie , promit luna de pe cer si nu duc lipsa de clienti. 
Un caz-scoala este gurul Gabriel Bivolaru ( foarte pasionat de minore ) a carui celebra MISA ( Miscare de Integrare Spirituala in Absolut ) a fost exclusa din Federatia Internationala de Yoga (https://revistapresei.hotnews.ro/stiri-subiectele_zilei-2825145-gardianul-presedintele-consiliului-european-yoga-hotarat-excluderea-misa-din-federatia-internationala.htm ),  dar pe care statul roman l-a judecat timp de 17 ani pentru ca in final sa il achite si pe deasupra sa-i acorde si daune ( morale ?)  consistente (https://adevarul.ro/stiri-locale/alba-iulia/guru-gregorian-bivolaru-primeste-50000-euro-daune-2314008.html#google_vignette ).
Cum nimeni nu cunoaste viitorul , nu ne ramane decat sa asteptam ce va urma pentru ca nu ne putem duce noi in viitor , vine el peste noi .



Note 

*)  Pretentia de a schimba in trei zile sistemul de valori si convingerile unei persoane prin umilirea ei in public (https://romanialibera.ro/special/landmark-4-000-de-romani-au-platit-ca-sa-planga-in-grup-172073/) a fost promovata la noi de Landmark Forum care ducea mai departe ideile lui Werner Erhard  (" The Transformation of a Man" ). 
In urma unei invitatii am participat atunci din curiozitate la prima sedinta care pentru mine a fost si ultima pentru ca impresiile nu au fost deloc favorabile  https://sergiusimion.blogspot.com/2022/07/de-la-landmark-forum-la-reinventarea.html ). 

**) In urma cu doua decenii am discutat cu un inginer specialist in fizica nucleara pasionat de filozofia hindusa si in acelasi timp adept al Gregorian Bivolaru. Cat timp discutia s-a mentinut in zona filozofiei orientale totul a ramas in zona de confort pentru amandoi . Cand am trecut la subiectul Gregorian Bivolaru care cu ispravile lui ocupa atunci prima pagina a ziarelor , specialistul  s-a incruntat si a intrat in alerta . 
Inevitabilul s-a produs atunci cand am l-am contrazis si am pus pe tapet comportamentul si naravurile gurului . 
Privirea din incruntata a devenit fixa , m-a fulgerat din ochi si a urmat explozia de ura : " Este o calomnie sfruntata si un complot al statului impotriva unui maestru atat de uman, onest si bun", etc.
Din acel moment am inteles ca eram in afara ringului pentru ca specialistul era setat deja pe monolog , iar in materie de prejudecati si de convingeri singura regula este aceea ca se intaresc si mai mult atunci cand sunt contrazise.

Note



Interviul cu Silviu Dragomir oferă o perspectivă fascinantă și profundă asupra crizei de la mijlocul vieții. Îmi place cum Dragomir descompune această etapă complicată, ilustrând că nu este doar un stereotip cultural, ci o experiență personală profundă, cu implicații psihologice serioase. Modul în care abordează influența lui Jung și legătura dintre inconștient și manifestările exterioare, precum depresia și anxietatea, e revelator. Acest interviu m-a făcut să reflectez asupra propriilor experiențe și a modului în care gestionăm tranzițiile vieții.

  • ” Interviul cu Silviu Dragomir oferă o perspectivă fascinantă (1) și profundă (2) asupra crizei de la mijlocul vieții. Îmi place cum Dragomir descompune această etapă complicată, ilustrând că nu este doar un stereotip cultural, ci o experiență personală profundă(3), cu implicații psihologice serioase(4). Modul în care abordează influența lui Jung și legătura dintre inconștient și manifestările exterioare, precum depresia și anxietatea, e revelator(5). Acest interviu m-a făcut să reflectez(6) asupra propriilor experiențe(7) și a modului în care gestionăm tranzițiile vieții(8).”

    Din comentariul postat este evident ca acest interviu v-a impresionat in mod deosebit (1)(2)(3)(4)(5) respectiv afirmati ca a avut consecinte asupra Dvs (6)(7)(8) . Cum scrieti sub pseudonim, dar tocmai de aceea ( respectiv pentru ca sunteti in deplina confidentialtate si siguranta , dar ca sa nu fiti acuzat ca sunteti partinitor din motive obscure ) , ati putea detalia aceste consecinte pentru cei care citesc ?


Niciun comentariu: