"Ce m-a iritat de la inceput e ca nu faceti distinctia care s-ar fi impus intre admiratie si lauda. Admiratia e privata, lauda inseamana exteriorizare. Si nu tot ce e privat e oportun sa fie lansat public."
"Despre persoanele in cauza, le admir si eu, in privat si cu anumite rezerve, e trista reciclarea interminabila a productiilor trecute in scopuri lucrative."
Alfred Singer
Excelent rezumat al diferentei de opinii in acest context . Pe de alta parte, Anca Manolescu ( care are dreptul de a admira ce doreste ) si Rasvan Lalu ( care are dreptul de a avea propriile opinii ) sunt absolventi ai Facultatii de Filozofie din Bucuresti chiar daca la sectii diferite ( Filozofie , respectiv Sociologie ) , deci cunosc in egala masura si spiritul , si mentalitatea acestei facultati unde admiratia studentilor fata de unii dintre profesorii ei trecea foarte usor ( iar pentru multi in mod obligatoriu ) de la admiratie la lauda iar de aici la adoratie si adulatie ( principiul era unul clasic in contextul de atunci : "cine nu este cu noi , este impotriva noastra ") .
Pe scurt , Anca Manolescu pledeaza si acum pentru o forma de inregimentare considerand si acum admiratia drept "o forma de cunoastere" :
"A-ţi interzice atitudinea admiraţiei lucide înseamnă a-ţi refuza un important mijloc de cunoaştere."
In schimb, Rasvan Lalu pledeaza pentru o detasare critica si lucida inclusiv pentru dreptul de a avea si alte opinii :
„...encomiastică online, mai elegantă, mai argumentată, dar tot encomiastică… omagiu fierbinte, vă mulţumim că existaţi… aşa ceva este de negîndit în Occident”.
Dincolo de divergentele de opinii firesti intr-o asemenea situatie , poate ca acesta discutie aprinsa este in realitate nu despre cartea elogiata de Anca Manolescu ( " Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu, Dialoguri de duminică. O introducere în categoriile vieţii, Humanitas, 2015"), ci despre Facultatea de Filozofie a Universitatii Bucuresti , respectiv despre modalitatile de cunoastere si mentalitatea promovata de aceasta in care , din motive care tineau de sistem si de instinctul de conservare , admiratia se impletea cu adoratia si chiar cu adulatia deoarece distanta dintre profesori si studenti ( si reciproc) era una foarte mare specifica , prin traditie, comunismului .
Probabil ca nimeni nu va indrazni sa afirme acum ca inainte de 1989 la Facultatea de Filozofie din Bucuresti se preda democratie occidentala , ca scopul acestei facultati ( in realitate una "politico-ideologica" ) era acela de a a forma absolventilor ei un spirit critic si o gandire independenta atunci cand absolventii ei erau considerati de sistem drept activisti de partid, iar un cetatean ca Gheorghe Ursu era pur si simplu ucis doar pentru ca a indraznit sa afirme in particular alte opinii decat cele oficiale.
Ramane o enigma ontologica si o provocare pentru orice cercetator in domeniul social sa explice cum un absolvent al unei facultati politico-ideologice de asemenea factura poate avea un acelasi succes social in doua sisteme politice antagonice care se anihileaza reciproc si care presupun sisteme de valori morale complet diferite.
Fiecare cititor are dreptul suveran de a-si forma o opinie proprie despre toate aceste interesante si delicate probleme.
http://www.contributors.ro/cultura/dreptul-de-a-admira/#comment-290315
Așadar, nu m-am gândit până acum la contextul facultății noastre, dar n-am cum să vă contrazic, deloc.