Conferinta lui Andrei Plesu la Ministerul Justitiei ( Foto - Q Magazine ) |
In aceste vremuri atat de tulburi in care societatea romaneasca face un efort imens sa separe graul de neghina cultivata atat de intens de catre clasa politica , Agentia de presa " Agerpress " a publicat recent un " Comunicat de presă - PÎCCJ " despre o suprinzatoare conferinta care ne arata cat de ascunse sunt caile Justitiei exact atunci cand aceasta este pe cale sa fie demolata de la varf :
" În cursul zilei de astăzi, 5 septembrie 2018, la sediul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie, domnul Andrei Pleşu a susţinut o conferinţă având ca temă importanţa şi evoluţia legilor şi a ordinii de drept din antichitate şi până în prezent (s.n.). Abordarea istorică şi filosofică a subiectului (s.n.) a prezentat interes pentru participanţi, având în vedere rolul constituţional al Ministerului Public de a apăra ordinea de drept, precum şi drepturile şi libertăţile cetăţenilor (s.n.) .Procurorii prezenţi au adresat întrebări invitatului (s.n.), evenimentul având un pronunţat caracter interactiv. "
Comunicat de presă - PÎCCJ
2018-09-05 17:34:58
https://www.agerpres.ro/comunicate/2018/09/05/comunicat-de-presa-piccj--171186
Singura întâlnire de până acum a lui Andrei Pleșu cu procurorii din Parchetul General a fost anul trecut, când in calitate de ministru al Culturii (1990) a fost audiat în Dosarul "Mineriada" ( http://www.ziare.com/dosarul-mineriadei/ion-iliescu/andrei-plesu-a-fost-audiat-in-dosarul-mineriadei-eu-nu-pricep-toata-situatia-de-atunci-1449777 )
De la celebrul Comunicat din partea Ministerului Culturii ( Adevarul, 16 iunie 1990 ) la Minima moralia (1988 ,1994, 2002, 2005, 2006, 2013) tratatul " Despre ingeri" (2003) , " Parabolele lui Isus" (2012), etc. , Nota lui Basescu catre Securitate vazuta de Andrei Plesu ( 2010) in care, in mod stupefiant pentru un fost ministru al Culturii, a dat tonul la folosirea limbajului de tip satra in spatiul public (!) , si pana la " Importanta si evolutia legilor si a ordinii de drept din antichitate si pana in prezent " ( 2018 ) , ascunse sunt caile Domnului si Justitiei atunci cand un intelectual public adept al relativismului moral *) devine un fel de punct de sprijin si indrumator spiritual pentru cei care separa legea de faradelege ( este drept, mediul academic, mediul universitar , mediul studentesc, ONG-urile, asociatiile profesiilor liberale , etc. au alte prioritati ) , dar nu si pentru tinerele generatii care dintotdeauna si din principiu, contesta idolii forului **).
Marea intrebare nu este ce au invatat procurorii din Parchetul General din aceasta conferinta despre propriul lor domeniu si despre ceea ce stiau deja . Din acest punct de vedere , era mult mai indicat ca aceasta conferinta sa fie audiata eventual de catre ministrul Justitiei si parlamentarii puterii care masacreaza ordinea morala legile justitiei si Codul Penal . In schimb, in cazul de față s-a aplicat proverbul chinezesc " a te adresa dudului injurand salcamul" si proverbul romanesc " bate șaua sa priceapa iapa", iar intrebarea ar fi ce efect mai poate avea intr-un orizont de timp observabil un astfel de discurs despre legi tinut in fata procurorilor care aplica legea , dar adresat de fapt celor care vor sa o încalce si sa o încalece.
Cert este ca dupa trei decenii de cosmar politic si social continuu se simte lipsa unei noi generatii de lideri politici si civici, iar societatea romaneasca se apropie de un punct de inflexiune in care democratia si statul de drept nu mai pot fi mentinute artificial la linia de plutire cu aceeasi agenti sociali ai lumii vechi. Dupa o logica elementara morala, sociala si politica , nu poti construi un stat de drept si o societate democratica cu aceeasi actori sociali care au ocupat pozitii de varf in sisteme politice si sociale antagonice.
Marea problema a societatii romanesti nu este o clasa politica primitiva , penala si evident inapta moral pentru democratie si statul de drept inca din anii 1990 ( exceptiile sunt infime si confirma regula ) . Intr-o societate evoluata ea ar fi fost deja istorie , dar la noi timp de aproape trei decenii ea a jucat tenis la perete pentru ca nu a mai avut adversar.
Intre uriasa miscare studentesca si civica a Pietei Universitatii care in 1990 care a antrenat o miscare de masa amenintand intregul sistem politic de atunci si activismul civic gen Funky Citizens , Forumul pentru democratie , Declic, Militia spirituala, ActiveWatch, etc. exista o diferenta funciara de scopuri , natura si structura care semnaleaza faptul ca societatea tinde sa-si ignore trecutul ei recent.
Din aceasta perspectiva statul , societatea civila si societatea romaneasca in ansamblu nu mai au optiuni vizavi de statul de drept si democratia europeana . Ori initiaza cu adevarat schimbarea sociala in interesul cetatenilor , ori se prabusesc pentru cel putin trei decenii de acum incolo pentru ca tara ramane fara cetatenii ei care pleaca in mod continuu , iar Romania poate dispare si din Uniunea Europeana , si de pe harta. Tertium non datur.
Note
*) Relativismul moral
Titlul unor capitole din " Minima moralia " este edificator pentru o viziune morala care estompeaza diferenta dintre bine si rau :
" Utopia maniheistă a virtuţii şi viciului "
" Patologia virtuţii "
" Pentru o etică circumstanţială"
" Imposibilitatea de principiu a judecăţii morale "
" Irelevanţa morală a omului ireproşabil "
" Insuficienţa morală ca fenomen originar al eticii "
Sursa : https://radiojurnalspiritual.ro/wp-content/uploads/2016/Carti%20literatura%20romana%20(autori%20romani)/Plesu,%20Andrei/Plesu,%20Andrei%20-%20Minima%20Moralia/Andrei%20Plesu%20-%20Minima%20Moralia%20.pdf
**) Audiatur et altera pars
Dupa deceniile dramatice care au trecut deja peste aceasta țară, tanara generatie are si ea dreptul la cuvant , dar are o cu totul alta perceptie asupra societatii in care traim , respectiv asupra liderilor ei politici si civici , perceptie care atinge cinismul :
Raman la convingerea ca Noica a coagulat interesul tinerilor, inca din ‘ 65 sub o stricta si permanenta supraveghere de care era perfect… constient.
Constantin Noica a fost eliberat din inchisoare in 1964 si angajat ca cercetator la Centrul de Logica al Universitatii Bucuresti, in 1965.
Dupa intoarcerea din Germania, filosoful Alexandru Dragomir si-a castigat existenta exercitand doar meserii manuale.
Este semnificativa observatia aceasta?
Omul Plesu, nu este capabil sa isi exorcizeze demonul personal, responsabil de ascensiunea-i politico-culturala dar si de alunecarea-i in duplicitate si oportunism, fiind locuit de convingerea ca vulnerabilitatea umana decurge din superioritatea naturii sale complexe ( Despre Ingeri – pag 210).
Si daca tot suntem la capitolul crestinism o sa vin cu un citat sa terminam cu discutia despre oameni vanduti:
“Luaţi aminte să nu vă fure minţile cineva cu filozofia şi cu deşarta înşelăciune din predania omenească, după înţelesurile cele slabe ale lumii şi nu după Hristos.” (Col 2:8)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu