Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles, Ambassador of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland to Romania, Catherine Durandin , Dennis Deletant , Tom Gallagher, Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois , Katherine Verdery,, Steven van Groningen, Leslie Hawke

vineri, 1 noiembrie 2019

Intrebarile fara raspuns din istoria recenta si demisia morala a unor intelectuali publici


Un interviu recent cu istoricul Lucian Boia aparut pe Contributors.ro (
Interviu cu Lucian Boia. Sfaturi pentru tinerii istorici. Și cum se accelerează istoria…) este ilustrat printr-o carte cu un titlu sugestiv si este inca o ocazie pentru o reclama facuta cartilor istoricului care beneficiaza de o larga expunere mediatica si de suportul editurii Humanitas :






In realitate, aceasta reclama a unei carti cu un titlu sugestiv  "Intrebari fara raspuns..." este un raspuns implicit la cartea” Romania mea comunista “ a cercetatoarei Catherine Durandin ( https://adevarul.ro/cultura/carti/scriitoarea-cercetatorul-catherine-durandin-Incerc-inteleg-taina-longevitatii-comunismului-nationalist-1_5b51e45adf52022f75720b4e/index.html ) care a denuntat in termenii cei mai duri colaborarea cu Securitatea a istoricului Lucian Boia  "  autorizat sa vorbeasca cu strainii"  :


„A fost o lună în care am fost însoţită fără pauză. Lucian Boia venea să mă ia de la hotel la ora 8, mă însoţea la biblioteca Academiei, se aşeza lângă mine, verifica fişele prin care solicitam lucrările. Luam prânzul împreună, plecam din nou împreună la bibliotecă, la sfârşitul după-amiezii mă însoţea din nou la hotel. A fost inutil să-i explic ghidului meu că biblioteca îmi era cunoscută, ştiam organizarea fişierelor, ca şi drumul până la hotel, şi că venisem să-mi verific sursele şi să-mi pun la punct bibliografia tezei: nu m-a slăbit deloc, îndeplinindu- şi conştiincios sarcina”. Mai mult: „Au fost zile lungi şi, în mod paradoxal, solitare în această companie permanentă care-mi interzicea, de fapt, să intru în contact cu prietenii mei. Mă feream să-i pun în pericol. Pe Şerban Rădulescu-Zoner, cu care m-am întâlnit la sala de lectură de la biblioteca Academiei, Boia l-a repezit atunci când mi-a propus să mergem să fumăm împreună o ţigară în grădină. Nu am uitat formula: «Nu sunteţi autorizat să vorbiţi cu doamna Durandin», i-a spus lui Şerban”.

Catherine Durandin
https://evz.ro/puterea-cuvantului-interviu-exclusiv-cu-lucian-boia-colaborarea.html



Reactia istoricului Lucian Boia in acest caz este mai mult decat surprinzatoare . In loc sa se considere calomniat daca aceste afirmatii nu erau conforme cu realitatea ( isi putea apara prestigiul profesional si credibilitatea morala in instanta solicitand daune morale de zeci de mii de euro cum a incercat recent un alt intelectual public  ) a considerat  ca afirmatiile sunt intr-o masura " apreciabila “ ( deci nu in totalitate ) , “fantezii” , uitand probabil statura profesionala si morala a autoarei cartii  :


“ Când vine vorba despre astfel de volume, de așa-zise amintiri (s.n.), știți și dumneavoastră că trebuie consumate cu multă grijă(s.n.) . Nu vreau să intru în polemică, nici cu doamna respectivă, nici cu nimeni, dar lucrurile din acea carte sunt într- o măsură apreciabilă (s.n.) fanteziste. Mai mult nici n-am ce să comentez, sunt lucruri situate mult prea departe de realitate(s.n.).” 
Lucian Boia 
https://evz.ro/puterea-cuvantului-interviu-exclusiv-cu-lucian-boia-colaborarea.html


Interviul recent cu istoricul Lucian Boia aparut in Contributors.ro este in realitate un interviu de “ reabilitare” ( exista si un drept la replica, nu ?! )  si de spalare a imaginii , respectiv un mod de a drege busuiocul  :


“ Dacă cineva își închipuie că o asemenea activitate ar fi lăsat indiferentă Securitatea, înseamnă că persoana aia e cam naivă sau habar n-are ce a însemnat comunismul. Bineînțeles că m-au abordat. Mi s-a cerut pur și simplu să raportez, să spun câte ceva despre lucrurile astea și am spus cât mai puțin posibil, dar ceea ce am spus erau lucruri de notorietate publică. Faptul că pregăteam comisia internațională de istoriografie și apoi a și ieșit – astea erau lucruri foarte-foarte cunoscute. Nu cred că am spus vreodată ceva ce ar fi trebuit să nu spun sau ceva mai puțin cunoscut. Pur și simplu ei mă urmăreau pe mine, eu eram problema, uite omul ăsta s-a apucat, fără să anunțe pe nimeni, nici decanatul facultății, absolut pe nimeni, să facă niște treburi internaționale, cu istorici dintr-o mulțime de țări. Asta este! Dacă alții nu spun nimic, mie mi s-a părut că e corect să spun cum au stat lucrurile. Iar dacă-mi va spune cineva că există o persoană din România care a cunoscut pe vremea aceea un număr oarecare de străini, a avut diferite relații cu ei și nu a fost contactată de Securitate s-au n-a fost obligată să dea niciun raport, eu refuz să cred. Așa ceva nu cred că există. Poate că o relație întâmplătoare putea fi trecută cu vederea, dar o relație sistematică cu străinii, și-n afara oricăror structuri românești, nu cred că putea fi trecută cu vederea.”

Lucian Boia 
Interviu cu Lucian Boia. Sfaturi pentru tinerii istorici. Și cum se accelerează istoria…
http://www.contributors.ro/cultura/interviu-cu-lucian-boia-sfaturi-pentru-tinerii-istorici-%c8%99i-cum-se-accelereaza-istoria/#comments


Problema este ca istoricul Lucian Boia nu contesta nici acum randurile scrise manu propria si pe propria raspundere de catre cercetatoarea Catherine Durandin si se afunda tot mai mult in propriile explicatii uitand sa explice din punct de vedere istoric cum poate o aceeasi personalitate culturala sa fie pe aceeasi cai mari in doua regimuri politice cu sisteme de valori complet diferite , mai exact antagonice. 
Recordul absolut in acest caz este detinut de filozoful Mihai Sora ( nascut in 1909)  care a reusit in 100 de ani  o performanta unica la noi respectiv sa devina un liant intre doua epoci antagonice ale istoriei recente respectiv comunismul anilor `50 si democratia anului 2019 . 
In mod uimitor , filozoful a reusit performanta sa  parcurga distanta cosmica existenta  intre ministerul  Anei Pauker unde era angajat in 1948  si conditia de  simbol al luptei pentru libertate din zilele noastre devenind dupa unii comentatori o " constiinta a demnitatii noastre " ( Mihai Maci ).
Nimic nou sub soare. Melanjul epocilor , sistemelor si valorilor este o caracteristica a turbulentelor istoriei recente a Romaniei la care se adauga o noua ordine morala si din acesta perspectiva istoricul Lucian Boia poate da "sfaturi pentru tineri istorici".
Daca asa arata “ sfaturile pentru tinerii istorici “, si daca istoricul Lucian Boia are legitimitatea morala sa le dea , poate ca si un celebru ziarist ca Sorin Roșca Stănescu , si el luptator impotriva regimului comunist din interiorul structurilor acestuia , avea dreptate sa faca o afirmatie foarte interesanta in noua ordine morala ambigua din societatea romaneasca postcomunista :

„Ce dacă am fost la închisoare? Sunt un model de urmat pentru tinerii ziarişti“ 
Sorin Rosca Stanescu 
https://adevarul.ro/news/societate/video-interviu-sorin-rosca-stanescu-ce-fost-inchisoareo-model-urmat-tinerii-ziaristi-1_560179b9f5eaafab2ce239d9/index.html

Niciun comentariu: