Foto : Shutterstock |
In urma cu exact 14 ani ziarul " Cotidianul " publica un articol intitulat " Perversi de scoala noua - prima evaluare psihologica a profesorilor" 1) , articol care promova o initiativa desfasurata in 2006 sub egida Colegiului Psihologilor din Romania prin care au fost examinati 4000 ( din cei 18.000) de profesori existenti atunci in Bucuresti.
Cu un cinism revoltator eram informati ca in urma acestei actiuni de " triere" a breslei profesorilor , cetatenii romani pot sa doarma linistiti deoarece psihologii vegheaza la linistea natiunii : din cei 4000 de profesori examinati , 600 erau suspectati (s.n.) ca ar fi "homosexuali, pedofili sau alcoolici".
Aceasta initiativa de "triere " a breslei profesorilor a fost comentata pe larg la momentul respectiv subliniindu-se caracterul ei nedemocratic si incalcarea unor norme deontologice ale domeniului. 2) .
Recent citim intr-un articol aparut in ziarul " Adevarul"
despre o aceeasi maniera aplicata copiilor pentru a afla " modul lor de functionare" :
" Conoaşterea profilului psihologic al copilului (sau adolescentului) ne oferă ocazia să descoperim în detaliu preocupările şi dificultăţile care-l apasă şi ne ajută să avem faţă de el o atitudine corectă care să-l stimuleze pozitiv.Obţinerea unui psihodiagnostic (s.n.) al copilului se face printr-o evaluare psihologică complexă de către un specialist cu experienţă în domeniu.
Despre „modul de funcţionare” al copilului
Cu cât copilului este mai mic, cu atât evaluarea este mai dificilă şi necesita mai mult timp, dar permite mai devreme trasarea unor obiective terapeutice şi intervenţia de specialitate, acolo unde este cazul."
Cristina Stancu - De ce e bine să cunoşti din timp profilul psihologic al copilului tău
https://adevarul.ro/locale/pitesti/de-e-cunosti-timp-profilul-psihologic-copilului-tau-1_5ef44b395163ec42714b6d94/index.html
Este citat si un specialist :
„Se urmăreşte în primul, rând să stabilească profilul psihologic al copillui plecând de la evaluarea următoarele dimensiuni: nivel cognitiv, semne şi simptome ale principalelor tulburări psihice (s.n.)(depresie, anxietate, deficit de atenţie/hiperactivitate, tendinţe obsesiv-compulsive, probleme de conduită, comportamente disruptive etc.), patternuri emergente de personalitate, competenţe sociale şi academice ( ?! - s.n. ) şi strategii de coping.Un alt obiectiv al evaluării este acela de furniza asistenţă de specialitate (s.n.) pentru a ȋnţelege cât mai bine modul de funcţionare a copilului/adolescentului ȋn plan psihologic şi comportamental”
Ionuţ Ghiugan
psiholog
"Psihologul formulează un psihodiagnostic , identifică ariile problematice, vulnerabilităţile şi factorii de risc, punând bazele pregătirii unor programe particularizate de intervenţie (psihoterapie). Rezultatele se comunică părintelui sau tutorelui într-un raport psihologic numit Raport de evaluare clinică şi psihodiagnostic (s.n.). De obicei, în pachetul de evaluare clinică şi psihodiagnostic nu sunt incluse şi servicii de consiliere psihologică sau psihoterapie . Aceste servicii pot fi accesate separat, ulterior evaluării, plecând de la un plan de intervenţie particularizat ."
Cu alte cuvinte, din anumite ratiuni, articolul pledeaza pentru examinarea "preventiva" a copiilor si/sau adolescentilor, pentru formularea unui psihodiagnostic , pregatirea unor programe particularizate de interventie ( psihoterapie),etc.,etc.
Problema este ca psihologia si psihologii se invartesc de 14 ani in cerc 3) deoarece nu par sa porneasca de la prezumtia de normalitate a subiectului ci doar de la largirea bazei de testare ( probabil ca daca Alexandra Macesanu ar fi fost evaluata clinic in prealabil , ar fi scapat de Alexandru Dinca ...).
Este exact aceeasi maniera de testare "preventiva" aplicata in 2006 profesorilor ( " sa-i testam pe toti , ca sa-i gasim pe unii " ), dar care se doreste extinsa acum la copii si la adolescenti.
In acest caz, ca si la profesori , "perspectiva psihodiagnostica" asupra copiilor si adolescentilor face abstractie de noua realitate politica si sociala respectiv de faptul ca prin intrarea Romaniei in Uniunea Europeana cetatenii au un alt statut :
" Pentru cetateanul est-european procesul integrarii ( in Uniunea Europeana - n.n. ) inseamna desprinderea dintr-o societate bazata pe control social si pe excludere in care” totii sunt egali dar unii sunt mai egali decat altii” si intrarea intr-o societate bazata pe cunoastere , combaterea excluderii si centrata pe noi competente de baza ( WG B).La randul lor, competentele de baza cuprind competente cheie (DeSeCo) care vor fi explicate pe scurt mai jos. Daca in societatea traditionala de tip est-european cetateanul era considerat un reprezentant al “fortei de munca”, care trebuia sa dispuna de un minimum de abilitati (citit, vorbit, scris si folosirea matematicii cat era necesar la locul de munca ) deci un executant docil (in realitate fara drepturi ) a carui viata era controlata si planificata aproape complet de catre stat , in societatea europeana actuala situatia este complet diferita. Cetateanul european este privit ca o fiinta autonoma care are drepturi si isi poate planifica singur viata deoarece dispune de noi competente (pachete de cunostinte ,aptitudini si atitudini transferabile , multifunctionale ) care permit implinirea si dezvoltarea personala , incluziunea sociala si angajarea. Diferenta esentiala fata de trecut poate fi exemplificata prin cele trei dimensiuni ale competentelor cheie DeSeCo amintite mai sus : a) nivelul autonom-individual ( dezvoltarea abilitatii individuale de aparare si sustinere a drepturilor , intereselor, responsabilitatilor, limitelor si nevoilor ; abilitatea de a alcatui si conduce proiecte de viata si proiecte personale ; abilitatea de a actiona in cadrul unui context / cadru mare ) b) folosirea interactiva a instrumentelor ( limbaj, simboluri, texte, cunostinte, informatii, noi tehnologii, etc.) si , in sfarsit , c) evolutia in grupuri sociale heterogene ( abilitatea de a relata altora, de a coopera, de a conduce si de a rezolva conflicte). Simplificand lucrurile , un cetatean european va trebui sa cunosca cel putin o limba straina, sa lucreze cu calculatorul, sa aiba competente interpersonale si civice , sa accepte diferentele intre el si altii , sa participe activ la viata sociala, etc. Din acest punct de vedere integrarea in UE va dinamita din start orice tentativa si a oricarui stat de a-si transforma proprii cetatenii intr-o masa de manevra amorfa." .
https://web.archive.org/web/20060831224959/http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/CULTURA/Integrarea%20Romaniei%20in%20UE%20de%20SS.htm
Cu alte cuvinte , in loc sa reformam un sistem social si un sistem de invatamant care de 30 de ani deformeaza copiii si adolescentii , se propune evaluarea clinica a lor ca "sa functioneze" mai bine.
Note
1) Articolul (nesemnat) publicat pe 21.11.2006 , nu nu mai poate fi accesat la vechiul link ( http://www.cotidianul.ro/index.php?id=7983&art=20658&diraut=120&cHash=4ed3b597e9) , dar poate fi citit intr-o forma prescurtata pe Hotnews (https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1141746-perversi-scoala-noua-prima-evaluare-psihologica-profesorilor.htm ).
2) Articole aparute pe aceasta tema :
https://www.observatorcultural.ro/articol/testarea-psihologica-a-profesorilor-este-anticonstitutionala-interviu-cu-dr-dan-gogleaza/
http://www.gogleaza.de/publicatii/Testarea%20psihologica%20a%20profesorilor%20este%20anticonstitutionala.pdf
http://www.alternativaonline.ca/Atitudini0701.html
http://www.asymetria.org/modules.php?name=News&file=article&sid=272
3) Problema testarii "en gros" a unei intregi comunitati ( profesionale, scolare, etc. ) a fost discutata pe larg in 2006 si a provocat reactii puternice ale cititorilor , dar a ramas fara ecou in randul comunitatii psihologilor :
" Iatã ce cred cetateni anonimi, dar care prin gandire au intrat demult in Europa, despre maniera in care se practica si se aplica (cita vreme incã!) psihologia in Romania anului 2006.
Sursa : ((http://www.cotidianul.ro/index.php?id=7983&art=20658&diraut=120&cHash=4ed3b597e9),
“4 | victorg-(20-11-2006 22:37) un articol demn de Romania Mare apare in Cotidianul. lumea asta se duce dracului.”
“10 | bogdanGe-(21-11-2006 00:53) Simplul fapt ca mi se cere in fiecare an adeverinta de la psihiatrie inseamna ca sint suspectat ca in urma muncii prestate in anul scolar precedent am innebunit, ceea ce este o jignire colosala.”
“23 | mikaeast-(21-11-2006 12:42) Si la ce scoala de psihologie avem noi in tara, imi dau seama ce acuratete au testele alea... Scoala cu traditie nu gluma...cu traditie comunista. Alta modalitate de santaj si de a obtine spaga.”
“24 | Paul_T-(21-11-2006 14:02) Si ca sa avem si opinii diverse sa redam opinia unui student la psihologie ca psihologii Colegiului tac ca mortu`-n papusoi :
"392 | crig-(21-11-2006 10:28) Sunt curios ce fel de chestionare au fost utilizate pt testare. Eu unul sunt foarte impotriva chestionarelor, chiar si alora tari, inventare pe bune, folosite inca de demult prin Occident. Imi si imaginez sa vina unu' zis psiholog sa imi dea mie (un fel de nimeni, prin comparatie cu profesorii) un chestionar incropit in graba (cel mai probabil, ca doar nu arunca banii pe licente, sau poate da, daca intra unde trebuie) si apoi sa-i dea prin cap sa spuna ca nu sunt "normal" (nu ca mi-ar pasa in general, ca stiu eu ce inseamna normalitatea, dar etichetarile ca la produse alimentare nu ma impresioneaza). Pai sa tragi asa concluzii din 2 randuri in care jumate sunt date demografice iar cealalta jumatate contine afirmatii pe care doar tampit sa fii sa nu le poti "mistifica", ma sperie. Poate ma trezesc pe strada ca ma evalueaza vre`unul dintr-o privire si ma "concluzioneaza" drogat sau mai stiu eu ce este in bon ton cu trend-ul de moment... SA FIU IN LOCUL LOR, I-AS DA IN JUDECATA PE EVALUATORI FARA NICI O DISCUTIE. Aici ma gandesc asa putin ca poate unii doar au indeplinit niste ordine, nu erau oameni rai... Dar asta nu-i o scuza..."Devine interesant. Poate un student sau absolvent de drept ne spune si o parere mai avizata despre situatia creata. Si daca mai gasesc timp poate mai postez si cateva intrebari din chestionarul care va elimina putregaiul din societatea romaneasca.Ce liniste si ce bine este in spatiul virtual ...”
“27 | scepticus-(21-11-2006 14:41) De acord ca profesorii trebuie testati psihologic si ca printre ei s-au strecurat si indivizi care nu au ce cauta in invatamant. Dar concluziile Centrului de Resurse si Asistenta Educationala (suna tare pompos !) din Bucuresti sunt aberante. Se le luam pe rand.
1. "Suspiciuni de homosexualitate". Nu stiam ca, dupa scoala romana de psihologie, homosexualitatea ar fi o afectiune psihica. Sau poate respectivii psihologi nu au aflat ca homosexualitatea nu mai este incriminata de legile din tara asta. Optiunea sexuala este o problema privata a fiecarui cetatean. Dreptul la viata privata este garantat de constitutie. O problema ar fi daca un profesor, indiferent de orientarea sexuala, ar intretine relatii sexuale cu unul dintre elevii sai. Pentru asta raspunde disciplinar si legal. Asa ca suspiciunile privind homosexualitatea indica o problema a psihologilor si nu a profesorilor.
2. " Orientare catre homosexualitate si pedofilie". Interesanta formulare ! Adica ? Pot stabilii testele psihologice ca un individ va comite acte de pedofilie ? Atunci propun sa fie testata intrega populatie. Iar suspectii sa fie incarcerati preventiv. Cam SF, nu ? Se pare ca psihologii romani nu au auzit de prezumtia de nevinovatie. Doar n-or fi recunoscut senin profesorii testati ca au inclinatii spre pedofilie. Sau au fost intrebati daca le plac copii ? Care a raspuns DA a fost stampilat. Pedofilia este pedepsita de lege, profesor sau nu, legea este egala pentru toti. Daca comiti astfel de fapte.3. "Numeroase cazuri referitoare la consumul de alcool." Si eu, ca oricine care a trecut prin scoala, am avut profesori care trageau la masea in timpul orelor. Cazurile respective trebuie reclamate de parinti si elevi si sanctionate individual conform Statutului cadrelor didactice, la nivel de scoala sau inspectorat. Nu vad ce legatura au testele psihologice cu asta. Daca bea in timpul liber, fara sa se prezinte in stare de ebrietate la munca, treaba lui. Tine de viata personala a fiecaruia. Apropo de asta. Acum ceva timp am incheiat o asigurare de viata. Pentru asta trebuia sa completez un chestionar. In care aparea intrebarea: Consumati ocazional bauturi alcoolice ? Dau sa raspund sincer: DA. La care agentul de asigurari sare ca ars. Sa nu cumva sa raspund afirmativ. Am intrebat si eu daca faptul ca beau cate o bere cu amicii ma face un individ dubios. Nici nu mi-a zis ca da (normal eram clientul), nici ca nu. Asa ca daca asta este si mentalitatea onor psihologilor va dati seama !Toata povestea prezentata in articol imi pute a politie a mintii. Respectivii psihologi ar trebui sa constate doar daca un profesor sufera de afectiuni psihice care-l impiedica sa-si desfasoare meseria. Ma indoiesc si de faptul ca respectivele teste psihologice sunt foarte profesionist realizate. Daca sunt ca cele care erau aplicate celor ce erau recrutati in armata e clar. Doar o groaza de indivizi cu probleme psihice au primit o arma. Stim cu ce consecinte. Cunosc personal un caz in care un individ cu serioase afectiuni psihice a fost recrutat.In final, tin sa precizez ca nu sunt nici profesor, nici homosexual, nici pedofil (Doamne fereste !), nici alcoolic. Am numai tendinta sa ma enervez cand citesc aberatii care imi contrariaza bunul simt ! Adica am o problema cu nervii !”
“30 | nicolae75-(21-11-2006 16:46) daca cei de la cotidianul au cit de cit coloana ar trebui sa faca si sa publice o ancheta asupra acestor asa-zisi psihologi, colegiu etc. etc. dar sa nu o puna pe donsoara care a scris articolul sa faca asta ca iese dezastru. ea face parte se pare din rindul celor care doar muncesc, nu gindesc.”
“31 | Loda-(21-11-2006 18:36) Testarea psihologica am facut prima,si se pare ultima,oara anul trecut si m-am stricat de ras(sau de plans?), cum s-a realizat.Ne-au strans pe toti, 50 de oameni(laolalta profesori, contabili si femei de serviciu) ni s-au pus in fata niste asa -zise teste(intrebari de fapt) cu intrebari la care numai un tampit ar fi raspuns sincer, daca era bolnav psihic(ceea ce nu inseamna prost) stiind ca-si risca postul: Consumati substante interzise, auziti voci(?!) etc. Si cu asta, gata ! Nu ni s-a mai comunicat apoi nimic, rezultatul testului…”
“32 | Doc-(21-11-2006 19:07) "eu nu sunt psiholog…. dar stiu ca depistarea unei boli psihice se face prin intalniri repetate, personale a unui medic psihiatru cu respectivul, nu printr-un test frontal, sunt bolile cele mai greu de descoperit..."
Cu alte cuvinte, sistemul porneste de la premisa ca profesorii vor fi responsabili si vor admite singuri, daca e cazul, ca sunt iresponsabili.Dincolo de asta, eu cred ca modul in care e pusa problema este gresit. Dincolo de a nu intelege cu ce drept, nu inteleg nici cu ce noima intra Statul in problemele personale ale profesorilor. Statul ar trebui sa se intereseze exclusiv de calitatea actului de predare si de siguranta generala a elevilor, si sa porneasca intreaga conceptie a sistemului de la principiul acesta. Trebuie sa existe un cod clar de conduita al celor care vin la catedra, se pleaca de la premisa ca toti il respecta si se creeaza un mecanism pentru a-i descoperi din timp pe cei care nu-l respecta (nu e treaba statului sa afle si din ce motive), si de a proteja sistemul si elevii de acestia. Dincolo de absurdul de detaliu al cercetarii, cum e cel enumerat mai sus; dincolo de abuzul scandalos al intrarii in viata privata a omului; este si absurd si scandalos sa pornesti de la premisa inversa, ca toti sunt niste potentiale pericole, si apoi sa-i pui pe ei sa demonstreze, in orice fel, contrariul.”
“33 | cezara-(21-11-2006 21:09) Sa fim seriosi! Acest centru de Resurse si Asistenta ... este cumva platit de la guvern? Asa poate se explica manevra jenanta prin care , in prag de proteste sindicale apar rezultatele acestui studiu. Rusine,rusine,rusine.......”
http://www.asymetria.org/modules.php?name=News&file=article&sid=272
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu