" O buna prietena, arhitecta si fotografa stabilita la New York de peste 30 de ani, a venit recent la Bucuresti. Nu mai fusese de 11 ani. Dupa ce-am depanat amintiri comune din Big Apple, „orasul care nu doarme niciodata” (unde n-am mai ajuns de 7 ani...), am intrebat-o, fireste, cum i se pare Bucurestiul, orasul in care amindoi ne-am nascut.
Primul lucru pe care mi l-a spus este ca a fost socata de cum se imbraca tineretul. Fetele i s-au parut ca arata ca niste prostituate, iar baietii ca niste pesti. N-a fost nevoie s-o mai intreb ce vrea sa spuna; am inteles imediat.
Si totusi, ceea ce a vazut in capitala noastra – aceeasi care, recent, a iesit penultima din lume intr-un clasament al celor mai nepoliticoase orase – i-a zdruncinat serios simtul estetic… Am putea spune, intr-adevar, ca traim intr-o asemenea vulgaritate incit nici nu o mai percepem: trebuie sa vina cineva din afara ca s-o remarce. Numai ca aceasta vulgaritate – vestimentara – nu este decit virful (foarte vulgar) al aisbergului.
Vulgaritatea este peste tot, nu doar in asa-zisa „moda” a strazii. Este vulgaritatea clasei politice, in care s-au infiltrat personaje pe care n-ai vrea sa le inviti acasa la tine. Este vulgaritatea majoritatii televiziunilor, in care sint invitate personaje care intra, astfel, in casa la tine. Este vulgaritatea unei „biserici nationale”, care bate palma cu patronul unui club de fotbal. Este vulgaritatea vilelor noilor imbogatiti, pe linga care „palatele cu turnulete” ale rromilor au macar haz.Este vulgaritatea manelelor care rasuna de peste tot si pe care niste tineri trendy/cool le apara in numele dreptului la expresie „artistica”. Este vulgaritatea scormonirii in viata privata din prea multe publicatii de gang. Este vulgaritatea de a te reduce la practicile tale sexuale, de parca ai fi un animal."
Alex Leo Serban - Prostituate si pesti
O comparatie cu societatile occidentale unde prin traditie exista delimitari, coduri sociale specifice si granite clare ( legal - ilegal, moral - imoral , decent - indecent ) este binevenita.
In cazul societatii americane de exemplu, spatiul normalitatii sociale este delimitat prin coduri stricte de spatiul obscenitatii , pornografiei si prostitutiei ( 18+, XXX ).
Feminitate si decenta la varsta maturitatii
Source : https://40plusstyle.com/what-is-the-perfect-skirt-length-for-women-over-40/ |
La cealalta extrema , societatea americana in care orice adolescenta viseaza sa ajunga "cheerleader" ( majoreta ) , promoveaza simultan o viziunea crestina puritana in care adolescentele trebuie sa respecte un cod strict dupa care se imbraca pentru a-si proteja virginitatea si a impiedica tinerii sa le trateze ca "obiecte sexuale".
Cheerleader https://www.cheerleading.com/cheerleading-uniforms.html |
Conform acestei viziuni extreme de tip puritan, singura atitudine decenta este reprezentata in postura (2) de mai jos, celelalte posturi fiind considerate indecente.
(1) (2) (3)
Rosea Lake, un artist platic din Vancouver a creat o imagine simbol devenita virala pentru modul in care sunt judecate femeile in societatea occidentala dupa modul in care respecta sau nu aceste coduri sociale si morale .
`Judgements` by Rosea lake https://www.huffingtonpost.co.uk/2013/01/16/skirt-length-picture-rosea-lake_n_24858` 45.html |
Promovarea sexualitatii sau noua revolutie sexuala
Anul trecut la Colegiul Noua Europă a avut loc o dezbatere pe marginea cărţii lui Andrei Oişteanu, „Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură“ (Editura Polirom). Moderată de Andrei Pleşu, la această masă rotundă au participat Laura Grünberg, Vintilă Mihăilescu, Angelo Mitchievici, Ioan Stanomir, Răzvan Voncu şi autorul. Impactul pe care l-a avut in anumite cercuri intelectuale aceasta carte este sintetizat in opinia unui celebru intelectual public :
„Este de mirare că o asemenea carte nu s-a scris mai devreme, că savanţii din domeniul studiilor culturale nu au abordat până acum acest subiect. Cartea lui Andrei Oişteanu are drept nucleu o problematică faimoasă: ius primae noctis. De aici, de la «dreptul» masculului alpha de a poseda toate femelele din fieful său, porneşte analiza despre sexualitate şi, de fapt, despre servitutea sexuală, despre imperialismul sexual al unui gen, al unui sex, impotriva celuilalt. Îi mulţumesc lui Andrei Oişteanu pentru această carte, din care am învăţat foarte multe, şi sunt convins că ea va fi un bestseller“
Mircea Cărtărescu
https://revista22.ro/70267547/cartea-lui-andrei-oisteanu-despre-sexualitate-n-dezbatere.html
Terenul pentru aceasta schimbare de paradigma a fost pregatit treptat prin "revolutia limbajului" si respectiv desfiintarea "cenzurii morale ". Academia Romana a introdus cu forta in limba oficiala limbajul obscen (http://stiri.kappa.ro/actualitate/noul-dictionar-al-limbii-romane-va-cuprinde-si-cuvintele-obscene/stire_116440.html ) iar Uniunea Scriitorilor din Romania a botezat obscenitatea si pornografia drept arta aducand la sanul ei kitsch-ul , patologicul , trivialul si scatologicul (http://adevarul.ro/cultura/carti/kitsch-impostura-uniunea-scriitorilor-romania-literatura-care-ti-intoarce-stomacul-dos-1_511531a54b62ed5875ecb902/index.html ).
Rezultatul este unul pe masura investitiei.
„ Noțiuni sterpe și greoaie învață pe dinafară la anatomie și mai învață rușinea, pudoarea, faptul de a ascunde curiozitățile de ochii adulților. Din aceste cauze în România există un număr atât de mare de mame minore.”„ Asociațiile religioase caracterizate de o pudoare distrugătoare nu văd copiii drept adulți în devenire(s.n.) și ignoră drama acestor fete care devin mame înainte de vreme, răpindu-li-se șansa la un viitor mai bun.”
Cristina Tunegaru
(http://www.contributors.ro/editorial/sa-le-vorbim-copiilor-despre-sex/ )."
Problema este ca in aceasta noua viziune pedagogica , in scoala trebuie sa se vorbeasca despre sex, dar si nu despre sentimentul de dragoste. Sexul este una fiind considerat accesibil la aceasta varsta , dar sentimentul de dragoste alta, respectiv ceva care este considerat mult prea complicat si care depaseste cu mult intelegerea copiilor :
"Apoi, în clasa a VII-a, după ce am descifrat un text greoi despre plecarea lui Nică humuleșteanul la școală, ne-am trezit cu o poezie lungă al cărei titlul nu-l înțelegem, Călin (file din poveste). Este iarăși un text pe care îl citim în clasă, dar doamna ne dictează despre trei secvențe și două nunți. Din toată „povestea” poeziei, am reținut numai că e vorba de gâze care fac o nuntă. Chiar am putea scrie doar atât la test? Nici în clasa a VIII-a nu am scăpat, citim Lacul sau Dorința. Dincolo de aceste observații, Călin este o poezie de o finețe deosebită, imposibil de apreciat pentru un copil de 13 ani cu o atât de redusă experiență de lectură. "
Cristina Tunegaru - Cadavrul din ghiozdan
http://www.contributors.ro/cultura/%E2%80%9Ecadavrul%E2%80%9D-din-ghiozdan/
In acord cu aceasta viziune revolutionara asupra sexualitatii la copii, scoala si societatea livreaza minorilor, in mod oficial , spectacole cu aceasta tematica :
Urmand acest trend minorele pot deveni marionete intr-un spectacol avangardist cu conotatii , caracter sau continut sexual (https://www.comisarul.ro/articol/video/scandal-la-sibiu!-pornografie-sau-arta-cu-ob_771146.html) si pot fi premiate inclusiv pentru roluri de prostituate.
Rolul Margaretei din Faust jucat de minore
Diana Spatarescu ( 14 ani ) in rol de prostituata
http://adevarul.ro/locale/bistrita/cum-ajuns-adolescenta-ia-oscarul-romanesc-jucat-rolul-prostituate-era-scoala-generala-1_5ac22e80df52022f7555e68c/index.html |
In acest context spatiul social devine un spatiu al libertatii si libertinajului sexual inclusiv in poezie, arta, muzica.
Kitsch si trivialitate prezentate pe post de arta ( XXX) la concertul Welcome to Deliria" (in sala au fost si copii)
https://www.libertatea.ro/ultima-ora/exclusiv-delia-rupt-toate-barierele-materie-de-onorariu-cere-90-000-de-euro-pentru-un-concert-1536253 |
Pe cale de consecinta societatea romaneasca se confrunta cu o resetare a sistemului de valori culturale si morale ca manifestare a unui proces mult mai amplu de decivilizare si dezumanizare existent si pe alte meridiane , dar care in Romania este mult mai accentuat si mai rapid.
Rezultatul este o degradare a spatiului moral si o involutie accentuata a comportamentelor sociale iar pretul il platesc categoriile cele mai vulnerabile respectiv copiii si adolescentii.
Societatea romaneasca a regresat la un stadiu visceral greu de imaginat pana si in lumea occidentala care prin traditie accepta sexualitatea ( inclusiv prostitutia, pornografia si obscenitatea ) , dar in limite si spatii sociale clar definite.
O scena ca cea de mai jos in care rolurile principale sunt jucate de liceeni este pur si simplu de neimaginat in societatea occidentala , dar dupa unii formatori de opinie este perfect normala la noi deoarece ar putea fi explicata prin urmarile cenzurii comuniste anterioare :
" Libertinajul de azi din liceele patriei provine din fixaţia de odinioară a matricolelor şi a cordeluţelor. Parada mutanţilor aflaţi în defilare zilnică la televizor îşi are originea în seceta de acum trei decenii, cînd programul TV avea două ore şi tot atîţia protagonişti. ".
Radu Paraschivescu
http://dilemaveche.ro/sectiune/tema-saptamanii/articol/va-implor-taceti-mai-tare
Sextremismul adolescentilor romani
Sursa : http://www.monitorulcj.ro/actualitate/60645-eleva-care-a-postat-pozele-de-la-balul-bobocilor-unde-minorii-mimeaza-sexul-oral-nu-vad-nimic-rau-in-asta#sthash.RGzsbYSe.dpbs |
Quo vadis ?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu