Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles, Ambassador of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland to Romania, Catherine Durandin , Dennis Deletant , Tom Gallagher, Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois , Katherine Verdery,, Steven van Groningen, Leslie Hawke

joi, 10 ianuarie 2019

De la educatia tuturor la jargonofazia unora

” „România Educată” are meritul de a fi pus în plan central echitatea(s.n.) , având drept exigență un mecanism sustenabil, cu aplicabilitate curentă și rezultate palpabile la orizontul anului 2030, ce constă în consolidarea unui sistem de educație care să se ghideze după norme juste și calitative pentru fiecare elev/student. Dar, poate cel mai important, „România Educată” abordează echitatea și calitatea într-un mod complementar, fără ca cele două concepte să fie puse în contradictoriu(s.n.).” 
” „România Educată” reușește să echilibreze discursul despre echitate și meritocrație, găsind un cadru complementar, care să potențeze cele două dimensiuni, astfel încât să se ajungă la dezvoltarea unui sistem educațional mai aproape de ceea ce își doresc actorii din acesta. În general, cam despre asta este vorba. Despre realizarea unei temelii echilibrate, pentru a reclădi sistemul universitar românesc.” 
” Grupul de lucru a propus o serie de cinci mare obiective în vederea cultivării un spirit de echitate adecvat în sistemul educațional. Acestea sunt: 
1. Creșterea accesului la educație de calitate pentru toate categoriile sociale, în special a celor provenite din medii dezavantajate, sub-reprezentate în acest moment. 
2. Reducerea ratei de părăsire a sistemului de învățământ (indiferent de nivelul de educație la care preșcolarul / elevul / studentul abandonează studiile). 
3. Intensificarea eforturilor de sprijinire a cetățenilor pentru recuperarea eventualelor diferențe educaționale și pentru a evita perpetuarea unor inechități și a unor inegalități sociale. 
4. Îmbunătățirea politicilor publice de echitate. 
5. Creșterea gradului de alfabetizare funcțională în România” 
” Elitele unui stat pot contribui decisiv la direcția de dezvoltare a acestuia, însă ritmul este susținut de marea majoritate a populației, gradul de educațies.n.) al acesteia devenind hotărâtor în ceea ce privește viteza cu care ne dezvoltăm. ” . 
Stefan Marius Deaconu – Nevoia de echitate intr-o Romanie Educata 
http://www.contributors.ro/editorial/nevoia-de-echitate-intr-o-romanie-educata/

Pe scurt , un articol blindat preventiv cu grafice, cifre , si bibliografie citata punctual care pune in plan central echitatea , dar care, ca si proiectul prezentat , uita sa defineasca educatia .
Pe de alta parte , orice parinte si orice cetatean ar trebui sa-si puna o intrebare foarte simpla : ” Care este scopul si care sunt obiectivele educatiei in Romania ?!” , dar timp de trei decenii la noi nimeni nu a raspuns la aceasta intrebare (aparent) foarte simpla. In realitate este cea mai grea  intrebare pentru ca de raspunsul la aceasta intrebare depinde viitorul acestei natiuni si acestei tari.

Ce inseamna de fapt a educa in epoca noastra ?

Educate = Give intellectual (1), moral(2), and social (3) instruction to (someone), typically at a school or university ( https://en.oxforddictionaries.com/definition/educate).

Avem raspunsuri clare la nivelul Uniunii Europene care militeaza pentru o societate bazata pe cunoastere, combaterea excluderii si care este centrata pe noi competente de baza ( WG B) si competente cheie (DeSeCo) necesare unui cetatean european :

a) nivelul autonom-individual ( dezvoltarea abilitatii individuale de aparare si sustinere a drepturilor, intereselor, responsabilitatilor, limitelor si nevoilor; abilitatea de a alcatui si conduce proiecte de viata si proiecte personale; abilitatea de a actiona in cadrul unui context / cadru mare ) 
b) folosirea interactiva a instrumentelor ( limbaj, simboluri, texte, cunostinte, informatii, noi tehnologii, etc.) 
c) evolutia in grupuri sociale heterogene (abilitatea de a relata altora, de a coopera, de a conduce si de a rezolva conflicte).

Cum faceau altii ? In 1990 am avut ocazia sa vad doar ( nu am avut atunci posibilitatea sa si multiplic ) o programa franceza pentru echivalentul claselor I-IV de la noi . Cateva din obiectivele prevazute acolo sunt si in momentul de fata de tip SF pentru invatamantul romanesc . 
Pe scurt , invatamantul  francez urmarea ca inca de la la terminarea ciclului primar de invatamant un elev ( citez din memorie ) sa posede o gandire independenta , sa fie capabil sa puna intrebari despre lumea si societatea in care traieste , sa fie capabil sa-si exprime si sa-si sustina opinia si punctul de vedere in fata celorlalti , sa-si poate exprima in mod clar dezacordul fata de unele actiuni ( nu / nu vreau ), etc. ( o comparatie cu obiectivele urmarite in anul 2018 si in programa de invatamant pentru clasele I-IV ar fi foarte interesanta ).

Ce raspunsuri au fost date pana acum la noi ?

Ministerul Educatiei Nationale :

” VALORILE care ne ghidează munca sunt: 
• Integritate 
• Etică 
• Transparență 
• Colaborare 
• Implicare 
• Responsabilitate” 
https://www.edu.ro/misiune-viziune-valori-0


Proiectul ” Romania Educata ” :
“….reașezarea societății pe valori, dezvoltarea unei culturi a succesului bazată pe performanță, muncă, talent, onestitate și integritate. La intrarea în cel de-al doilea secol de existenţă ca stat modern şi unitar, este important ca educația și cercetarea să dobândească o fundaţie solidă și predictibilă, pe care să continue drumul către România educată.”
http://www.presidency.ro/ro/romania-educata

Fost ministru care a criticat proiectul ” Romania Educata ” :

” Ar fi multe de facut. Acum ma rezum la trei 
1. Ar trebui filmate lectiile celor mai buni profesori, de la toate disciplinele si ciclurile de invatamant si puse pe o platforma online. Asa toti elevii din tara ar avea acces la lectiile celor mai buni profesori, pe care le pot accesa de pe orice device.Masura ar contribui la egalitatea de sanse si la cresterea calitatii prestatiei didactice. Predai altfel cand stii ca elevii tai si parintii lor te compara cu cel mai bun profesor, care tine aceeasi lectie, la care ei au acces. 
2. Ar trebui ierarhizate toate programele de studii, de la toate universitatile.Ultimele clasate nu mai primesc niciun leu din banul public. Daca sunt private, pierd acreditarea pana la urmatoarea evaluare. Masura e dura, dar insanatoseste sistemul. 
3. Ar trebui ca scolile sa aiba dreptul sa angajeze si sa concedieze profesorii.Acum, daca toti parintii spun ca un profesor e prost, directorul nu-i poate face nimic, pentru ca e angajatul sistemului de educatie, nu al scolii. Scoala nu are un mecanism imunitar prin care sa se apere de virusii (profesorii slabi) care o infecteaza.” 
http://www.ziare.com/mircea-miclea/stiri-mircea-miclea/mircea-miclea-proiectul-romania-educata-e-o-colectie-de-pareri-sa-vii-dupa-4-ani-cu-teme-de-discutie-nu-cu-solutii-strategice-e-cam-putin-interviu-1541011

Dupa 30 de ani de democratie in Romania ( nu) este definita clar educatia, scopurile si obiectivele ei si toata lumea este de acord ca este nevoie de educatie . Este un urias pas inainte, nu ?



Niciun comentariu: