" Toti romanii ar trebui sa se intrebe care este scopul educarii "
Alfred Kohn
scriitor şi psiholog pe probleme de educaţie
„Dacă țara întreagă și-ar fi găsit drumul cum l-a găsit Humanitas din primul moment, fără nici o șovăială, am fi avut astăzi o altă Românie.“
Lucian Boia
https://humanitas.ro/despre-humanitas
" Andrei Plesu, care era ministrul Culturii in 1990, m-a intrebat daca vreau sa-l ajut sa restructureze Editura Politica (s.n.), editura care publica documentele de partid si “Omagiile" dedicate lui Ceausescu.In locul ei, urma sa pun pe picioare o institutie de cultura care sa publice, dupa stiinta si priceperea mea si ale echipei pe care urma sa o formez, marea cultura a lumii si a Romaniei cenzurata vreme de peste patru decenii(s.n.), . Operatiunea semana, in prima instanta, cu aceea incredintata lui Horia Bernea, de transformare a Muzeului Partidului in Muzeul Taranului Roman."
Gabriel Liiceanu
https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1101173-gabriel-liiceanu-prezinta-cifrele-privatizarii-editurii-care-preluat-1990-situatia-financiara-humanitasului.htm
Gabriel Liiceanu Director Editura Humanitas |
Fondată în 1990 de Gabriel Liiceanu, Editura Humanitas a devenit în decurs de douăzeci de ani Grupul Humanitas, un holding cultural care reuneşte firme independente juridic, însă având evidente legături între ele – Editura Humanitas, Editura Humanitas Fiction, Societatea de difuzare Librăriile Humanitas.
Profilul iniţial de ştiinţe umaniste al Editurii Humanitas este astăzi mult extins, editura publicând în prezent atât literatură, filozofie, religie, ştiinţe sociale şi politice, istorie şi memorii, cât şi carte de ştiinţă, carte practică, albume de artă, carte pentru copii şi carte şcolară. Peste 300 de titluri pe an apar în zecile de colecţii şi serii de autor ale editurii, al cărei portofoliu cuprinde numele celor mai importanţi autori clasici, moderni şi contemporani.
Editura Humanitas Fiction, iniţial un departament al Editurii Humanitas, a devenit o companie de sine stătătoare în august 2007 şi este dedicată literaturii străine. Humanitas Fiction a pornit la drum cu portofoliul bogat al colecției „Raftul Denisei“– prima şi singura colecţie personalizată din România, o colecţie de literatură modernă şi contemporană –, la care s-au adăugat, de-a lungul anilor, mai multe serii de autor.
Librăriile Humanitas S.A. a fost înfiinţată ca societate juridică de sine stătătoare în 1993, iar în prezent dispune de o reţea de 16 librării în toată ţara care comercializează cărţile Humanitas şi ale altor 300 de edituri, alături de audiobook-uri, muzică, filme (s.n.).
Data nașterii: 1 februarie 1990; bilanțul a 30 de ani: peste 3000 de titluri, 30 de milioane de cărți publicate. Cărţile apărute aici în primii ani după '90 au fost printre puținele și cele mai importante semne ale schimbării în România. Generații întregi au crescut cu cărţile acestei instituţii (s.n.).
Prin numarul de titluri, domeniile abordate si dimensiunea investitiilor holdingului cultural format , palmaresul afisat arata ca preluarea patrimoniului Editurii Politice care a jucat un rol crucial in regimul comunist si transformarea ei in editura si institutia Humanitas a fost o miscare foarte inspirata pentru grupul Humanitas.
Influenta politica dominanta din regimul anterior s-a transformat intr-o influenta culturala dominanta , un fel de " pol position" si monopol cultural al editurii si grupului Humanitas dupa 1990 care se autodefineste drept un holding ceea ce in realitate inseamna o entitate cu scopuri care transcend pe cel cultural ( " A holding company is a company that owns the outstanding stock of other companies. A holding company usually does not produce goods or services itself. Its purpose is to own shares of other companies to form a corporategroup." ; "However, in many jurisdictions around the world, holding companies are usually called parent companies, which, besides holding stock in other companies, can conduct trade and other business activities themselves. Holding companies reduce risk for the shareholders, and can permit the ownership and control of a number of different companies."( https://en.wikipedia.org/wiki/Holding_company).
Dincolo de influenta majora dominanta asupra spatiului cultural romanesc ( la cifra de 3000 de tilturi in 30 de ani si 30 de milioane de carti publicate nu mai exista practic o concurenta ) exista si o influenta discreta, subliminala care este la fel de importanta.
Pe de o parte , exista o influenta categorica a "idola fori" in acest caz respectiv a initiatorului grupului ( Andrei Plesu ) , a fondatorului ( Gabriel Liiceanu ) si a personalitatilor de frontispiciu promovate de grup ( Lucian Blaga, Lucian Boia, Mircea Cărtărescu, Emil Cioran, Lena Constante, Petru Creţia, Neagu Djuvara, Mircea Eliade, Paul Goma, Virgil Ierunca, Eugène Ionesco, Gabriel Liiceanu, Monica Lovinescu, Constantin Noica,Ion Mihai Pacepa, Horia-Roman Patapievici, Andrei Pleșu, Queen Anne of Romania, Dumitru Stăniloae- https://en.wikipedia.org/wiki/Humanitas_(publishing_house)) inclusiv a celor care gireaza grupul si sunt promovate intens de grup ( Lucian Boia ).
Pe de alta parte, daca trecem dincolo de aparente, torentul de autori, carti publicate si scopurile declarate ajungem la buturugile mici strecurate printre acestea.
In acest caz putem descoperi ca editorul ( in acest caz Humanitas ) si traducatorul decid in locul cititorului ce este relevant sau nu pentru acesta si il lipsesc de culoarea locala a epocilor de altadata ( in traducere libera cenzureaza exact ca Editura Politica careia i-a luat locul ) :
Editura Humanitas, 2016 |
Editura Humanitas, 2016 |
Probabil ca un cititor nu va gasi nicio compatibilitate intre viziunile asupra istoriei, filozofiei sau culturii romanesti existente de exemplu la Lucian Blaga si Lucian Boia , dar acesti autori atat de diferiti sunt promovati de aceeasi editura probabil in virtutea diferentei existente intre viziunile lor.
Nu acelasi lucru poate fi spus despre cartea unui autor ridicat la rang de celebritate de catre un alt autor Humanitas ( concluzia este ca se valideaza reciproc ) care "demitizeaza" la gramada " ratacirile comuniste sau (s.n.) romanesti " .
https://humanitas.ro/humanitas/carte/dacopatia-%C5%9Fi-alte-r%C4%83t%C4%83ciri-rom%C3%A2ne%C5%9Fti-1 |
Ratacirile inventariate in aceasta carte si demitizarea lor sunt rezumate de catre prefaţator :
" Narcisismul delirant, protocronismul în plăci, proastele deprinderi familiale, pedagogia punitivă sau mândria de-a fi urmaşii unor daci care vorbeau latină înaintea romanilor sunt teme care merită să fie puse în discuţie. Pentru asta e nevoie de inteligenţă, informaţii credibile, argumente, cultură şi stil (s.n.). Dan Alexe întruneşte toate aceste criterii, ceea ce-i permite să deseneze o hartă a mentalului românesc, a şubrezeniilor şi anomaliilor lui. Cu vervă şi umor, el trece de la clişeele aşa-zisei bucătării carpatine la fonologie, de la complexul naţiei nebăgate în seamă la importurile lexicale ţigăneşti (s.n.) şi de la Icoanele neamului la depresie şi nefericire. Cine deschide Dacopatia şi alte rătăciri româneşti trebuie să ştie că va găsi în paginile ei atacuri excelent dirijate împotriva prostiei, mitizării frenetice, excepţionalismului băştinaş şi clişeelor.“
Radu PARASCHIVESCU
Problema este ca Dan Alexe " demitizeaza " trecutul ( amestecand patriotismul cu nationalismul , extremismul si comunismul ), dar pe de alta parte il rescrie prin filozofeme de cartier gratuite si ridicole , dar trecute sub tacere in panegiricul oficial :
"Căluşarul este un dans specific unei societăţi homosexuale iniţiatice"
Dan Alexe
Acesta a fost pasul unu in strategia editoriala a editurii, dar pasul doi este cu mult mai interesant . De aceasta data o autoare Humanitas promoveaza o alta autoare cu o viziune despre cultura si literatura care , intamplator desigur si cu aceleasi importuri lexicale , este perfect consonata cu cea precedenta si chiar mai provocatoare decat aceasta :
„Tare greu i-a fost literaturii române (s.n.) să ajungă la romanul Ioanei Bradea, la titlul lui atât de violent provocator. Cartea tinerei prozatoare a făcut un salt disperat, prin care a reușit să corecteze căznitul și – până acum – tristul efort de deblocare a tabuurilor limbajului literar (s.n) … Ioana Bradea este probabil singura din plutonul tinerilor scriitori care experimenteazã debutonarea limbajului (s.n.) care nu pune dorinta de a epata înaintea nevoii de a scrie… Conversațiile nocturne reconstituite de Ioana Bradea sunt năucitoare. Aici e punctul tare al cărții (s.n.), pentru că veridicitatea și puterea de impact ale acestor pagini sunt greu de egalat și par plătite cu topirea până la urmă voluntară (s.n.) în această magmă umană irespirabilă. O lume murdară, maculantă din lene, otrãvită din indolență, disperată din neputință se ridică dintre așternuturile jegoase ale prezentului și ne spune, extrem de brutal, unde suntem de fapt (s.n.).“
Tania Radu
Tania Radu
Sa vedem acum cine este autoarea Humanitas care glorifica " deblocarea tabu-urilor si debutonarea limbajului" , cine este autoarea glorificata si ce glorifica una ca a scris alta :
" TANIA RADU a urmat cursurile Liceului de muzică „George Enescu" din Bucureşti (secţia pian), dar a absolvit în 1976 Facultatea de Limba şi Literatura română a Universităţii din Bucureşti. A fost apoi, pe rând, profesor în comuna Glina, redactor la secţia culturală a revistei Flacăra, cercetător la Institutul de Istorie şi Teorie Literară „G. Călinescu", coeditor al suplimentului Litere, arte&idei al ziarului Cotidianul, redactor al postului de radio Europa Liberă. Din 2005, ţine pentru acelaşi radio o rubrică zilnică de „Revista presei româneşti", destinată ascultătorilor din Republica Moldova. Între 2005 şi 2012 a fost vicepreşedinte al Institutului Cultural Român, iar din 2004 semnează în Revista 22 rubrica bilunară „Chenzina literară". A publicat şi Cercuri în apă. Un atelier cu Andrei Şerban (Asociaţia ECUMEST, 2005). A tradus, între altele, corespondenţa lui Cioran (Scrisori către cei de-acasă, Humanitas, 1995), Jurnalul unui geniu de Salvador Dalí (Humanitas, 2005), Predica despre căderea Romei de Jérôme Ferrari (Editura Trei, 2012)."
Tania Radu
" IOANA BRADEA s-a născut pe 19 octombrie 1975 la Bistriţa. A studiat vioara, timp de opt ani, la Liceul de Muzică „Tudor Jarda“, şi apoi limbi străine la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu“ din Bistriţa şi la Universitatea din Bucureşti (Secţia portugheză–franceză). A publicat până acum două romane: Băgău (Editura Est, 2004), care a primit Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România (s.n.) , şi Scotch (Editura Polirom, 2010). A muncit în Bucureşti, într-o piaţă şi apoi la o revistă de scurtă durată, în Bistriţa, prin fabrici şi uzine, ca translator, la un post de radio şi la o cafenea proprie etc. În prezent este căsătorită, are trei copii şi trăieşte la Bistriţa, unde lucrează la un cotidian online."
Ioana Bradea
Capodopera in cauza ( cand am cerut aceasta capodopera la libraria Humanitas de pe bulevardul Magheru unei tinere vanzatoare, aceasta a facut o grimasa elocventa ) beneficiaza de o prezentare grafica de exceptie , iar prima propozitie a acestei carti de colectie aminteste de sublimul Bibliei ( " La început era Cuvântul, și Cuvântul era cu Dumnezeu, și Cuvântul era Dumnezeu " - Ioan 1:1-14 ), dar sublimul doamnei Ioana Bradea este cu mult mai original ( " Sunt femeie, ce p... mea " - Ioana Bradea - Cap.1,pag.5 , propozitia 1) cea mai buna dovada in acest caz fiind premiul acordat .
Cititorul are ocazia sa se convinga singur :
https://humanitas.ro/humanitas/carte/b%C4%83g%C4%83u |
Aceasta tendinta nu este una singulara . Sub semnului eclectismului , inovatiei estetice si al unei adevarate revolutii culturale postcomuniste , ajung sa fie promovati autori care , dupa propria lor apreciere , se mira sincer pana si ei ca au in spatiul public pe post de modele culturale si sociale :
" Am ajuns sa scriu carti, sa-mi fie publicate -- lucru de care si acum ma mir --, iar prin asta am inceput incet, incet sa ma bucur de micile minunatii pe care ni le serveste viata.Si am ajuns sa inteleg, punandu-mi ordine in ganduri, ca, de fapt, viata este un lucru frumos. Iar, asta, dupa ani si ani de zile, de-a lungul carora afirmasem ca nu este decat un c....t. Sau, mai banal, o curva."
Calin Torsan
https://humanitas.ro/autori/calin-torsan
Conform misiunii asumate de catre initiatorii si fondatorii editurii Humanitas de a publica, in locul fostei Edituri Politice din comunism , " marea cultura a lumii si a Romaniei cenzurata vreme de peste patru decenii" , rezulta in mod logic ca si domnul Catalin Torsan, cu aceasta viziune antologica asupra lumii, vietii, literaturii si culturii face parte din marea cultura a Romaniei, nu ?
Problema este ca editura Humanitas promoveaza in 2020 o literatura pe care cu cativa ani in urma chiar directorul ei o detesta atat de ferm incat a ajuns sa-si demisia din Uniunea Scriitorilor din Romania motivand ca aceasta promova inclusiv o literatura scatologica si obscena :
Sursa : http://www.contributors.ro/cultura/de-ce-mi-am-dat-demisia-din-uniunea-scriitorilor/ |
Gabriel Liiceanu19 martie 2015
Cum se impaca aceasta filozofie estetica cu politica editoriala Humanitas este o problema care nu mai tine de competenta cititorilor.
In alta ordine de idei mentorul grupului Humanitas este implicat puternic in viata comunitatii avand o activitate civica demonstrata prin intrega sa atitudine care chema la lupta politica inca din 1989 ( celebrul Apel catre lichele ) si pana in prezent :
" Și-atunci, acestea fiind datele realităților politice, ce-ar putea fi mai în ton cu ele decât revoluția născută în jurul unei înjurături? Mesajul ei s-ar transmite printr-o complicitate născută spontan, care ar cuprinde, ca o trezire din somn, toată România. O revoluție cu un mesaj de o simplitate desăvârșită, pe înțelesul tuturor, născută într-un hohot de râs și de exasperare. O revoluție fără dube, trupe de intervenție și gaze lacrimogene, în care n-ai avea în cine să tragi. O revoluție bazată pe un mesaj-cod, pe o siglă care mătură totul în calea ei, o revoluție în care nimeni nu ridică pumnul în aer, nu amenință, nu urlă cu ochii scoși din cap. O revoluție bazată pe șapte litere care se-ntind – ca pârjolul, ca apa ieșită din matcă, ca norul de lăcuste – pe toate T-shirt-urile acestei veri, pe autobuze și tramvaie, pe coridoarele școlilor, tatuate pe brațele vânjoase ale băieților din Ferentari, pe pulpele fetelor și pe spatele lor dezgolit, în amfiteatrele universităților, pe banderolele manifestanților, pe uniformele jandarmilor și ale mascaților veniți să-i păzească, pe bâtele lor, pe căștile lor, pe carapacea lor de broască țestoasă."; " Așadar, nu vă scandalizați, dragii mei intelectuali, colegi și prieteni care suferiți de răul vulgarității (s.n.)." ; " Ei bine, poate că în acest context, expresivitatea unui cuvânt de origine țigănească pe care-l înțelege toată lumea e pe punctul să capete un destin istoric (s.n.)." ;" Acest cuvânt exprimă neîndoielnic cea mai concisă înjurătură din specia celor mai concise exprimări care sunt înjurăturile."; " În contextul celor șapte litere, înjurătura noastră sună aproape ca o altă abreviere, și este, până la urmă abrevierea aceasta: Manipulare-Uzurpare-Indignare-Exasperare. Eu așa o tălmăcesc."
Gabriel Liiceanu - Injuratura care ne uneste
http://www.contributors.ro/editorial/injuratura-care-ne-une%c8%99te/
Reactiile pro si contra la articol sunt elocvente pentru o confruntare violenta post 1990 a atitudinilor si sistemelor de valori existente inainte de caderea comunismului si cele propuse dupa caderea lui pentru ca intre " papionul lui Ion Ratiu " si " injuratura care ne uneste " nu exista puncte de contact :
http://www.contributors.ro/editorial/injuratura-care-ne-une%c8%99te/ |
Marea surpriza a tranzitiei post-comuniste a fost abolirea decentei publice si a bunei-cuviinte traditionale existente in cultura romana si in cultura eruropeana a spatiului public , respectiv aparitia taberei "culturale" (?!) care a militat pentru pentru oficializarea limbajului obscen si trivializarea spatiului public( https://adevarul.ro/cultura/patrimoniu/cand-buna-cuviinta-nu-cauta-1_53a4283a0d133766a8bfaabd/index.html ; https://adevarul.ro/cultura/patrimoniu/manelizarea-romaniei-1_52aacfa0c7b855ff56ac8ee6/index.html) .
Aceasta atitudine civica "radicala" vine exact in intampinarea idealurilor generatiei tinere care ajunsa la butoane prin idolii ei din "elita Romaniei" are cu totul alte idealuri civice decat cele ale generatiei anilor `90 :
" Și-a dorit să ajungă fotbalist, dar cunoaște deja o notorietate care i-ar putea face invidioși pe mulți jucători autohtoni. Asta pentru că a scris o carte cu peste un milion de cititori online, după care s-a făcut și un film cu încasări de peste un milion de dolari. Andrei Ciobanu este omul cu care foarte mulți dintre noi își încep ziua, ascultându-l la matinalul Kiss FM, și, poate, și-o și încheie, urmărindu-l pe scenă în spectacolele sale de stand-up comedy. Dar celebritatea sa uriașă se trage cel mai mult de la faptul că a transformat un îndemn aparent obscen într-un adevărat fenomen."
https://elitaromaniei.ro/andrei-ciobanu-povestea-unui-vis-sfaramat-care-a-dus-la-aparitia-unui-fenomen-media-citit-de-un-milion-de-romani/
In mod similar , filozofia estetica si criteriile dupa care Uniunea Scriitorilor din Romania acorda premii si promoveaza autori nu tin de competenta cititorilor ( care raman totusi cu dreptul lor la opinie ) , dar ne arata ca scriitorii si cititorii se afla pe aisberguri diferite si confirma inca odata ceea ce stiam inca de pe vremea romanilor. Altfel spus , clasicul "De gustibus non-disputandum" ramane valabil si in zilele noastre.
Ca sa dam Cezarului ce este al Cezarului , grupul Humanitas a reusit sa umple dupa propriile criterii axiologice vidul lasat timp de trei decenii de Ministerul Educatiei si Cercetarii care desi a schimbat in 30 de ani aproape 30 de ministri , nu a reusit sa defineasca educatia ( " de calitate " ) pe care si-a pus-o drept scop pe frontispiciu:
https://www.edu.ro/misiune-viziune-valori-0 |
Cum Ministerul Educatiei si Cercetarii a dormit in front cu ministrii lui cu tot , povara "definirii" educatiei copiilor , preadolescentilor si adolescentilor a fost preluata de catre mass-media si de instante private care urmareau cu totul alte scopuri .
Pe cale de consecinta si dupa principiul "banii nu au miros" , multe din revistele anilor `90 aveau drept public tinta copiii si adolescentii fiind in realitate si avant la lettre publicații deghizate de " educație sexuală " :
https://www.vice.com/ro/article/xyxdvd/ce-am-invatat-din-revistele-romanesti-de-adolescenti-din-anii-90-de-la-muzica-la-educatie-sexuala-255
https://www.vice.com/ro/article/3d9pzj/ce-probleme-aveau-adolescentii-anilor-90
Consecintele acestei " educatii prin mass-media" nu au intarziat sa apara . In locul povestilor de altadata , al sentimentelor si emotiilor specifice copilariei si adolescentei , prin desensibilizarea si dezinhibarea comportamentelor a fost promovata pe toate caile sexualizarea copiilor si adolescentilor.
Principalul scop urmarit nu a mai fost cultivarea sentimentelor si sensibilitatii lor , ci a modului in care copiii si adolescentii pot face sex fara inhibitii si fara consecinte.
Un indicator al acestei metaformoze a educatiei a fost evolutia limbajului prin debutonarea lui " artistica" in mass-media , literatura si teatru ( https://www.observatorcultural.ro/articol/zece-neimpliniri-ale-teatrului-romanesc/ ) precedata cu voie de la stapanire de debutonarea lui " academica" ( https://www.banknews.ro/tipareste/13976_noul_dictionar_al_limbii_romane_va_cuprinde_si_cuvintele_obscene.html).
Pe termen lung si prin forta lucrurilor aceasta "educatie de tip nou" in care instante din cele mai diverse si-au dat mana a fost in realitate o minge la fileu si o mana cereasca pentru industria sexului si traficul de fiinte umane mult mai profitabile si mai eficiente atunci cand este vorba de minori si de adolescenti.
In sfarsit , mai ramane de discutat o problema de vointa si reprezentare mai exact de morala publica .
Istoricul care recomanda editura Humanitas si are zeci de carti publicate la aceasta editura ( https://humanitas.ro/humanitas/colectii/seria-de-autor-lucian-boia) , interviuri pe Contributors si Hotnews, etc., in 2014 a contribuit activ impreuna cu directorul editurii Humanitas la demascarea unui colaborator al Securitatii in persoana unei mari personalitati culturale ( colaboratorii Securitatii din alte domenii nu trezesc acelasi interes ) :
In acest caz istoricul Lucian Boia aplica o dubla masura. Foarte vocal in 2014 atunci cand a fost vorba demascarea viguroasa si ostracizarea altuia, relaxeaza criteriile de judecata atunci cand vine vorba de propria persoana descrisa exact in aceeasi situatie de catre un istoric francez ( https://evz.ro/puterea-cuvantului-interviu-exclusiv-cu-lucian-boia-colaborarea.html ; https://romanialibera.ro/investigatii/cazul-boia-si-securitatea-ar-trebui-sa-intre-in-atentia-comisiei-de-control-sie-768039 ), iar in viziunea sa devine din colaborator al Securitatii o victima a ei ( http://www.contributors.ro/cultura/interviu-cu-lucian-boia-sfaturi-pentru-tinerii-istorici-%c8%99i-cum-se-accelereaza-istoria/). Pe cale de conecinta este greu de spus daca aceasta dubla postura mai ofera si legitimitatea morala necesara unei personalitati culturale si unui model social.
Dincolo de aceste aspecte punctuale ramane dificil de evaluat impactul global al grupului Humanitas asupra spatiului cultural si social romanesc si modul in care se exercita aceasta influenta.
Pe de alta parte , este cert ca prin numarul de titluri publicate editura Humanitas ramane vioara intai in spatiul cultural romanesc in care evoleaza practic fara concurenta.
Din acest punct de vedere, publicarea " marii culturi a lumii si a Romaniei cenzurata vreme de peste patru decenii" ramane un atu al editurii, dar de departe cel mai interesant aspect se contureaza prin definirea " genului proxim si diferenta specifica " in raport cu literatura si cultura comunista celebra prin cenzura aplicata clasicilor romani ( https://adevarul.ro/locale/zalau/carti-celebre-interzise-comunisti-mihai-eminescu-s-a-aflat-topul-listei-renegatilor-1_551aa603448e03c0fd15372c/index.html).
O privire aruncata asupra autorilor straini publicati in perioada de trei decenii care au trecut deja ne arata marea cultura a omenirii in viziunea editurii Humanitas :
Aristofan, Aristotel , Francis Bacon, Simone de Beauvoir, Samuell Becket, Vladimir Bukovski, Giordano Bruno, Mihail Bulgakov, William Shakespeare, Confucius, Homer, Johan Huizinga, Charles Baudelaire, Simon de Beauvoir, Raymond Boudon, Tomaso Campanella , Albert Camus , Olavo de Carvalho, Jan Cornelius,Konrad Lorentz, Dalai Lama, Dante Aligheri, Charles Darwin, Dennis Deletant, Jean Delumeau , Rene Descartes, Charles Dickens, Federico Felini, Gottlob Frege, Francis Fukuyama,, Einstein Albert, Tom Gallagher, Galileo Galilei, J.W. Goethe, Jonathan Haidt, Ethan Hawke, Hegel, Heidegger, Herodot, Werner Heisenberg , Ernest Hemingway, Thomas Hobbes, ,Ioan Paul al II-lea, Amos Oz, Giovani Papini, , Frank Anne, , Platon, Francois Dolto, Charles Dickens, Friedrich Durenmat, Catherine Durandin, Toma d`Aquino, Umberto Eco ,Michele Foucault,etc.
O prima impresie este aceea ca avem de-a face cu un talmes-balmes in care se amesteca de-a valma anticii cu modernii, epocile , categoriile si valorile , literatura cu istoria , stiiinta , politica si eseistica. Din marea literatura lipsesc anticii ( tragicii greci , stoicii, etc.) modernii ( Cehov, Tolstoi, Dostoievscki, Montaigne, Balzac, Moliere, Voltaire, etc. ) pana si marele Shakespeare figureaza doar cu " Romeo si Julieta" .
Acelasi ghiveci il gasim si in " marea cultura romana" in viziunea editurii Humanitas din care sunt complet absenti scriitorii interbelici ( Liviu Rebreanu,George Calinescu, Ion Barbu , Mihail Sadoveanu, George Toparceanu , George Bacovia,etc.) la fel ca " reactionarii" Vasile Alecsandri, George Cosbuc, Octavian Goga .
Rezultatul este un mozaic dupa chipul si asemanarea " democratiei originale" respectiv a tranzitiei de la comunism la democratie :
Dan Alexe , Alexandru Mironescu , I.L. Caragiale, Emil Cioran , Matei Calinescu, Ion Creanga , Mateiu Caragiale , B. Fundoianu, Septimiu Chelcea, Iulian Comanescu, Nae Ionescu, Nadia Comaneci, , Daniel Daianu, Cristi Danilet, Domnisoara Pogany, Danetiu Ioana, , Andreea Esca, , Gainusa Mihai, , Gavrilutiu, Alain, Gavrila Roxana , Georgescu Adrian, Ghinea Cristian, Miron Ghiu-Caia, Ghitescu Micaela, Gliga Ioan, Bebe Mihaescu, Ana Hogas, Alice Nastase, Mariana Nicolae, Cezar Paul-Badescu, Adrian Petrescu, Dora Petrila , Adelin Petrisor, Florin Piersic jr, ,Mihnea Rudoiu , Raluca Mihaela Simion, Olivia Steer, Alex Mihai Stoenescu , Dumitrita Stoica , Cristian Topescu, Calin Torsan , Robert Turcescu, Florentin Tuca , Betea Lavinia, Ana Blandiana, Ion Ianosi, Monica Lovinescu , Luminita Medesan, Dan Gogleaza , Sabina Fati, Lucian Boia , Mircea Flonta, Mircea Dumitru, Mircea Cartarescu, Herta Muller , Fumurescu Alin, Stefan Frumusanu, Catalin Cioaba, Istoria comunismului din Romania , Pseudomemoriile unui general de Securitate, Alina Mungiu-Pippidi, Bogdan Mirica ( poze nud cosmopolitan ) , Mogods Mariana ( I-IV), Radu Marculescu ( ofiter, detinut ), Florin Mitroi , Realitatea ( " 10 pentru Romania " ) Paul Goma , Grigore Lese, Doina Cornea, Doina Jelea, Ileana, principesa de Romania, Lucian Blaga, Gabriel Liiceanu , Valentin Uritescu, Doina Cornea, Matei Calinescu, Stefan Augustin Doinas, Eminescu Mihai, Matei Visniec, Iorga Nicolae, Eugene Ionesco, Panait Istrati, Mircea Eliade, Petre Ispirescu, etc. , Luminita Medesan, Mihai Maniutiu, Vlad Mixich, Mihail Vakulovschi , etc.
In aceasta constelatie originala in care se amesteca "Istoria comunismului din Romania" cu " Pseudomemoriile unui general de Securitate", etc. linia intai este formata din cei mai prolifici autori din cadrul editurii Humanitas respectiv Emil Cioran ( 115 titluri ) , Gabriel Liiceanu ( 112 ) , Lucian Boia ( 105) , Eugen Ionesco ( 49) Cartarescu ( 32 ) Ana Blandiana (29) Herta Muller ( 15 ),etc. .
Locul secund este ocupat in mare masura de autorii contemporani , dar si aici intalnim o configuratie aparte.
Literatii consacrati in Occident ( Herta Muller, Matei Visniec ) sunt secondati ( mai exact, surclasati ) cantitativ de explozia de nou-veniti din cele mai diverse domenii care amesteca cultura cu stiinta , documentarul sau reportajul cu literatura,etc. si de vedetele media devenite peste noapte autori ( Cristian Topescu , Andreea Esca, Robert Turcescu, , Adelin Petrisor, Piersic jr, Florin, Olivia Steer, Gainusa Mihai, Dragos Musat,etc.).
In aceasta constelatie mai lipsea doar literatura scrisa de un Septimiu Chelcea care a luptat pentru democratie din interiorul Academiei Stefan Gheorghiu si Institutului National de Informatii (https://www.academia.edu/38238039/Psihologie_sociala_35_2015_BT_18_iunie_.pdf ) , un Alex Mihai Stoenescu, istoric fara diploma care milita pentru democratie din interiorul armatei (https://ro.wikipedia.org/wiki/Alex_Mihai_Stoenescu ) , un Daniel Daianu,( https://jurnalul.antena3.ro/special-jurnalul/dincolo-de-cazul-daianu-104518.html ; https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1024087-spovedania-ofiterului-daianu.htm) , un Iulian Comanescu, Nadia Comaneci,etc.
Cireasa de pe tort o reprezinta in acest caz promovarea de catre editura Humanitas a unei televiziuni comerciale respectiv a unei "cercetari" din ciclul " Zece pentru Romania"(https://humanitas.ro/autori/realitatea ) care nu a reusit pana la urma decat sa certifice bulversarea valorilor din societatea romanesca (https://www.realitatea.net/stiri/ultimele-stiri/traian-basescu-si-mircea-badea-printre-castigatorii-zece-pentru-romania-vezi-lista-completa_5dcc91af406af85273cac339).
Pe cale de consecinta, la nivelul ansamblului social este evidenta o tendinta generala de resetare a fundamentelor culturii , moralitatii si civilizatiei clasice romanesti si europene . Spatiul politic social si cultural romanesc a intrat recent intr-o noua paradigma " culturala" nu datorita politicienilor care doar au preluat "modelul" si l-au adaptat in spatiul politic , ci in primul rand datorita unor autori rafinati gen Alexandru Vakulovski sau Moni Stanila, etc. care , impreuna cu altii, au dat tonul.
Paradigma este denumita admirativ de un ziar tabloid drept " Revolutie in cultura". In acest torent vijelios chiar si grupul Humanitas nu este nimic altceva decat o picatura intr-un ocean.
In realitate , o simpla comparatie intre nivelul limbajului , discursului si comunicarii in spatiul public romanesc intre 1990 si 2020 arata ca a avut loc o degradare progresiva si accentuata a spatiului social ceea ce echivaleaza cu aplicarea concentrica a unor strategii concertate de decivilizare si dezumanizare in toata aceasta perioada si la nivelul intregii societatii romanesti.
Din acest punct de vedere si Revolutia din 1989 si caderea comunismului si-au pierdut sensul sau pur si simplu au fost zadarnice. Daca cei care au luptat impotriva comunismului in decembrie 1989 sau mai inainte, ar fi stiut prin absurd ce va urma dupa caderea comunismului si pentru ce si-au dat viata, probabil ca nu mai avea loc nicio revolutie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu