Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles, Ambassador of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland to Romania, Catherine Durandin , Dennis Deletant , Tom Gallagher, Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois , Katherine Verdery,, Steven van Groningen, Leslie Hawke

sâmbătă, 12 iunie 2021

Domenii de asistenta europeana pentru societatile postcomuniste

 

         PROGRAMUL ACTIVE CITIZENS FUND ROMÂNIA

  • Active Citizens Fund este un program de finanțare dedicat organizațiilor neguvernamentale, care se desfășoară în România între 2019-2024 și are o valoare totală de 46.000.000 €
  • Programul face parte din Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021 și are ca obiectiv consolidarea societăţii civile și a cetățeniei active şi creșterea capacității grupurilor vulnerabile
  • Site-ul oficial al programului este www.activecitizensfund.ro

 

DOMENII DE ASISTENȚĂ

  1. Democrație, cetățenie activă, bună guvernare și transparență
  2. Drepturile omului și tratament egal prin combaterea tuturor formelor de discriminare pe motive de origine rasială sau etnică, religie sau convingeri, sex, dizabilitate, vârstă, orientare sexuală sau identitate de gen
  3. Justiție socială și incluziunea grupurilor vulnerabile
  4. Egalitate de gen și violență bazată pe gen (GBV)
  5. Mediu și schimbări climatice
  6. Dezvoltarea capacităţii ONG-urilor

                               Sursa : http://www.fdsc.ro/active-citizens-fund



Oare acestea sunt marile probleme ale societatilor postcomuniste ? In cazul Romaniei cel putin, asistenta europeana pentru societatile postcomuniste nu porneste de la o analiza de a starii de fapt din societatea romaneasca,  ci de la o agenda prestabilita a Uniunii Europene. 
Problemele cronice ale Romaniei tin de traficul de persoane (https://romania.europalibera.org/a/raport-al-comisiei-europene-rom%C3%A2nia-frunta%C8%99%C4%83-la-traficul-de-persoane/30909400.html ), coruptie ( https://www.digi24.ro/stiri/externe/ue/transparency-international-romania-ramane-in-top-trei-cele-mai-corupte-tari-din-uniunea-europeana-1441672 ) , justitie (http://stiri.tvr.ro/raport-ue-romania-are-probleme-privind-independenta-justitiei_870664.html#view ) , crima organizata (https://www.thenewfederalist.eu/crima-organizata-din-romania?lang=fr ), educatie ( https://www.edupedu.ro/invatamantul-romanesc-vazut-prin-ochi-internationali-o-descriere-nemiloasa-de-la-seful-educatiei-oecd-ce-fac-sistemele-cele-mai-performante-ale-lumii-iar-in-romania-se-face-cel-mult-pe-hartie/ ) etc. , dar timp de trei decenii fondurile europene alocate Romaniei au fost irosite zadarnic sau chiar deturnate de la scopul lor initial ( https://www.digi24.ro/stiri/externe/ue/raport-olaf-romania-cele-mai-multe-dosare-de-frauda-cu-fonduri-europene-in-2019-1366087) .
Situatia este identica sau chiar mai rea in spatiul civic unde asistenta europeana a vizat domenii colaterale sau chiar nesemnificative in raport cu starea de fapt a societatii care nu se rezuma la domeniile de asistenta enumerate.
In realitate, fondurile alocate pentru dezvoltarea societatii civile au fost disipate intr-o " retea de retele " fara fund , respectiv de zeci , sute , mii sau chiar sute de mii de organizatii  multiplicate , interconectate si aflate in bucla ceea ce face imposibila o imagine de ansamblu a acestei sociosfere.
Cea mai buna demonstratie este faptul ca dupa ce ONG-urile din Romania au primit o asistenta europeana de 46.000.000 de euro pentru perioada  2019-2024 , aceleasi ONG-uri se considera afectate de pandemie si solicita statului un "sprijin structural"(http://www.fdsc.ro/societatea-civila-in-contextul-pandemiei). 
Daca in sfera politica tranzitia de la comunism la democratie a stat in atentia publica si sub ochiul vigilent al presei care de multe ori a aratat cine sunt actorii si ce se petrece in spatele cortinei , nu acelasi lucruru se poate spune despre sfera civica care este un fel de terra incognita, deoarece ceea ce se petrece in aceasta zona este mult mai abscons.
Printr-un consens tacit , modul de organizare al domeniului, algoritmul de selectie si promovare al liderilor, gestiunea fondurilor, etc. sunt mult mai obscure decat in spatiul politic si in realitate se afla sub un fel de omerta, dar cu toate acestea, dupa principiul vaselor comunicante, comunica si cu alte spatii.
Ceea ce se poate spune cu certitudine este ca in Romania cel putin , spatiul civic poate fi o excelenta rampa de lansare pentru politicieni. Cristian Ghinea care conduce 
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene
https://ro.wikipedia.org/wiki/Cristian_Ghinea ) si vicepresedintele Partidului National Liberal , Sebastian Burduja  ( https://ro.wikipedia.org/wiki/Sebastian_Burduja) sunt doua exemple de politicieni care initial si-au facut stagiul  in societatea civila  , dar ulterior au parasit corabia ei. 


Niciun comentariu: