O evocare a atmosferei existente in Facultatea de Filozofie, Bucuresti , inainte de 1989 ( implicit a sectiilor ei : Filozofie, Sociologie, Psihologie, Pedagogie ) poate fi un prilej de reflectie . Perspectivele diferite ( sau chiar divergente ) asupra acelei perioade si asupra acelei facultati sunt benefice pentru o imagine cat mai veridica a imaginii acelei facultati si a acelor vremuri.
- @Rasvan Lalu,
Imi pare rau ca platforma “contributors” n-are in josul fiecarui comentariu, sau macar a celor deosebite, asa cum este al dumneavoastra, cele cinci stelute pe care poti face click. Nu de alta, dar mi-e ca daca incearca vreun profan ca mine sa adauge ceva, ar duce in derizoriu minunatele idei continute. Sincere felicitari! - Evocarea Dvs nostalgica asupra studentiei este una personala, onesta , si foarte lirica . Din acest punct de vedere este o evocare corecta si in asentimentul tuturor celor care au facut o astfel de facultate in mod onest si in primul rand pentru „ a cunoaste ” si nu pentru „ a obtine o diploma ”. Totusi, cred ca este bine sa ramanem obiectivi si nu trebuie sa uitam ca a fost o „ facultate ideologica ” a carei pozitie a exprimat-o cel mai bine profesorul Alexandru Valentin , secretarul de partid al facultatii de atunci : „ Ne intereseaza numai studentii care vin la cursuri si fac ce spunem noi ! Daca esti capabil si vrei neaparat sa faci filosofie poti face si in afara facultatii ! ”. Dupa 20 de ani , problema calitatii profesionale , morale si umane a profesorilor Facultatii de Filosofie cred ca nu mai trebuie sa fie o problema tabu pentru nimeni , la fel cum distrugerea stiintelor sociale trebuie discutata , in sfarsit, cu cartile pe fata . Prin anii `78 a existat de exemplu o revolta a studentilor de al stiintele sociale impotriva desfiintarii sectiilor de filosofie, sociologie, psihologie, pedagogie, dar nu se mai stie nimic despre acel episod .Pe de alta parte, cred ca sintagma : „ instinctul de tineri în captivitate ” surprinde cel mai bine drama acestei facultati mai bine zis a unor constiinte ( nu toate ) din acele vremuri , obligate sa actioneze intr-o „libertate controlata”si intr-un univers in care legile normalitatii fusesera abolite dar, in „ spatii speciale ” , „ aveai posibilitatea sa gandesti ”. Pe cale de consecinta , in restul spatiului social aceasta posibilitate nu exista si de aici au rezultat consecinte extrem de grave la nivelul mentalitatii si comportamentelor din societate. Altfel spus, intr-o alta interpretare , sintagma : „ special ” este un concept fundamental pentru intelegerea epocii de atunci ( „obiective speciale ”, „sporuri speciale” , „pensii speciale ”,etc. ) , si in special a tranzitiei de acum , unde , nu se stie de ce, a capatat conotatii si dimensiuni incredibile.In ceea ce priveste afirmatia Dvs conforma careia „..în acei ani ’70 accesul la lucrări ne-marxiste nu mai era oficial interzis, nu mai aveai nevoie de aprobări speciale şi nici nu cred că mai erai “luat la ochi”, dacă numele tău se regăsea prea des în condica cititorilor”, mi-as permite sa am o opinie diferita. Prin 1978-1979, am avut o experienta interesanta la Biblioteca Centrala de Stat unde , impreuna cu un coleg, am gasit la catalog articole si carti de psihologie de prima mana publicate atunci in Occident. Dupa ce am prezentat bibliotecarei cota cartilor, aceasta ne-a spus ca nu ni le poate oferi deoarece sunt la „ fondul special” si ne trebuie aprobare. Asadar, ne-a trimis pe amandoi pachet la etajul 1 , la „ domnul Muller ”. Ne-am trezit in fata unei barbat de peste 40 de ani, blond, ochelari cu rama aurie, parul dat pe spate , ochi albastri si privire de gheaţă. Dupa ce a primit fisele si cota cartilor , s-a incruntat imediat si ne-a intrebat scurt : „ De unde aveti cotele acestea ?!”. Raspuns : „ De la sala de lectura de jos !”. „ Da, dar trebuie sa aveti dreptul sa le cititi ! ” . Raspunsul nostru naiv : „ Desigur, suntem studenti la Psihologie !” si am scos carnetele la care nici macar nu s-a uitat. Si din nou , dar de data aceasta si mai accentuat : „ Da, dar aveti dreptul sa le cititi ??!! ”. Va puteti imagina usor ce a urmat dupa acest dialog kafkian . M-am uitat uluit la colegul meu Parvu, acesta la fel de uluit la mine, amandoi incercand sa intelegem ce inseamna „dreptul” pe care nu-l aveam. De comun acord, i-am redat imediat libertatea „domnului Muller” de atunci ( cine stie, poate ca si azi este tot acolo… ).
Sursa : http://www.contributors.ro/cultura/adevarul-ca-destin-raymond-aron-si-victoria-luciditatii/