Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles , Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois, Steven van Groningen, Leslie Hawke, Peter Damian Hurley

Thursday, October 29, 2015

Evolutia in cerc a societatii romanesti

Cei 75 din 1992

Un grup de 75 de tineri jurnalisti din presa scrisa, audiovizual si agentiile de stiri propuneau in 1992 un uluitor proiect de lege  format din doar 3 articole care daca ar fi fost adoptat atunci ar fi putut revolutiona mass-media si poate intreaga societate romaneasca  deoarece era in acelasi timp un manifest pentru societatea deschisa si un antidot pentru secretomanie si conspiratii *), fiind inspirat de doua celebre legi americane **) :


                                            Motto
"Vai de biet roman saracul
Indarat tot da ca racul..."

Mihai Eminescu
Doina


"Proiect de lege initiat de reporterii revistei Expres"
24-27 aprilie1992

Articolul 1. Jurnalistii au dreptul de a solicita informatii de interes public de la toate institutiile adminsitratiei centrale si locale a statului, iar acestea au obligatia de a furniza documentatia solicitata in termen de 10 zile de la data solicitarii ( spre informare ).
Exceptie fac informatiile care se refera la siguranta statului , organizarea si dotarea armatei, precum si acele informatii care ar afecta interesele economice ale statului. 

Articolul 2. Reprezentantii presei au acces la toate intalnirile organelor administratiilor centrale si locale ale statului (nationale) cu exceptia cazurilor in care se discuta aspectele la care se face referire in articolul 1, alineatul 2. 
Sunt interzise intalnirile unei majoritati a membrilor consiliilor directoare ale unitatilor mentionate ( administratii centrale-nationale si locale ale statului ) in afara sediilor acestora si fara participarea reprezentantilor presei.

Articolul 3. Nerespectarea obligatiilor mentionate in articolele precedente reprezinta o incalcare. 
Mass-media are dreptul de a depune plangere in fata autoritatilor judiciare , iar acestea, constatand ca a avut loc o incalcare, pot amenda faptuitorul cu sume cuprinse intre 100.000 si 500.000 lei. Amenzile vor fi aplicate persoanelor care au incalcat prevederile prezentei legi.


Proiectul nu a fost adoptat si intrega societate plateste acum "preţul corect" pentru aceasta a involutie a presei si a mediului politic si social , dar probabil ca peste inca 23-25 de ani de aici incolo proiectul de lege va deveni o realitate. Pana atunci nu ne ramane decat sa consemnam meritul celor 75 de tineri curajosi care au reprezentat prima coalizare a tinerei generatii de jurnalisti ai acelor ani si probabil ca toti au platit intr-un fel sau altul pretul pentru aceasta initiativa care in zilele noastre este chiar mai utopica decat atunci.
In sfarsit, ar fi poate interesanta o cercetare care sa arate cum au evoluat in toti acesti ani cei 75 de semnatari de atunci , dar exista din start presentimentul ca idealurile de atunci au disparut de mult deoarece in mod paradoxal si impotriva mersului natural , si mass-media si societatea au evoluat " á rebours ".




Note

*) Pastrand proportiile , spiritul acestui proiect de lege initiat acum 23 de ani de prima coalizare a tinerei generatii de jurnalisti ai acelor ani  aminteste de o declaratie si un discurs celebru :

"Cuvântul “secret” însuşi este respingător într-o societate liberă şi deschisă iar noi, ca popor, ne opunem prin istoria şi moştenirea noastră societăţilor secrete, jurămintelor secrete şi procedurilor secrete." 
John F.Kennedy(The President and the Press: Address before the American Newspaper Publishers Association, 1961 )

The President and the Press : Address before the American Newspaper Publishers Association



**) Dupa opinia reputatului specialist Peter Gross, proiectul de lege era o combinatie intre Legea americana privind libertatea de informare si Legea privind intrunirile deschise ( Legile Sunshine ).

No comments: