Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles, Ambassador of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland to Romania, Catherine Durandin , Dennis Deletant , Tom Gallagher, Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois , Katherine Verdery,, Steven van Groningen, Leslie Hawke

duminică, 6 octombrie 2019

Prolegomene la o " filozofie si metafizica a mahalalei "

Motto 


" Țara arde și baba se piaptănă." 



Sursa - Il urasc, ma ! Antologia pamfletului 



Citim intr-un articol publicat recent in Newsweek Romania la rubrica " Opinii " ( Radu Paraschivescu - Încrede-te şi înjură ) urmatoarele asertiuni la inceputul , respectiv la sfarsitul lui :

" Specialiştii în pornoşag carpatin(s.n.) susţin că mândria bunului român(s.n.) are o ramificaţie lexical-frazeologică(s.n.). Altfel spus, puţină lume ne face faţă în materie de de limbaj buruienos(s.n.). Îi surclasăm(s.n.) pe unguri la măscări şi pe englezi la seriile sinonimice ale genitaliilor." 
" Pentru o naţie atât de bine înfofolită în pioşenie (s.n.), pentru un popor capabil să stea cu orele la coadă pentru atins sau pupat moaşte(s.n.) , fabrică înjurături bisericeşti ( s.n.) e, să recunoaştem, suspectă. "

Sa observam mai intai uşurinţa  cu care cu care autorul apeleaza la generalizari si emite axiome care in realitate tin doar de convingerile  sale persoanele . In al doilea rand,  aceste asertiuni sunt de fapt esenta articolului si reprezinta perspectiva , perceptia si viziunea estetica particulara  a autorului asupra societatii romanesti , ceea ce fost scris intre ele fiind doar un pretext pentru a le putea promova. 
In al treilea rand , postularea trivialitatii la scara intregii societati este contraproductiva si riscanta ( partea nu se confunda cu intregul ). 
In mod categoric, cetatenii au dreptul la exprimarea dreptului la opinie cu atat mai mult formatorii de opinie,  iar intrebarea este importanta este ce rol pot juca in aceste vremuri tulburi personalitatile culturale si liderii de opinie care dau tonul vietii publice. 
In cazul de fata intrebarea ar fi care este scopul unui asemenea articol si ce promoveaza in afara convingerilor personale ale autorului. 
Cred ca raspunsul poate fi gasit in trecut , respectiv in prezentarea facuta de acelasi autor unei carti ( Dan Alexe - Dacopatia si alte rataciri )  prezentata pe post de " ambasador al culturii romanesti"   la maratonul literar de la Ambasada Romaniei din Bruxelles in 2016 (http://www.freedomsmile.org/proiecte ). In aceasta prezentare autorul pare captat si elogiaza  aceasta deconstruire respectiv " harta mentalului romanesc " , " asa-zisa bucatarie carpatina " , " importurile lexicale tiganesti" ( sic!) , etc., etc. : 

" Dacopatia şi alte rătăciri româneşti propune un tip de deconstruire care ar putea să-l expună pe autor oprobriului public.
Şi totuşi, riscul merită asumat. De ce? Fiindcă există în gândirea noastră o sumedenie de fixaţii, obsesii, fobii şi convingeri care se cer disecate, explicate şi înţelese. Narcisismul delirant, protocronismul în plăci, proastele deprinderi familiale, pedagogia punitivă sau mândria de-a fi urmaşii unor daci care vorbeau latină înaintea romanilor sunt teme care merită să fie puse în discuţie. Pentru asta e nevoie de inteligenţă, informaţii credibile, argumente, cultură şi stil(s.n.) .
Dan Alexe întruneşte toate aceste criterii, ceea ce-i permite să deseneze o hartă a mentalului românesc, a şubrezeniilor şi anomaliilor lui. Cu vervă şi umor, el trece de la clişeele aşa-zisei bucătării carpatine(s.n.) la fonologie, de la complexul naţiei nebăgate în seamă(s.n.) la importurile lexicale ţigăneşti (s.n.) şi de la Icoanele neamului la depresie şi nefericire.
Cine deschide Dacopatia şi alte rătăciri româneşti trebuie să ştie că va găsi între paginile ei atacuri excelent dirijate împotriva prostiei, mitizării frenetice, excepţionalismului băştinaş şi clişeelor (s.n.).”
Radu Paraschivescu

http://www.humanitas.ro/humanitas/dacopatia-%C5%9Fi-alte-r%C4%83t%C4%83ciri-rom%C3%A2ne%C5%9Fti

Intrebarea interesanta este cum reuseste autorul sa vada doar padurea , dar nu si copacii respectiv uscaturile din ea. Mai intai, ca sa stopam paralogismele , nu exista popoare superioare si popoare inferioare dupa cum nu exista natii triviale si natii educate , ca atare " pornoşagul carpatin"  nu se deosebeste prin nimic de pornoşagul elvetian, englezesc, unguresc,etc , toate nefiind nimic altceva decat o expresie a periferiei unei societati. 

Pe de alta parte , autorul evita cu mare abilitate sa discute o chestiune de principiu. Mahalaua a avut la noi drept de cetate doar dupa 1990 si cu adevarat straniu este faptul ca degradarea spatiului public a fost initiata de personalitati culturale ( nu de reprezentantii mahalalei )  care , cu sau fara intentie, au initiat avalansa care ulterior s-a tranformat in catastrofa*),  dar acesta este un subiect tabu pentru  unii formatori de opinie de la noi pentru care metafilozofia injuraturii devine o problema de interes national. 




Note 

*) Mircea Dinescu a fost primul care a folosit  limbajul buruienos in direct la TV , ulterior si in presa scrisa : 

„ Un moment care a făcut să roșească obrajii celor prezenți în sală l-a reprezentat cel în care Mircea Dinescu a cântat o piesă ce conține versuri necenzurate: „Du-te, fă, la colectiv, Nu mă duc, nu mă duc, Stau acasă şi mă f…”.După acest recital neconvențional, poetul a argumentat în stilul caracteristic:
„Într-o țară în care auzi tot timpul în programele tv replica «F..k you» mai merge din când în când și traducerea românească( s.n.)….sună mai bine“, declară, nonșalant, Mircea Dinescu.”
Sursa :  http://adevarul.ro/locale/slobozia/slobozia-vorba-dinescu–am-stat-masa-betivii-literaturii-romanesti-1_50ad4da17c42d5a663929cc2/index.html


A fost urmat de Andrei Plesu care a dat si cel mai puternic semnal in acest sens : 

„ Era unul Căpudeanu, cu care am avut o discuţie foarte tare. Tipul arăta foarte ciudat, îi curgea un un ochi, era gălbejit. Un galben din ăla de şedinţă… Cum am intrat a început să înjure. “Cum e posibil tovule, ..tu-i ceara mă-sii, azi şi mâine. Cum e posibil? Cum poate intelectualii să cadă în asemenea capcane. Dă-o-n p…. mă-sii!”. Eu am simţit că ăsta e stilul şi am plusat: “Tovarăşu Căpudeanu, daţi-o, dom’le, în p…. mă-sii, cum e posibil ca dintr-un c…. să faceţi ditamai aberaţia”. I-a plăcut reacţia mea frustă. Era pe gustul lui, drept care mi-a zis. “Tovule, matale eşti băiat simpatic”. Problema era că el nu înţelegea ce e aia “transcedental”. Ca de altfel toţi cei care ne judecau...”
Andrei Plesu
http://www.evz.ro/detalii/stiri/nota-lui-basescu-catre-securitate-vazuta-de-andrei-plesu-907350.html (link blocat)  
https://web.archive.org/web/20170610084749/http://evz.ro/nota-lui-basescu-catre-securitate-vazuta-de-andrei-plesu-907350.html


Rezultatul a fost o degradare generala a limbajului public denumit acum " arta " :  


http://adevarul.ro/cultura/carti/kitsch-impostura-uniunea-scriitorilor-romania-literatura-care-ti-intoarce-stomacul-dos-1_511531a54b62ed5875ecb902/index.html

Niciun comentariu: