http://www.contributors.ro/wp-content/uploads/2020/03/11.jpg |
Printr-o coincidenta ( interesanta coincidenta in situatia de fata ) articole foarte diferite prin tematica si scopul lor au aparut pe platforma Contributors.ro exact inaintea instituirii starii de urgenta .
i) Ioan Stanomir - Starea de urgenţă şi panica : pledoarie pentru calmul civic
ii) Györke Zoltán - Maghiarii și românii: lecții din trecut. Și lecții de urmat
iii) Sorin Ionita - Pogromul de la Chişinău: ce nu v-au spus la şcoală, nici în România, nici în Moldova
Concluziile sunt la fel de diferite :
“ Este ,aşadar, vital pentru pacea socială a acestei naţiuni ca orice dezbatere despre instituirea stării de urgenţă să evite inflamarea iresponsabilă ( s.n.) ce poate mina fragilul nostru edificiu. Preşedintele Republicii, în calitate de şef al statului, are datoria de a iniţia şi conduce această conversaţie naţională, explicând cetăţenilor acestei ţări mecanismele pe care o asemenea stare le presupune. Preşedintele este, mai mult ca oricând, obligat să acţioneze spre a evita degradarea climatului public. Panica este, acum, principalul inamic al României. Regăsirea lucidităţii impune discutarea, directă şi responsabilă, a semnificaţiei şi oportunităţii proclamării stării de urgenţă.”
Ioan Stanomir (i)
“ Exemplele de mai sus sunt o dovadă că onestitatea intelectuală nu înseamnă a-ți trăda patria, ci a-ți regăsi umanitatea(s.n.). Attila József este, poate, cel mai important poet maghiar al secolului XX. Despre tatăl său el spunea că e „jumătate secui, jumătate român ori de tot”. În poezia „La Dunăre”, Attila József vorbea de valențele unificatoare ale bătrânului fluviu. Departe de a fi bariere de netrecut, cursurile de apă – iar istoria ne-o dovedește – au reprezentat puncte de întâlnire al culturilor și civilizațiilor. Drept urmare, „dunărenii” formează o mare comunitate: „să punem ordine în lucrurile comune e treaba noastră; și nici nu-i puțin”.
Györke Zoltán (ii)
“ Ca atare, acest crucial episod din istoria secolului XX (apud Zipperstein) e complet lăsat în obscuritate în canonul şcolar, atât în Moldova, cât şi în România (s.n.) , deoarece crează un mare disconfort cognitiv şi emoţional. El nu se potriveşte în nici un fel cu marile noastre narative narodnice din ultimul secol, în care poporul e invariabil bun, inocent şi asuprit de elite perfide: nici cu narativele de stânga (socialiste), nici cu alea de dreapta (poporanist, sămănătorist, legionar etc). E de presupus că aşa va rămâne şi pe mai departe, deoarece această lecţie a istoriei nu serveşte deloc trendul politic la zi, de melanj populist stânga-dreapta.”
“ Cărţi precum cea a lui Zipperstein mai apar, se citesc în privat şi se trece cu stinghereală mai departe. Lespedea tăcerii acoperă realităţi de care suntem încă nepregătiţi să dăm seama.”
Sorin Ionita (iii)
Ultimul autor citat ignora in textul articolului sau faptul ca acesta tema a fost discutata deja in spatiul social si sub multiple aspecte , dar i-au reamintit cititorii (“Două secole împreună” de Alexandr Soljenițîn, editura Univers 2004, între paginile 340 și 356, nu v-ar ocupa foarte mult timp, în maxim 20 de minute veți avea o sinteză completă.” ; “ In editia 2009 in vol II la paginile 77-94.” ,etc.).
Problema este ca a discuta in Romania anului 2020 sub amenintarea coronavirusului si sub iminenta starii de urgenta , exact despre pogromul din Chisinaul anului 1903 intra exact sub tehnica perversa a whataboutism-ului (https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism ) asociat propagandei sovietice si ruse ( “Whataboutism, also known as whataboutery, is a variant of the tu quoque logical fallacy that attempts to discredit an opponent's position by charging them with hypocrisy without directly refuting or disproving their argument. It is particularly associated with Soviet and Russian propaganda. When criticisms were leveled at the Soviet Union during the Cold War, the Soviet response would often be "What about..." followed by an event in the Western world. As Garry Kasparov noted, it is a word that was coined to describe the frequent use of a rhetorical diversion by Soviet apologists and dictators, who would counter charges of their oppression, "massacres, gulags, and forced deportations" by invoking American slavery, racism, lynchings, etc. It has been adopted by other politicians and countries.”), tehnica pe care autorul o atribuie doar cititorilor .
(http://www.contributors.ro/cultura/pogromul-de-la-chisinau-ce-nu-v-au-spus/#comment-404075)
Comentarii Contributors.ro
( in ordinea in care au aparut pe platforma )
“ Cărţi precum cea a lui Zipperstein mai apar, se citesc în privat şi se trece cu stinghereală mai departe. Lespedea tăcerii acoperă realităţi de care suntem încă nepregătiţi să dăm seama.”
In aceasi masura, autorul ignora faptul ca in Romania nu s-au finalizat nici dupa 30 de ani Dosarul Revolutiei, Dosarul Mineriadei din 1990, etc. , dar este foarte intrigat ca “ in canonul scolar” nu se invata nimic despre Chisinaul anului 1903 cu toate ca vorbim despre o carte recent aparuta peste Ocean ( https://www.amazon.com/Pogrom-Kishinev-Steven-J-Zipperstein/dp/1684410541) .
Romanii fiind de vina cu ce?
Erau f putini in Chisinau , aflati sub autoritate ruseasca , condusi de functionari rusi sau temeinic rusizati…. Adica este o afacere strict ruseasca …
De asta și zic că la noi nu e niciodată “momentul potrivit” ; mereu avem ceva de demonstrat. Ori eu cred că nu avem nimic de demonstrat nimănui în legătură cu trecutul, am construit un stat, singurul lucru pe care îl avem de demonstrat e că suntem capabili să îl administrăm. Restul, cine i-a tăiat capul lui Mihai Viteazu și de ce a fost trădat Burebista sunt chestiuni de istorie din care trebuie să tragem eventual niște învățăminte, dar nu mă simt vinovat pentru nici o trădare din trecut și nici nu mă simt îndreptățit la nimic în plus în virtutea “adevărului istoric”. Știu, sunt niște sute de ani în care cărturarii noștri și-au cheltuit energiile în felul ăsta, trebuie să le purtăm respect, să le facem statui și ne inspirăm din exemplul lor, dar ceea ce e azi e doar meritul și vina noastră, a celor de acum. Desigur, e valabil și pentru “ceilalți”, care eventual ar vrea să tragă ceva foloase morale din culpabilizarea bunicilor noștri… Normal că există și ei, atât că mie nu îmi pasă :)
“ Da, bun, lucrul cu categorii generice (“poporul”) are avantajul sau dezavantajul că poți spune orice” .
Pe de alta parte , dincolo de “noi” , pentru “altii” este mereu momentul culpabilizarii unor comunitati sau altora , chiar si atunci cand o tara a intrat in starea de urgenta pentru ca numai cu asta se ocupa si in vremurile normale pentru ca si atunci au un os de ros .
Cum spuneau vechii (filozofi) greci , marile problemele ale oamenilor nu vin de la lucruri ( fapte ) , ci de la parerile lor despre acestea .
Cei care au avut curiozitatea sa arunce un ochi pe “ opera omnia “ a unor formatori de opinie si agitatori ai spatiului public ( in acest caz , are balta peşte … ) care se conduc dupa principiul antrenamentului pompierilor lui Caragiale respectiv mai intai fac un foc ca sa aiba ce sa stinga ulterior , au observat cu usurinta in discursul lor teme recurente si idei prevalente in care recurg la generalizari gratuite si etichete arbitrare . Cateva exemple :
Vasile Ernu
http://www.criticatac.ro/cuvintul-ortac-sun-aproape-ca-numele-unor-eroi-antici-care-intre-timp-au-fost-diabolizai-de-presa-mainstream-de-la-noi/
Ion Cristoiu
https://adevarul.ro/news/societate/eterna-smecherie-romaneasca-1_50a7b7e37c42d5a66369e3c4/index.html
Mircea Toma
https://adevarul.ro/news/eveniment/mircea-toma-acum-natie-handicapata-moral-1_50ae6afa7c42d5a6639c89a4/index.html
Pe de alta parte , ati omis sa ” etichetati” si al al treilea exemplu dat, dar cum spuneam mai sus , are balta peşte si putem completa usor :