Recent a fost semnalat modul in care statul roman , functionarii lui si "oamenii de afaceri " romani au facut praf si pulbere 100.000.000 euro ( https://www.g4media.ro/cum-s-au-scurs-peste-100-de-milioane-de-euro-destinati-deltei-dunarii-catre-sute-de-firme-din-tara-cu-puncte-de-lucru-deschise-in-gradini-si-hale-parasite-din-tulcea.html ).
Problema este ca nici societatea civila nu este mai prejos , doar ca este ceva mai modesta.
Sa vedem impreuna unde, pe ce s-au dus si unde se vor duce 46.000.000 de euro destinati "consolidarii societatii civile" .
Sursa : https://activecitizensfund.ro/ |
https://activecitizensfund.ro/ |
Daca am vazut cine ventileaza banii in bucla ( nota bene - F.D.S.C este , dupa propria autodefinire, " o organizatie de organizatii") , sa vedem acum unde si pentru ce ii arunca exact acolo unde o face de peste trei decenii :
PROGRAMUL ACTIVE CITIZENS FUND ROMÂNIA
- Active Citizens Fund este un program de finanțare dedicat organizațiilor neguvernamentale, care se desfășoară în România între 2019-2024 și are o valoare totală de 46.000.000 €
- Programul face parte din Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021 și are ca obiectiv consolidarea societăţii civile și a cetățeniei active şi creșterea capacității grupurilor vulnerabile
- Site-ul oficial al programului este www.activecitizensfund.ro
Programul Active Citizens Fund România este finanțat prin Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021 acordate de Islanda, Liechtenstein și Norvegia în 15 state membre UE din Europa Centrală și de Sud și în Ţările Baltice. Obiectivele Granturilor SEE și Norvegiene sunt reducerea disparităților economice și sociale și consolidarea relațiilor bilaterale dintre statul beneficiar și statele donatoare. Susținerea societăţii civile este o prioritate cheie pentru Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021, motiv pentru care 10% din totalul sumelor disponibile la nivel de ţară sunt alocate unui program pentru societatea civilă în fiecare din statele beneficiare, intitulat Active Citizens Fund. Acesta este încadrat în sectorul „Cultură, societate civilă, bună guvernare și drepturi și libertăți fundamentale”, unul dintre cele cinci sectoare considerate prioritare de statele donatoare Islanda, Liechtenstein și Norvegia și Uniunea Europeană.
OBIECTIV: Consolidarea societăţii civile și a cetățeniei active şi creșterea capacității grupurilor vulnerabile.
Programul urmărește dezvoltarea pe termen lung a sustenabilităţii și capacității sectorului societății civile, intensificând rolul său în promovarea participării democratice, a cetățeniei active și a drepturilor omului și consolidând în același timp relațiile bilaterale cu statele donatoare Norvegia, Islanda și Liechtenstein.
BUGET: 46.000.000 €
PERIOADĂ DE IMPLEMENTARE: 2019 – 2024
OPERATOR DE FOND: Programul Active Citizens Fund România este administrat de către consorțiul compus din Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Fundația pentru Parteneriat, Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norway, care acționează în calitate de Operator de fond desemnat de către FMO – Oficiul Mecanismului Financiar al Granturilor SEE și Norvegiene în cadrul unui proces de licitaţie deschis și competitiv.
VALORI: respectarea demnității umane, libertății, democrației, egalității, statului de drept și a drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor aparținând minorităților
DOMENII DE ASISTENȚĂ
- Democrație, cetățenie activă, bună guvernare și transparență
- Drepturile omului și tratament egal prin combaterea tuturor formelor de discriminare pe motive de origine rasială sau etnică, religie sau convingeri, sex, dizabilitate, vârstă, orientare sexuală sau identitate de gen
- Justiție socială și incluziunea grupurilor vulnerabile
- Egalitate de gen și violență bazată pe gen (GBV)
- Mediu și schimbări climatice
- Dezvoltarea capacităţii ONG-urilor
11 APELURI DE PROIECTE
SOLICITANȚI ELIGIBILI
- ONG-uri înfiinţate în baza OG nr. 26/2000 sau Legii nr. 21/1924
- Crucea Roșie Română şi filialele acesteia cu personalitate juridică
- Fundaţiile de tineret
PARTENERI ELIGIBILI
- ONG-uri (din România, Norvegia, Islanda, Liechtenstein, Bulgaria, Cipru, Cehia, Croația, Estonia, Grecia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Moldova, Ucraina şi Serbia)
- Entități publice cu personalitate juridică (autorități publice locale și centrale, instituții/agenții publice, servicii publice guvernamentale descentralizate, unități administrativ-teritoriale, universități etc.)
- Entități private cu personalitate juridică
- Organizații, agenții sau organisme internaționale
ASPECTE PRIORITARE
Consolidarea capacității și sustenabilităţii sectorului societății civile
- 10,5% din bugetul de granturi este alocat pentru apeluri de proiecte care vizează dezvoltarea capacităţii ONG-urilor
- Fonduri dedicate pentru derularea pe termen mediu şi lung a activităţii reţelelor şi coaliţiilor din domeniile de asistență menţionate, precum şi a ONG-urilor pentru drepturile omului
- Până la 20% din bugetul proiectului poate fi alocat pentru măsuri de dezvoltare organizațională a beneficiarilor de grant
- Sunt sprijinite activități de monitorizare a politicilor, de advocacy și watchdog
- Sunt încurajate parteneriate strategice între ONG-uri
- Programul include un proiect strategic pre-definit pentru dezvoltarea leadership-ului în rândul tinerilor din ONG-uri
Creşterea sprijinului pentru grupuri ţintă şi în zone geografice insuficient adresate
- 33% din bugetul de granturi este alocat pentru creşterea capacităţii grupurilor vulnerabile, iar incluziunea tinerilor e o prioritate
- Programul include 3 apeluri de proiecte cu aplicare continuă şi simplificată pentru proiecte mici în zone geografice insuficient acoperite și pentru ONG-uri mici
- 10% din bugetul de granturi este alocat pentru incluziunea persoanelor de etnie romă şi creşterea capacităţii acestora
Programul încurajează, prin intermediul Inițiativelor Regionale ale Societății Civile, schimbul de cunoștințe, dezvoltarea de rețele regionale, promovarea învățării reciproce, adoptarea și utilizarea cunoștințelor și cele mai bune practici în vederea consolidării sectorului societății civile în țările beneficiare.
Forumul Internațional al Societății Civile a fost prima activitate importantă din cadrul Inițiativelor regionale ale Societății Civile; acesta a avut loc în data de 4 iunie 2019 și s-a derulat în contextul Președinției României la Consiliul Uniunii Europene. Detalii suplimentare despre Forum sunt disponibile la http://activecitizensfund.ro/forum-2019/.
Sursa : http://www.fdsc.ro/active-citizens-fund
In 2019 sub patronajul European Civic Forum si Europe for Citizens la " Hanul lui Manuc " din Bucuresti a avut loc un forum international ( Shaking Europe from Periphery - A two-hour conversation with activists and analysts from across Europe) care si-a propus sa mobilizeze "periferia Europei" impotriva tendintelor regresive (regimuri autoritare , antidemocratice, renasterea nationalismului si politicilor identitare ) manifestate la nivel central :
" We will look at positive examples of civic mobilisations from peripheries, illustrating the European values of solidarity, equality, inclusion, tapping into their potential for developing counter narratives against the dreadful regressive trends we witness across Europe."
Analistii si activistii invitati :
Eszter Kovats – Researcher, Eötvös Loránd University Budapest (HU)
Florin Poenaru – Anthropologist and co-editor of CriticAtac, Romania(RO)
Michal Dadlez – Co-founder, Obywatele (PL)
Gaia Romeo – Researcher and campaigner, A buon diritto/Numeri Pari (IT)
Milos Injac – Founding member, Ne Davimo Beograd (SRB)
Moderator: Alexandrina Najmowicz – Director, European Civic Forum and intro by Andrei Pop – Programme Director, Civil Society Development Foundation (RO)
Analistii si activistii amintiti sunt in principal de factura progresista si/sau de stanga ( dreapta nu are drept de existenta in acest caz pentru ca nu este invitata la aceste manifestari ).
Eszter Kovats este focalizata pe ideologia gender si programele aferente :
" Eszter Kováts is a PhD student of Political Science at the University ELTE Budapest,
her research focus: the enemy image of "gender ideology" in the global context of strengthening the right and in connection with developments in progressive politics. Since 2012 she has been responsible for the gender programme of the Friedrich-Ebert-Stiftung for Eastern Central Europe in Budapest. Femina Politica recently published (2018/1) "Conservative Counter-Movements? Overcoming Culturalising Interpretations of Right-Wing Mobilizations Against 'Gender Ideology'".
https://eu.boell.org/en/person/eszter-kovats
Michal Dadlez este atasat unei miscari centrate pe antifascism care identifica nationalismul cu fascismul si defineste drept "cult" revolta societatii poloneze fata de tragedia Smolensk :
" Obiectivul 1 se referă la acțiunile întreprinse până acum pentru a crește nivelul de sensibilitate al societății la respectarea drepturilor civile și a drepturilor omului, deci acțiuni antifasciste, contra lunare, precum și alte activități stradale și media . În toate acțiunile noastre, am încercat să le facem eficiente. Acesta a fost comportamentul nostru față de trimestrialele Smolensk, care a contribuit semnificativ la descompunerea întregului etos și a cultului Smolensk; și în acest fel am expus natura fascistă a demonstrațiilor naționaliste. Ne propunem să continuăm acest tip de activitate și etos."
https://obywatelerp.org/program/
Milos Injac este atasat unei miscari progresiste :
"Această asociație reunește mișcări locale similare în jurul ideilor de solidaritate, egalitate, securitate socială și toleranță în Front pentru schimbarea regulii autoritare, pentru democratizarea societății, lupta împotriva sărăciei și conservarea bunurilor publice și naturale."
https://nedavimobeograd.rs/o-nama/
Gaia Romeo este consultant european ( https://www.linkedin.com/in/gaia-romeo-8ba127164/) , activist italian ( http://www.numeripari.org/) si arhitect pasionat de noile tehnologii adaptate nevoilor umane (https://www.linkedin.com/in/gaia-romeo-958b6b15/ ) .
Florin Poenaru , co-editor la revista de stanga Critic Atac, se razboieste permanent in textele publicate in aceasta revista cu dreapta ( si in aceasta vizune dreapta = fascism ) si sustine in mod constant idei care merg de la stanga la extrema stanga ( https://www.criticatac.ro/author/florin-poenaru/) mergand pana la atacul la persoana si character assassination :
https://www.criticatac.ro/viata-lui-karl/
https://www.criticatac.ro/varoufakis-putin-adevarul-despre-putere/
https://www.criticatac.ro/teoria-politico-erotic-lui-alexander-dughin-care-este-secretul-acestei-doctrine/
https://www.criticatac.ro/un-act-de-impostura-intelectuala-ioan-stanomir-despre-revolutia-rusa/(e.g. -character assassination)
https://www.criticatac.ro/bunul-salbatic-roman-recenzia-cartii-lui-clotilde-armand/(e.g.-character assassination), etc., etc.
Surpriza . Dupa ce a facut reclama fondurilor primite de organizatiile societatii civile pentru 2019-2024, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile cere recent ajutorul statului roman pentru "sprijin structural" :
http://www.fdsc.ro/societatea-civila-in-contextul-pandemiei |
http://www.stiriong.ro/rezultatele-cautarii-csc/vrs/...
http://www.stiriong.ro/rezultatele-cautarii-csc/vrs/pg/78
Nu ne ramane decat speranta ca in 2024 nu vor mai fi constatate asemenea prestidigitatii foarte abile prin care se poate demonstra ca apa este lichida, dar nu gratuita.
Revenind la problema consolidarii societatii civile, intrebarea esentiala trecuta sub tacere este raportul real dintre nevoile unei societati concrete si respectiv intre ale societatii civile din acea societate si oferta Uniunii Europene pentru acea societate .
In cazul Romaniei , vulnerabilitatea tarii si a cetatenilor ei a devenit cunoscuta in cel mai dramatic mod posibil inclusiv la nivelul Uniunii Europene ( https://www.g4media.ro/presedintele-parlamentului-european-despre-crimele-de-la-caracal-strigatul-zadarnic-al-alexandrei-la-numarul-de-urgenta-112-indurereaza-intreaga-europa.html).
In realitate , aceste recorduri sunt doar varful aisbergului . Problemele Romaniei sunt mult mai grave , de sistem si nerezolvate de cel putin 30 de ani.
Dupa trei decenii, impactuI ofertei europene asupra dezvoltarii societatii civile din Romania nu este unul semnificativ.
3.Structurarea neclara si netransparenta a sectorului
non-guvernamental ( Societatea civila intre megastructurile informationale si societatea in civil ).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu