Un mesaj viral (https://adevarul.ro/news/facebook-magazin/mesajul-viral-corporatii-angajatii-romani-vorbesc-urat-words-like-ftui-will-not-be-tolerated-1_55fbdae9f5eaafab2cbc4457/index.html ) este ocazia de a readuce in discutie o problema de eticheta , civilizatie si decenta.
Mediul corporatist pentru a putea actiona in mod legal este obligat sa respecte reguli , o deontologie , normele civilizatiei europene , eticheta si demnitatea persoanei spre deosebire de unii oameni de cultura de la noi care de 11 ani fac mari eforturi de a introduce in circuitul public limbajul de şatră , puşcărie , cazarmă, şantier, mahala , etc., limbajul traficantilor de carne vie si inscriptiile din latrinele publice. Oare de ce ?
Ultimul semnal public dat in acest sens este dat de o pseudo-argumentatie si un limbaj de nereprodus in spatiul civilizatiei romanesti si in spatiul civilizatiei euro-atlantice , de-a dreptul jenant pentru un om instruit si educat .
Despre ce este vorba ? Un critic de artă, critic de teatru, critic literar, publicist, eseist și traducător român*) invoca inscriptiile din latrinele romanilor (?!) si doua (!) studii obscure din a doua parte a secolului al XX-lea , transforma exceptia si devianta lingvistica si sociala in regula si doreste sa stearga granita dintre limba romana , limbajul public si argou ( https://adevarul.ro/cultura/patrimoniu/povestea-vorbe-rusine-1_53ad40ac0d133766a8f0e88d/index.html ) .
" Am să mă întorc acum la chestiunea tabuizării. Ea nu este nouă, o cunoaştem bine cel puţin din studiul civilizaţiei romane. Când arheologii au scos la iveală ruinele oraşelor Pompei şi Herculanum, acoperite de lava Vezuviului, au constatat, între altele, că latrinele publice aveau înscrisuri pe pereţi cu cuvinte triviale, aşa cum se întâmplă şi astăzi. Aşa au fost atestate cuvintele obscene în latină. Cu toate acestea, culturile oficiale din sistemul civilizaţional euro-american au condamnat întotdeauna folosirea publică, şi chiar intimă, a anumitor cuvinte considerate „diabolice”.
" Nu cred că mai trebuie stăruit. Civilizaţia noastră este o civilizaţie care tabuizează sexualitatea, excreţia şi micţiunea, altfel spus, separă (s.n.) impurul de pur, murdăria, de curăţenie, păcatul, de virtute . Reacţia firească a omului de pretutindeni a fost perpetuarea „cu fereală” a cuvântului neaoş, cu o imagistică creatoare explozivă. Limbajul oacheş a vegheat dintotdeauna mersul ipocrit şi adesea snob (s.n.) al „culturii înalte”."
" Cu toate acestea, abundenţa utilizării termenilor triviali în limbajul de zi cu zi, de către persoane indiferent de nivelul cultural sau de vârstă, concomitent cu stăruinţă de a se menţine tabuul chiar şi într-un articol lingvistic mi se pare o atitudine ipocrită, revolută şi în discordanţă cu ceea ce se petrece în „lumea civilizată” .
" Din punct de vedere ştiinţific însă, ignorarea lor ni se pare nefundată; practic, pudoarea lingvistică a determinat lipsa cuvintelor obscene din dicţionarele curente, deşi asemenea cuvinte reprezintă un material de limbă vie.”, scria Erling Schøller în Cuvinte şi expresii obscene în limba română, Revue Romane, vol. VI , Copenhaga, 1971.
" Este important să amintim aici că, în a doua parte a secolului al XX-lea, exceptând lucrările despre argou publicate de Alphonse Juilland (1952), studiul lui Schøller din 1971-72 este singurul care aduce o abordare ştiinţifică naturală a problemei acestor termeni."
Sursa :
Dan Caragea *) - Povestea unei vorbe de ruşine
https://adevarul.ro/cultura/patrimoniu/povestea-vorbe-rusine-1_53ad40ac0d133766a8f0e88d/index.html
Pe scurt , exact atunci cand societatea romaneasca era in stare de alerta maxima generata de masacrarea Codului Penal iar 12 ( !) state protestau fata de aceste schimbari de neconceput intr-un stat de drept, unii " agenti ai schimbarii " scriau pledoarii patetice ( pardon , " stiintifice" ) pentru " democratizarea" limbajului obscen fiind publicati intr-un cotidian de mare tiraj.
Problema este ca in asemenea chestiuni care tin de decenta / indecenta publica , unii cred ca au dreptul suveran sa decida in numele tuturor.
Daca degradarea limbajului public si degradarea spatiului social pana la cote triviale ( respectiv primul pas spre decivilizare si dezumanizare ) devine o realitate , intrebarea logica este care vor fi efectele sociale ale acestei " democratizari" si ce poate urma dupa aceea respectiv dupa clamata disparitie a bunei cuviinţe si limbajului civilizat respectiv a introducerii si " democratizarii" limbajului obscen definit drept " popular" **) , dar nu este prea greu de ghicit, nu ?
Nota
*)
Dan Caragea |
**) Criticul revolutionar de tip nou Dan Caragea care confunda in mod intentionat cercetarea academica (?) cu abolirea comportamentului civilizat in spatiul public , pledeaza in mod explicit pentru desfiinţarea bunei cuviinţe :
Când „buna cuviinţă“ nu are ce căuta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu