„Dacă vii şi le vorbeşti oamenilor de normalitate, bun simţ, armonie, transcendenţă, spirit, te vor acuza că ai citit prea multe broşuri. Performanţa se măsoară azi doar în putere, bani şi sex. Trăiesc tragic această soartă a poporului român.”„90% din oamenii cu care intru în contact sunt profund nefericiţi, o societate care şi-a pierdut valorile de bine, frumos, adevăr şi dreptate. Şi mai ales de non-nocivitate.”
1. Starea de fapt
Dupa mai mult de 25 de ani de evolutie sociala haotica, cetateanul roman seamana cu celebrul Arhimede. El este in cautarea unor repere politice, sociale, culturale si morale si doreste cu disperare un punct de sprijin, dar aceste repere si acest punct de sprijin nu mai exista in spatiul nostru social.
Societatea romaneasca a trecut de la starea de haos specifica anilor `90 la o stare de parabioza *) devenind prizoniera unei clase politice penale care a resetat practic sistemul de valori sociale , culturale si morale traditionale, valori care au rezistat inclusiv sub comunism.
De aceea, aceste repere si acest punct de sprijin nu pot fi date de reprezentantii oficiali ai sistemului fie ca este vorba de o clasa politica penala , fie ca este vorba de personalitatile culturale care au girat prin lipsa lor de atitudine si prin inactiune intreaga aceasta perioada atunci cand nu au contribuit direct la resetarea valorilor.
In esenta, societatea romaneasca s-a transformat din societatea carcerala si penitenciarul social existent inainte de 1990 , intr-o societate penala in care furtul devine un sport al unei elite penale iar aplicarea justitiei un pericol social pentru aceasta , deci singura solutie in acest caz a fost alterarea parametrilor de stare la nivelul ansamblului social iar rezultatul este actuala starea de parabioza a societatii romanesti.
Generarea starii de parabioza , rasturnarea sistemului de valori si confuzia morala din societatea romaneasca |
Acest lucru a devenit posibil prin resetarea intregului cadru social respectiv prin distrugerea standardelor si a reperelor morale traditionale respectiv resetarea treptata si pe nesimtite a intregului sistem de valori al societatii romanesti si bulversarea lor prin tehnica „picaturii chinezesti”.
Intrebarea esentiala este cum poate fi distrus sistemul de valori culturale si morale care reprezinta coloana vertebrala a unei societati si a unei natiuni ?
2. Ce poate urma ?
Daca luam ca punct de referinta anul 1989 care a fost un an crucial deoarece a declansat schimbarile esentiale pentru evolutia Europei si stabilim prin conventie la 4 etape ciclul istoric si respectiv ciclul vietii active al unui cetatean ***) , atunci am putea estima cam ce ar putea urma in urmatoarele decenii si ce sanse sunt ca generatiile care se raporteaza la acel an sa prinda cu adevarat o schimbare sociala profunda.
Prin conventie , consideram ciclul istoric format din patru perioade ( fiecare cu costurile economice , sociale si psihologice asociate ) :
I - ( 1989 - 2009 ) - Deconstructia sociala ( "Sfarsitul iluziilor ").
II - ( 2009 - 2029 ) - Decontul social ( " Depresia sociala " )
III - ( 2029 - 2049 ) - Reconstructia sociala ( " Agregarea sociala " )
IV - ( 2049 - 2069 ) - Dezvoltarea sociala ( " Solidaritatea sociala " )
In acest caz, generatiile care aveau 20 sau cel mult 40 de ani in 1989 ar putea beneficia de o schimbare semnificativa in spatiul social respectiv a calitatii vietii cam dupa 40 de ani de la anul de referinta :
Raporturile dintre ciclul istoric si timpul individual |
Estimarea facuta in acest caz concorda cu predictia facuta de catre dr. Peter Gross care evaluand stadiul la care a ajuns societatea romaneasca dupa un sfert de secol de tranzitie considera ca vor trece "intre 40 si 60 de ani pana cand societatea romaneasca va deveni cu adevarat o societate deschisa" .
3. O posibila solutie
Dupa experienta celor 26 de ani irositi deja, romanii nu mai au incredere intr-o clasa politica (dovedita) penala si prin ricoseu nici in societatea civila si reprezentantii ei oficiali care nu au reusit sa ofere o opozitie credibila la ceea ce s-a intamplat in spatiul politic si social.
Singura sansa ar fi o reforma a statului ( improbabila in urmatoarele doua decenii ) sau o reforma ( iluzorie si utopica ) a unei societati civile ineficiente si incapabila sa reziste presiunii si tentatiilor clasei politice , reforma care a sa o distinga clar de clonele ei si "societatea civila in civil" . Intr-un sfert de secol , numarul activistilor civici care si-au schimbat si principiile , si tabara , unii devenind functionari publici sau chiar politicieni , a crescut in mod constant ****) .
Cum aceste reforme nu au initiatori nici in sectorul de stat nici in sectorul civic pentru ca nu exista acest interes, cetatenii sunt de fapt pe cont propriu si liberi sa acorde credit oricarei instante doresc.
Solutia in acest caz ar fi o evaluare pe termen lung a prestigiului social al liderilor sociali , respectiv o evaluare in care valorile morale devin principii obligatorii. Acest tip de evaluare devine obligatoriu pentru un stat de drept , o societate democratica si europeana si o autentica societate civila cu atat mai mult cu cat la noi cetatenii cu dosar penal pot sa candideze , pot sa depuna din arest juramantul de primar ales , sau pot sa-si pastreze mandatul de parlamentar *****) .
In aceasta varianta , cetatenii ar putea evalua actorii politici si sociali dupa o grila independenta de sistemul politic si social actual , grila care exclude dependentele politice si sociale atat de puternice in prezent.
4. Evaluarea prestigiului social
Prestigiul social ar putea fi evaluat dupa o grila cu 7 dimensiuni elaborata in Suedia si adaptata pentru cazul de fata :
- Moral legitimacy( the degree to which citizens consider political and civic leaders as moral and contributing to the common good).
- Pragmatic legitimacy( the degree to which citizens are interested in political and civic leaders and consider political and civic leaders activity as beneficial for themselves).
- Cognitive legitimacy( the degree to which citizens consider the presence of political and civic leaders as normal and taken-for-granted).
- Emotional legitimacy( how citizens feel about political and civic leaders).
- Status( the degree to which citizens define political and civic leaders as a powerful and highly ranked group).
- Reputation( the degree to which citizens associate political and civic leaders with a positive image).
- Uniqueness( the degree to which citizens think political and civic leaders are special).
5. Elita discreta a Romaniei
Aceasta grila se aplica de la sine in cazul unor personalitati foarte interesate de universul romanesc si care au contributii majore in plan social si cultural . Vorbim de o elita formata din personalitati independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale.
Personalitatile propuse (Principele Charles , Dr. Peter Gross , Steven van Groningen, Leslie Hawke, Jean Lauxerois, Peter Damian Hurley ) sunt reprezentative in acest sens prin biografiile de exceptie si raportarea lor speciala la universul romanesc .
- http://adevarul.ro/news/eveniment/cati-bani-spune-vintu-le-ar-promis-tariceanu-olteanu-sa-l-puna-guvernator-deltei-liviu-mihaiu-1_579a33405ab6550cb847b01e/index.html
- http://www.evz.ro/viceguvernatorul-bnr-bogdan-olteanu-retinut-de-dna-adevaratul-denuntator-din-dosarul-in-care-sunt-implicati-calin-popescu-tariceanu-liviu-mihaiu-sorin-ovidiu-vintu-acuzatia-2-milioane-de-euro-spaga-pentru-benzinarii-plutitoare-in-delta.html
- http://www.evz.ro/aflat-in-arest-preventiv-edilul-din-baia-mare-catalin-chereches-va-depune-juramanul-in-sala-europa-a-primariei.html
- http://adevarul.ro/news/politica/de-primarii-condamnati-suspendare-isi-pierdmandatul-parlamentarii-nu-exemplul-dragnea-1_577d402e5ab6550cb89da507/index.html
- https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1j36E3oP8mxvyY_d3QRLryMula7o
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu