Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles, Ambassador of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland to Romania, Catherine Durandin , Dennis Deletant , Tom Gallagher, Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois , Katherine Verdery,, Steven van Groningen, Leslie Hawke

vineri, 29 iulie 2016

Elita discreta a României



„Dacă vii şi le vorbeşti oamenilor de normalitate, bun simţ, armonie, transcendenţă, spirit, te vor acuza că ai citit prea multe broşuri. Performanţa se măsoară azi doar în putere, bani şi sex. Trăiesc tragic această soartă a poporului român.”
„90% din oamenii cu care intru în contact sunt profund nefericiţi, o societate care şi-a pierdut valorile de bine, frumos, adevăr şi dreptate. Şi mai ales de non-nocivitate.”




1. Starea de fapt

Dupa mai mult de 25 de ani  de evolutie sociala haotica, cetateanul roman seamana cu celebrul Arhimede. El este in cautarea unor repere politice, sociale, culturale si morale si doreste cu disperare un punct de sprijin, dar aceste repere si acest punct de sprijin nu mai exista in spatiul nostru social.
Societatea romaneasca a trecut de la starea de haos specifica anilor `90 la o  stare de parabioza *) devenind prizoniera unei clase politice penale care a resetat practic sistemul de valori sociale , culturale si morale traditionale, valori care au rezistat inclusiv sub comunism.
De aceea,  aceste repere si acest punct de sprijin nu pot fi date de reprezentantii oficiali ai sistemului fie ca este vorba de o clasa politica penala , fie ca este vorba de personalitatile culturale care au girat prin lipsa lor de atitudine si prin inactiune intreaga aceasta perioada atunci cand nu au contribuit direct la resetarea valorilor.
In esenta, societatea romaneasca s-a transformat din societatea carcerala si penitenciarul social existent inainte de 1990 , intr-o societate penala in care furtul devine un sport al unei elite penale iar aplicarea justitiei un pericol social pentru aceasta , deci singura solutie in acest caz a fost alterarea parametrilor de stare la nivelul ansamblului social iar rezultatul este actuala starea de parabioza a societatii romanesti.





  Starea de parabioza a societatii romanesti

Generarea starii de parabioza , rasturnarea sistemului de valori si confuzia morala din societatea romaneasca



Acest lucru a devenit posibil prin resetarea intregului cadru social respectiv prin distrugerea standardelor si a reperelor morale traditionale respectiv resetarea treptata si pe nesimtite a intregului sistem de valori al societatii romanesti si bulversarea lor prin tehnica „picaturii chinezesti”.
Intrebarea esentiala este cum poate fi distrus sistemul de valori culturale si morale care reprezinta coloana vertebrala a unei societati si a unei natiuni ?
In comunism , dezumanizarea societatii a inceput cu „non-limba orweliana” si degradarea limbajului care a insemnat „mentinerea puterii totalitare prin controlul limbii” **)  si golirea ei de continut ( „limba de lemn ”), iar in post-comunism, si aplicand aceeasi regula , a inceput prin desfiintarea cenzurii morale , conferirea unui drept de cetate primitivismului social si generarea unei jungle sociale in care sistemul de valori morale si umane al unei societatii normale si democratice este bulversat sau chiar inversat .
Ipoteza generala este aceea ca toata aceasta operatiune de distrugere a standardelor morale si culturale din societatea romaneasca a fost declansata de catre echipa de activisti si securisti care au preluat puterea in 1990 , dar a fost purtata de fapt de catre liderii si varfurile intelectuale santajabile din fiecare domeniu de activitate .





2. Ce poate urma ?

Daca luam ca punct de referinta anul 1989 care a fost un an crucial deoarece a declansat schimbarile esentiale pentru evolutia Europei si stabilim prin conventie la 4 etape  ciclul istoric si respectiv ciclul vietii active al unui cetatean ***) , atunci am putea estima cam ce ar putea urma in urmatoarele decenii si ce sanse sunt ca  generatiile care se raporteaza la acel an sa prinda cu adevarat o schimbare sociala profunda.
Prin conventie , consideram ciclul istoric format din patru perioade ( fiecare cu costurile economice , sociale si psihologice asociate ) :

I - ( 1989 - 2009 ) - Deconstructia sociala ( "Sfarsitul iluziilor ").
II - ( 2009 - 2029 ) - Decontul social ( " Depresia sociala " )
III - ( 2029 - 2049 ) - Reconstructia sociala ( " Agregarea sociala " )
IV - ( 2049 - 2069 ) - Dezvoltarea sociala ( " Solidaritatea sociala " )

In acest caz, generatiile care aveau 20 sau cel mult  40 de ani in 1989 ar putea beneficia de o schimbare semnificativa in spatiul social respectiv a calitatii vietii cam dupa 40 de ani de la anul de referinta  :




Raporturile dintre ciclul istoric si timpul individual 



Estimarea facuta in acest caz concorda cu predictia facuta de catre  dr. Peter Gross care evaluand stadiul la care a ajuns societatea romaneasca dupa un sfert de secol de tranzitie considera ca vor trece "intre 40 si 60 de ani pana cand  societatea romaneasca va deveni cu adevarat o societate deschisa" .






3. O posibila solutie

Dupa experienta celor 26 de ani irositi deja, romanii nu mai au incredere intr-o  clasa politica (dovedita) penala si prin ricoseu nici in societatea civila si reprezentantii ei oficiali care nu au reusit sa ofere o opozitie credibila la ceea ce s-a intamplat in  spatiul politic  si social.
Singura sansa ar fi o reforma a statului ( improbabila in urmatoarele doua decenii ) sau o reforma ( iluzorie si utopica ) a unei societati civile ineficiente si incapabila sa reziste presiunii si tentatiilor clasei politice , reforma care a sa  o distinga clar de clonele ei si "societatea civila in civil" . Intr-un sfert de secol , numarul activistilor civici care si-au schimbat si principiile , si tabara , unii devenind functionari publici sau chiar politicieni , a crescut in mod constant ****) .
Cum aceste reforme nu au initiatori nici in sectorul de stat nici in sectorul civic pentru ca nu exista acest interes, cetatenii sunt  de fapt pe cont propriu si liberi sa acorde credit oricarei instante doresc.
Solutia in acest caz ar fi o evaluare pe termen lung a prestigiului social al liderilor sociali , respectiv o evaluare in care valorile morale devin principii obligatorii.  Acest tip de evaluare devine obligatoriu pentru un stat de drept , o societate democratica si europeana si o autentica societate civila cu atat mai mult cu cat la noi cetatenii cu dosar penal pot sa candideze ,  pot sa depuna din arest juramantul de primar ales , sau pot sa-si pastreze mandatul de parlamentar *****) .
In aceasta varianta , cetatenii  ar putea evalua actorii politici si sociali dupa o grila independenta de sistemul politic si social actual , grila care exclude dependentele politice si sociale atat de puternice in prezent.





4. Evaluarea prestigiului social 

Prestigiul social ar putea fi evaluat dupa o grila cu 7 dimensiuni elaborata in Suedia si adaptata pentru cazul de fata  :


  • Moral legitimacy( the degree to which citizens consider political and civic leaders as moral and contributing to the common good). 
  • Pragmatic legitimacy( the degree to which citizens are interested in  political and civic leaders and consider  political and civic leaders activity as beneficial for themselves).
  • Cognitive legitimacy( the degree to which citizens consider the presence of political and civic leaders as normal and taken-for-granted). 
  • Emotional legitimacy( how citizens feel about  political and civic leaders). 
  • Status( the degree to which citizens define  political and civic leaders as a powerful and highly ranked group). 
  • Reputation( the degree to which citizens associate  political and civic leaders with a positive image). 
  • Uniqueness( the degree to which citizens think  political and civic leaders are special).



5. Elita discreta a Romaniei 

Aceasta grila se aplica de la sine in cazul unor personalitati foarte interesate de universul romanesc si care au contributii majore in plan social si cultural . Vorbim de o elita formata din  personalitati independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale.
Aceste personalitati pot fi evaluate pe termen lung ( este vorba de intreaga lor cariera ) si in mod obiectiv dupa grila prestigiului social la care  obtin cote maxime.
Personalitatile propuse (Principele Charles , Dr. Peter Gross , Steven van GroningenLeslie HawkeJean LauxeroisPeter Damian Hurley )  sunt reprezentative in acest sens prin biografiile de exceptie si raportarea lor speciala  la universul romanesc .
Aceasta elita este in continua extindere pentru ca interesul fata de Romania , cultura, si traditiile ei creste constant . Ea poate constitui un model al competentei si normalitatii si al unei noi atitudini civice si sociale care poate sanctiona derapajele politice , sociale si culturale din societatea romaneasca.




Note 

*) Starea haotica a societatii atat de vizibila la inceputul anilor `90 ( Socioambiguitatea si nevoia de psihologie ) a evoluat treptat catre starea de parabioza care a devenit evidenta dupa anii 2000 -

**) Peter Gross - Intoarcere in laboratorul romanesc. Mass-media dupa 1989, Editura Nemira, Bucuresti, 2015




****) Cel mai recent si jenant caz este cel al "activistului civic" Liviu Mihaiu devenit  guvernator al Deltei Dunarii si,  se pare,  obiect al trocului intre politicieni si pseudo-afaceristi verosi :




*****) Persoanele cu dosar penal , la fel ca tortionarii de altadata , beneficiaza de un statut special in statul roman :




xxxxxxx

Niciun comentariu: