Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles , Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois, Steven van Groningen, Leslie Hawke, Peter Damian Hurley

Friday, May 20, 2016

Romania virtuala sau de la "open data" la "fake data"



ARTICOLUL 31

(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.
(2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.
Constitutia Romaniei 
 
" Prin Programul de Guvernare 2013-2016, Guvernul României și-a asumat înființarea în directa coordonare a Primului Ministru a Departamentului pentru Servicii Online și Design. Între altele, Departamentului îi revine sarcina de a conduce eforturile privind datele deschise (open data), împuternicind cetăţenii să identifice, să descarce și să utilizeze seturi de date publice generate sau deţinute de către administraţia publică. Fondat pe principiile transparenţei, participării şi colaborării, portalul urmăreşte modelele similare întreprinse în Statele Unite ale Americii şi în Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord.
Portalul reprezintă aplicarea inițiativei europene Open Data - punerea la dispoziția publicului de date accesibile, reutilizabile si redistribuibile in mod liber, fără a ține cont de restricții de tipul drepturi de autor (copyright), patente sau alte mecanisme de control (open data). Unele date prezente au fost deja făcute publice, iar date.gov.ro va facilita accesul la acestea, prezentându-le într-o formă unificată.
Inițiativa Guvernului României de a publica date deschise are ca scop facilitarea înțelegerii de către cetățeni a felului în care administrația funcționează și a considerentelor aflate la baza deciziilor acesteia. Având acces la aceste informații, cetățenii își vor putea exprima opiniile și sugestiile cu privire la politicile guvernamentale."
https://data.gov.ro/about 
 
Departamentului pentru Servicii Online și Design Responsabilitati :
- să conducă procesul de transformare și inovare al serviciilor online furnizate de către Guvernul României;
- să planifice, să dezvolte și să implementeze iniţiative având drept scop informarea corectă și transparentă a publicului asupra modului de lucru al administraţiei publice;
- să îmbunătăţească gradul de implicare a cetăţenilor în procesul de luare a deciziilor în vederea livrării unor servicii publice de calitate;
- să coordoneze eforturile pentru realizarea unui portal unic de recrutare pentru posturile vacante finanţate de la bugetul de stat și bugetele locale, precum și alte iniţiative privind transparenţa și integritatea administraţiei publice;
- să realizeze centralizarea datelor primare privind personalul angajat în administraţia publică, a celor privind cheltuielile publice, precum și alte iniţiative de agregare a datelor produse de entităţile publice;
- să conducă eforturile privind datele deschise (open data), împuternicind cetăţenii să identifice, să descarce și să utilizeze seturi de date publice generate sau deţinute de către administraţia publică;
- să monitorizeze implementarea proiectelor de e-guvernare, Parteneriatul pentru Guvernare Deschisă (Open Government Partnership), strategia privindAgenda Digitală a Uniunii Europene, precum și să sprijine instituţiile publice implicate;
- să urmărească procesul de definire și implementare a unei identităţi vizuale unitare la nivelul administraţiei publice centrale și, totodată, a unei prezenţe unitare în mediul online a entităţilor de stat, inclusiv implementarea domeniului gov.ro la nivelul întregului sistem public. ( http://online.gov.ro/index.php/despre/)

”...numai un stat criminal ar secretiza informații care afectează siguranța cetățeanului, dacă are aceste informații”
Traian Basescu 
"De ani de zile în România se moare, iar de foarte multe ori cauza reală e ascunsă. Nouă, părinţilor copiilor morţi în Colectiv nu ni se dau dosarele. Nu avem dreptul să citim dosarul cu fişele lor medicale. DNA e foarte timid în a începe anchete. Preşedintele are obligaţia să desecretizeze tot ce ţine de sănătate că până la urmă e vorba de viaţa noastră."
Eugen Iancu, preşedintele Asociaţiei Colectiv 
http://www.evz.ro/dovada-incompetentei-autoritatile-primesc-rapoarte-despre-infectiile-nosocomiale-dar-le-ignora-cu-buna-stiinta.html ; http://www.evz.ro/uploads/2016-05/document.jpg



Cu ceva ani in urma , ziarul "Cotidianul"( 2007) publica un foarte interesant articol despre o cercetare asupra ofertei  ministerelor romanesti  care sintetiza oferta institutionala a statului existenta in acel moment in raport cu cetatenii *).
Dupa aproape  10 ani de atunci si dupa 26 de ani de tranzitie , cetateanul roman nu poate avea o imagine corecta asupra societatii in care traieste deoarece nu are acces la suficiente informatii ca sa o poata inteleage si sa poata actiona in cunostinta de cauza.
Mai mult decat atat, prin traditie,  la noi nu a existat o corespondenta intre starea de drept si starea de fapt iar in locul realitatii formale care ar descrie corespondenta corecta dintre acestea , in ultimii 75 de ani a fost introdus un filtru ( in prezent, devenit o realitate virtuala ) care le estompeaza pe ambele ( Figura I).
Pe scurt , Romania de la  televizor si din presa nu se suprapune cu realitatea de care se lovesc oamenii.




Figura I



Ca lucrurile sa fie si mai interesante, statul roman a mimat apropierea de Europa infiintand in 2012 prin Programul de Guvernare 2013-2016 un Departament pentru Servicii Online și Design ( "...denumirea echipei formata la nivelul Palatului Victoria ce are ca principala misiunea digitalizarea administratiei publice ...ca un raspuns direct fata de nevoia tot mai acuta de transparentizare a activitatii aparatului guvernamental central precum si fata de necesitatea apropierii factorilor de decizie de cetateni ") condus de Radu Puchiu , departament care , conform sarcinilor tipice celor care lucreaza in sectorul de stat si prezentate in motto-ul de mai sus  nu are nici o responsabilitate concreta ( nu arata nici ce trebuie sa faca , nici cine , nici unde, nici cum , nici in cat timp, etc. ) .
Suntem in 2016 si putem constata ce s-a realizat in cei 3 ani care au trecut. Marea realizare este Ghidul de comunicare social media pentru administrație  la care au contribuit Cancelaria Primului-Ministru, prin Direcția Servicii Online și Design ( DSOD ) , în parteneriat cu Digital Diplomacy ( "prima platforma de comunicare online dedicata profesionistilor si liderilor care activeaza in mediul diplomatic si in sectorul public din Romania" ) .
Ghidul reprezintă :

 „...una dintre componentele eforturilor(s.n.) întreprinse de Cancelaria Primului Ministru de-a lungul ultimilor ani în vederea apropierii față de cetățeni și a îmbunătățirii gradului de transparență guvernamentală".
 Departamentul pentru Servicii Online și Design 

Intr-adevar ,este o mare realizare deoarece in 100 de pagini reuseste sa invete cititorii ( respectiv angajatii din administratia de stat ) cum sa deschida un cont si sa foloseasca ...Facebook, Youtube, Twitter, Google+ .
Ghidul este elogiat si in prezentarea celor doua echipe care l-au elaborat :

"..nevoia unei prezente institutionale pe retelele sociale ( diferite de cea a liderului ) a devenit imperativa , iar importanta unei comunicari adecvate si eficiente a devenit evidenta "
Digital Diplomacy - Andra Alexandru, Andreea Hanganu )
" Desi documentul are aplicabilitate pentru orice entitate ( s.n.) care intentioneaza sa-si dezvolte o prezenta online in sfera retelelor sociale, Ghidul se adreseaza preponderent autoritatilor publice , in speta funtionarilor si birocratilor respectiv acelor eroi necunoscuti din administratie care inteleg rolul crucial pe care comunicarea il joaca pentru eficienta serviciilor publice.
(Departament pentru Servicii Online și Design  - Radu Puchiu, Cristian Botan ).

Interesant este ca  Digital Diplomacy  are si  un institut - The Institute for Digital Government (IDG) , dar si o asociatie - Asociatia Institute for Digital Government , iar partea buna este ca doua dintre ele au fost premiate :

Institute for Digital Government - nominated @ the Romanian OGP Awards 2014Romanian OGP Awards 2014December 2014
The Institute for Digital Government (DigitalDiplomacy.ro) has been nominated at the Romanian Open Government Partnership (OGP) Awards 2014, in the category "Best Civil Society Institution to support Transparency in Administration" 
DigitalDiplomacy.ro platform has been named “Newcomer of the Year”Digital Diplomacy Review 2013 reportDecember 2013
The DigitalDiplomacy.ro platform has been named “Newcomer of the Year” in the Digital Diplomacy Review 2013 report launched by Yeni Diplomasi. The analysis includes more than 100 selections in 84 categories, highlighting some of the most important contributions to the development of the field of digital diplomacy in 2013.

Problema este ca inca din prezentarea Ghidului de comunicare avem o dovada de cinism care
nu este de bun augur.  Prezentata in introducere drept partener in creearea ghidului, Digital Diplomacy ne ofera aici o adresa ( digitaldiplomacy.ro) dar care ne trimite la o cu totul alta adresa in care pur si simplu isi bate joc de ideea de Ghid de comunicare pentru administratie respectiv la http://www.digitaldiplomacy.eu/  unde se discuta in engleza despre ...credite ipotecare pentru studenti ( !) .
Aceasta farsa pe bani publici ne-a dat ideea sa facem o minima verificare a ceea ce se ascunde sub aceste date. Platforma Digital Diplomacy trimite de fapt la  http://digitaldiplomacy.ro/ respectiv la http://digitaldiplomacy.ro/?lang=en si ambele la The Institute for Digital Government (IDG)  inregistrat si pe Linkedin (Institute for Digital Government ).
Acesta este de fapt o asociatie infiintata anul trecut si inregistrata la Camera Deputatilor ca ONG (http://www.cdep.ro/informatii_publice/ong.chest_aprobate?f_idc=3497 ). Asociatia isi are sediul intr-un apartament de bloc din sectorul 6 , Bucuresti .
In esenta , institutul ( The Institute for Digital Government (IDG) ) asociatia (Asociatia Institute for Digital Government ) , platforma, blog-ul oficial , etc. sunt gestionate de catre Andreea Hanganu care in acelasi timp lucreaza si la stat si la privat (OracleInstitute for Digital Government) si Andra Alexandru care face acelasi lucru (Philips , Institute for Digital Government ) ceea ce , trebuie sa recunoastem , reprezinta pentru ambele o performanta de invidiat.
Ca sa rezumam, dupa 3 ani de la debut,  digitalizarea administatiei publice romanesti pare sa se rezume la organizarea unor concursuri de programare pentru elevi de liceu (https://youtu.be/JtMEUCtD2zE ) , la organizarea de catre Guvernul Romaniei a unui internship pentru 150 de tineri selectati din 1500 (http://online.gov.ro/index.php/2014/09/25/internshipgov/ ) , la deschiderea unui club  OGP ca manifestare a parteneriatului pentru o guvernare deschisa  (http://ogp.gov.ro/wp-content/uploads/2014/02/Prima-intalnire-a-Clubului-OGP-13-feb-20141.pdf ;  http://online.gov.ro/index.php/2014/08/27/6-luni-de-club-ogp/ ) ,  la cooptarea unui consilier din cadrul Cancelariei Prim-ministrului României in juriul international care va evalua premiile Open Governement (http://online.gov.ro/index.php/2014/05/14/cristian-botan-in-juriul-open-government-awards/ ) si la contributia adusa de doua tinere experte IT care merg si calare si pe jos respectiv lucreaza si la stat si la privat. Asa sa fie. 
Sa analizam acum ce ne ofera dupa 3 ani "punctul central de acces pentru seturile de date deschise
livrate de autoritățile și instituțiile administrației publice" (https://data.gov.ro/ ).
Prima constatare  este ca aceea ca "seturile de date (435), fisierele corelate (2958) , link-urile externe(683)" prezentate separat ca sa impresioneze prin volumul de date probabil , sunt de fapt unul si acelasi lucru  pentru ca sunt arondate unui singur link si se incarca la aceeasi adresa ( Figura II) .





Figura II
Sursa : https://data.gov.ro/



A doua constare este aceea ca in setul de date livrate de autoritati si institutii publice avem  68 de institutii ( Figura III )  si 25 de grupuri ( Figura IV ) , dar in ambele cazuri avem si institutii si grupuri care nici dupa 3 ani de la mentionare nu ofera nici un fel de date .




Figura III
INSTITUTII


Sourcehttps://data.gov.ro/
                                         
                            


Figura IV
 GRUPURI 


Source :  https://data.gov.ro/



A treia constatare este aceea ca ultima sectiune - SETURI DE DATE  - ofera date disparate care nu se regasesc nici in sectiunea INSTITUTII , nici in sectiunea GRUPURI , iar rezultatul final este acela ca cele trei sectiuni nu pot fi corelate intre ele :




Figura V
 SETURI DE DATE 



Sursa : https://data.gov.ro/dataset?page=1



Impresia generala este de improvizatie si haos :

Institutul National de Statistica - ne ofera codurile CAEN (clasificarea activităţilor economice ) si SIRUTA ( Registrul unităţilor administrativ-teritoriale a României ) :
Ministerul Muncii , Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice - buletine statistice;
Ministerul Sanatatii - o ancheta asupra starii de sanatate a populatiei din anul 1997, statistica internationala sanitara, date despre deseuri medicale, morbiditate, unitati sanitare si paturi in unitati sanitare pe judete, bolnavi externati din spital prin afectiuni datorate violentei domestice,etc ;
Ministerul Transporturilor - situatia bugetului ( cheltuielilor salariale, cheltuielilor de capital, bilant contabil, cont executie, sinteza)  , achizitii publice, medical,etc.
Ministerul Finantelor Publice- executii bugetare si ...nomenclatorul strazilor din judete,etc.
Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice - rezultate anonimizate la evaluarea nationala, bacalureat, inscrierea in invatamantul primar, titularizare, reteaua scolara de unitati de invatamant ,etc.
Ministerul Apararii Nationale - participarea militarilor romani la misiuni internationale, personalul cazut la datorie 1996-2013, lista mortilor de razboi 1877-1945, reteaua sanitara a MAN, buletinul contractelor de achizitii publice,etc.
Ministerul Afacerilor Interne - date statistice privind supravegherea si controlul frontierelor ,imigrarile, cauzele generatoare de incendii, interventiile in situatiile de urgenta, activitatile Jandarmerie Romane, activitatile Politiei Romane,etc.
Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională - registrul administratorilor de arhive electronice, situatie centralizatoare privind utilizarea instrumentelor de plata cu acces la distanta,etc. 
Oficiul National al Registrului Comertului - situatii statistice cu firmele inregistrate pana in mai 2016,etc., etc.,etc.

Dintre toate acestea, sectiunea care dupa numarul de comentarii pare sa fi starnit cel mai mare interes este lista datornicilor la stat. Aceasta a fost publicata de catre ANAF (https://data.gov.ro/dataset/datoriile-catre-bugetul-de-stat ).
In acest caz, desi exista un moderator ( Andrei Nicoara ),  "dialogul cu ţara" nu a fost un succes nici pentru  "punctul central de acces pentru seturile de date deschise livrate de autoritățile și instituțiile administrației publice" , nici pentru cetateni.
Comentariile despre datele publicate si implicit despre activitatea ANAF nu au fost permise desi este vorba doar despre exprimarea unor opinii in spatiul public , iar cititorii au fost trimisi catre pagina de Facebook a acelei institutii  :

Sursa https://data.gov.ro/dataset/datoriile-catre-bugetul-de-stat 


In ceea ce priveste grupurile , in cele mai multe cazuri informatia este inexistenta  , dar chiar si atunci cand sunt oferite seturi de date simple sunt probleme. Un exemplu este grupul Nomenclatoare ofera 4 seturi de date ( Coduri postale Romania, CAEN Clase REv 2, CPSA 2008 versiunea romaneasca , SIRUTA). O simpla comparatie intre modul absolut greoi in care se incarca itemul CPSA din acest grup (https://data.gov.ro/dataset/cpsa) cu modul in care se incarca versiunea europeana originala  CPA 2008 - STATISTICAL CLASSIFICATION OF PRODUCTS BY ACTIVITY (http://ec.europa.eu/eurostat/web/cpa-2008 ) arata o diferenta atat de mare incat este pur si simplu nu gasim o explicatie rationala pentru care lucrurile merg atat de prost la noi atunci cand este vorba de date publice si atunci cand toate aceste ineficiente sunt platite de fapt din bani publici.

La nivel general, si la nivelul celor mai simple date statistice , cele mai simple intrebari si solicitari ale cetatenilor contribuabili nu au nici raspunsuri, nici solutii.
O simpla intrebare a unui utilizator despre incarcatura pe judecator si schema pentru Judecatorii, Tribunale si Curti de Apel si corelarea acesteia cu institutia/ grupul , etc. pune in dificultate si moderatorul si "punctul central de acces pentru seturile de date deschise livrate de autoritățile și instituțiile administrației publice" :


Sursahttps://data.gov.ro/dataset/date-statistice-2015-anual


Mai mult decat atat, utilizatorii competenti identifica imediat absurditatile si bizareriile utilizate in constructia datelor publice si care ingreuneaza accesul la informatie . In mod normal , nimanui nu i-ar fi putut trece prin cap ca atunci cand este vorba de seturi de date publice ( "open data")  sunt folosite ...diacritice turcesti (1) sau ca utilizatorilor obisnuiti le sunt necesare cunostinte de informatica avansata (2) , dar dupa principiul cinismului social nici macar acestea din urma nu le sunt de ajutor :


(1) 

(2) 
Sursa : https://data.gov.ro/dataset/datoriile-catre-bugetul-de-stat



In esenta , solicitarile , criticile ,observatiile ,  nemultumirile si reprosurile cetatenilor fata de calitatea "open data" oferite de administratia publica  si "punctul central de acces pentru seturile de date deschise livrate de autoritățile și instituțiile administrației publice" sunt de ordin global , structurale si exprima o stare de revolta care s-a instalat de fapt in ani si ani de frustrare  :




Sursa : https://data.gov.ro/dataset/unitati-administrativ-teritoriale-numar-maxim-de-posturi


Dupa toate aceste exemple elocvente ( sincer, am avut un sentiment de jena citind  reprosurile utilizatorilor si raspunsurile moderatorilor...) am putea presupune ca acest mod atat de alambicat de a descrie date care ar trebui sa fie atat simple a fost specific doar unei mentalitati revolute care se intalnea alta data in birocratia de sistem de la noi .
Mare greseala. Aceeasi viziune o intalnim si la creatorul acestui sistem ( portalul de date deschise ) care face parte din tanara generatie iar dupa CV face parte din varfurile ei in domeniul programarii.
Responsabilul tehnic  de data.gov.ro @ DSOD este Alexandru Palcuie care dupa ce a primit oferta de a administra portalul de date deschise al Guvernului Romaniei a deschis si un blog (http://gov.palcu.ro/)  unde tine un jurnal cu ceea ce se intampla in guvern incepand cu data angajarii sale acolo .
Proiectele care folosesc data.gov.ro sunt la fel de simplificate sau alambicate ca acel portal(http://gov.palcu.ro/lista) , iar in viziunea creatorului portalului de date deschise cele mai interesante date oferite de data.gov.ro ar fi urmatoarele :


"Cele mai interesante seturi de date de pe data.gov.ro, după părerea mea:

Sursahttp://gov.palcu.ro/seturi-de-date


Asa o fi. Sa verificam al doilea set de date care intereseaza poate cel mai mult utilizatorii obisnuiti
(https://data.gov.ro/dataset/mers-tren-sntfc-cfr-calatori-s-a ) .

Suntem trimisi la :

 
This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below.

Q.E.D.





Concluzii 

Sentimentul general lasat de aceasta interfata total neprietenoasa cu cetateanul contribuabil ( care a platit pentru ea ) si care pare construita exact dupa axioma "de ce simplu cand se poate complicat " , este acela ca seamana cu legendarele grajduri ale lui Augias.
Cu cat utilizatorul vrea sa scape de unele "neconformitati" si sapa mai adanc, cu atat gaseste mai multe pentru ca aceasta este generatoare de haos fiind construita  dupa principiul labirintului si/sau al sistemului cu n ecuatii cu m necunoscute.
Impresia generala este de improvizatie , haos si de lucru facut pur si simplu în răspăr . Pe langa dezastrul informational din toata aceasta salata boef care abunda in date de cele mai multe ori nesemnificative  , el se confrunta si cu un dezastru functional .
Link-urile pornesc greu ( la stat este o adevarata obsesie pentru paginile uriase  in Excel si Word, pdf,xls,xlsx, etc. ) , paginile  se incarca foarte lent  si sunt incomod de utilizat, mesajul cel mai frecvent intalnit este "pagina nu poate fi incarcata", apar erori care exaspereaza, dar care sunt negate de moderator, etc.
Pe scurt, cetateanii romani nu pot afla usor date certe despre societatea si lumea in care traiesc deoarece aceasta joaca mereu cu ei un joc in care cetatenii sunt mereu la mijloc si in postura "fraierului", respectiv sunt exact in situatia celui care simte ca este lovit din toate partile dar nu poate vedea niciodata cu proprii sai ochi cine sau ce l-a lovit  exact ca in  jocul stupid preferat de militarii in termen si de elevii scolilor profesionale de alta ( " Care ai dat, ma ?!") si care nu a disparut nici acum :











Intrebarea enervanta este ( metaforic vorbind  ) ce sau cine a blestemat cetatenii Romaniei ca nici dupa mai mult de un sfert de secol de democratie sa nu poata beneficia  de informatii clare, certe, sigure si emise pe bani publici , atunci cand toate institutiile si toti functionarii lor striga la unison si de peste un sfert de secol ca si-au facut datoria, pentru ca de aceea  sunt platiti, nu ?!
Raspunsul este cel dat de Ulysse lui Polifem pe insula ciclopilor. Nimeni.









Note

*)  Interfata institutionala a statului in raport cu cetatenii a fost analizata intr-o foarte interesanta cercetare despre oferta ministerelor pe net  despre care mai exista doar urmatoarele referinte :

22 Februarie 2007, de Cosmin Popan in  IT/C 
Paragina in web-ul statului 
Oferta ministerelor pe net: linkuri catre site-uri inexistente, motoare de cautare nefunctionale, pagini in constructie.
Paginile web ale ministerelor romanesti au defecte majore, atit in comunicare, cit si in privinta utilizarii, constata un studiu realizat de Ad Mission. "Plimbatul si birocratia sint inlocuite de linkuri inutile si confuzie in constructie", arata realizatorii cercetarii, care au acordat note de la 1 la 10 in functie de navigabilitate, design si continut informational ale adreselor web. 
Paragina in web-ul statului - Cotidianul, 2007 
http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/IT&C/55823/Paragina-in-web-ul-statului.html 
http://www.cotidianul.ro/index.php?id=9427&art=24945&cHash=4a5618134o


No comments: