Sa incepem cu concluzia-sentinta care insulta orice om normal si educat pe care il transforma ad-hoc in prost daca are o reactie “moralista” (s.n.) fata de coruptie si frauda (sic ! ) :
„Daca vreti o morala mai generala a acestei povesti, ea e urmatoarea: De fiecare data cand o persoana are o reactie moralista legata de coruptie, fabrici de diplome si fraudarea examenelor, reactia cea mai potrivita este sa o suspectati ca nu intelege cauza problemei.”
„ Fraudarea bacalaureatului este raul cel mai mic. Bacalaureatul creeaza deci o problema similara cu faptul ca multe reglementari ale economiei sunt proaste si deci evitarea lor de catre firme si persoane private este benefica social si economic, cu toata ca, strict vorbind, ce fac ei este ilegal. Nu tot ce e ilegal e rau, si nu tot ce e mandatat prin lege e bun!”
„ Daca fraudarea devine ceva normal, acest lucru are un efect negativ la nivelul mentalitatii – de la bun inceput oamenii sunt invatati ca succesul in viata depinde de evadarea legii, conceptul de stat de drept le va parea greu de inteles, iar relatiile de incredere intre straini vor fi mai greu de realizat pentru ca ele se bazeaza pe capacitatea oamenilor de a respecta constrangeri formale (precum contractele) ”
In al doilea rand , cea mai adecvata replica la aceasta viziune a „ educatiei prin fraudare” vine chiar de pe meleagurile unde domnia-sa si-a dobandit competentele si cunostintele pe care le utilizeaza aici dar intr-un mod atat de diferit de sensul lor initial. Mai exact, profesorul Andrew Galloway din USA vorbeste despre coruptie in general si despre coruptia de sistem de la noi in mod special (http://integru.org/opinions/the-culture-of-plagiarized-dissertations-in-romania-a-call-for-inquiry-in-the-humanities-and-beyond ) .
Concluzia profesorului amintit apartine prin definitie unei alte grile morale , nu are nici o tangenta cu paralogismele domnului Vlad Tarko, si este sintetizata in acest scurt comentariu :
„ Ieri pe integru.org a scris un articol excelent Profesorul Andrew Galloway, seful departamentului de engleza de la Cornell University, USA … iata articolul: http://integru.org/opinions/the-culture-of-plagiarized-dissertations-in-romania-a-call-for-inquiry-in-the-humanities-and-beyond Observati va rog titlul: “The Culture of Plagiarized Dissertations in Romania: A Call for Inquiry in the Humanities—and Beyond?”Sau in Romana: “Cultura dizertatiilor plagiate din Romania: Indemn la ancheta in stiintele socio-umane—si altele?” Va invit sa-l cititi. Profesorul Galloway nu doar ca face evident faptul ca il intereseaza subiectul, si ca a oferit o recenzie la cazul unei teze de doctorat din Romania copiata in intregime cu o nesimtire crunta, recenzie oferita tot pe Integru.org, ba chiar, in mod foarte direct, invita la o discutie publica pe toti cititorii in special Romani despre plagiatele din Romania, sistemul ce permite asa ceva, cauzele nasterii acestor non-valori, si solutii posibile."
http://www.contributors.ro/reactie-rapida/plagiatul-mioritic-si-jocul-piramidal-2/#comment-135589
(1) Pentru a putea ajunge sa faca lucruri productive,
(2) elevii invata o serie intreaga de lucruri inutile si neinteresante pentru a obtine niste diplome mandate prin lege
(3) O solutie care nu adreseaza cauza, ci doar simptomele, e naiva si contraproductiva.
„ Pentru a putea ajunge sa faca lucruri productive, elevii SUNT OBLIGATI SA PRETINDA ( am subliniat cu litere mari sintagma autorului care denatureaza logica textului normal initial – s.n. ) ca invata o serie intreaga de lucruri inutile si neinteresante pentru a obtine niste diplome mandate prin lege. O solutie care nu adreseaza cauza, ci doar simptomele, e naiva si contraproductiva.”
Un alt exemplu de premise adevarate si independente :
(1) „piata muncii este supra-reglementata in Romania, diplomele de facultate fiind mandatate prin lege in mod inutil si absurd pentru o serie intreaga de activitati (inclusiv activitati economice pur private)”
(2) „bacalaureatul este cerinta pentru intrarea la facultate”
3) „Fraudarea bacalaureatului are deci in mare mare masura acelasi rol economic precum fabricile de diplome: reprezinta o reducere prin mecanisme informale a costurilor de tranzactie create artificial de stat pe piata muncii.”
( 1) „birocratii creeaza reglementari; pietele evadeaza reglementarile. Reglementarile sunt statice, pietele sunt dinamice. Daca evadarea reglementarilor nu apare imediat, va aparea mai tarziu” („legile reglementarii” , Allan Meltzer)
( 2) Trebuie inteles ca ceea ce se intampla in educatie e o simpla expresie a „legilor reglementarii” ale lui Allan Meltzer
„ trebuie inteles ca aceasta frauda nu e neaparat rea, ea fiind pur si simplu un mechanism informal de a depasi supra-reglementarea educatiei, analog pietei negre si a multor alte mechanisme din economia informala.”
„ România este ţara cu cele mai multe doctorate la fiecare milion de români: 251. Polonia are 87 de titluri de doctor. Polonia are 3 universităţi în top 500, România nici una. 14,5% din populaţia României are studii superioare.”http://www.revista22.ro/bacalaureat-ntre-testarea-cunostintelor-si-coruptia-generalizata-28576.html
Ţării, cât mai multe diplome! Şi ce facem cu ele?http://adevarul.ro/educatie/universitar/Tarii-catmai-multe-diplome-Si-facem–1_51e129e9c7b855ff5634ca20/index.html
Victor Ponta şi-a făcut un calcul electoral greşit: 92% din români nu agreează spaga pentru BAChttp://www.evz.ro/detalii/stiri/victor-ponta-si-a-facut-un-calcul-electoral-gresit-92-din-romani-nu-agreeaza-spaga-la-ba-1047387.html
Goana după profit a universităţilor particulare şi incompetenţa celor care au condus Ministerul Educaţiei în ultimii ani au dat naştere unei situaţii scandaloase, din care câţiva băieti deştepţi s-au îmbogăţit, iar zeci de mii de cetăţeni au rămas cu ochii în soare. http://adevarul.ro/educatie/universitar/ministerul-educatiei-1_51e13058c7b855ff5634e296/index.html
„ Realitatea este ca socialismul a alocat la fel de prost capitalul uman precum si capitalul fizic; asa cum a creat orase miniere absurde si uzina Tractorul ( 1) , tot la fel a creat si gramezi inutile de ingineri (2) si mase de oameni pseudo-educati (3) ; la fel cum oamenii isi imagineaza ca industria comunista a fost ceva cu care sa ne mandrim (4) , tot la fel se iluzioneaza si in legatura cu calitatea educatiei pe care ar fi primit-o (5) ”.
( 1 ) Adevarat ( problema de sistem ! ),secondat de afirmatii nedemonstrate, dar postulate ca avand un caracter de generalitate :
( 2 ) Fals ( ce inseamna „ inutil ” in acest context daca ne gandim ca locurile de la facultati erau stabilite in mod centralizat si repartitia absolventilor pe posturi la fel ?!)
( 3) Fals ( gramada „inutila” de ingineri este in totala contradictie cu „mase de oameni pseudo-educati” – sintagma reala , dar care se refera la cu totul alt plan ; este vorba de realitati complet diferite dupa cum vom specifica mai jos )
( 4) Fals , respectiv irelevant in context deoarece este vorba de planuri complet diferite ( intre calitatea industriei si calitatea educatiei nu exista in mod obligatoriu o relatie directa , puteau foarte bine exista ingineri buni , dar condusi de „manageri politici” incompetenti ( inca o regula de sistem !) , “masele de oameni pseudo-educati” sunt in alta zona a societatii,etc.,etc.
Ca sa nu existe nici un dubiu pentru cei care nu cunosc aceste lucruri , “masele de oameni pseudo-educati”
a) calitatea managementului educational,
b) scopul si obiectivele educatiei , si
c) semnificatia cunostintelor asimilate :
„ De pilda, daca cerintele la matematica la bacalaureat sunt prea avansate (1), profesorii de liceu vor fi nevoiti sa acopere toate aceste cerinte, si sa acorde relativ mai putina atentie si mai putin timp de predare problemelor elementare (2) . Consecinta e ca elevii stiu temporar cum sa se descurce cu problemele avansate ( 3) , cat sa treaca bacalaureatul, dar nu raman cu mai nimic pe termen lung (4) . De fiecare data cand o persoana mai in varsta imi spune despre cat de buna era scoala in trecut le cer sa-si reaminteasca lucruri elementare invatate in liceu, de pilda sa defineasca derivata, sa-mi spuna ce face ADN-ul in celula, ce este curentul electric, sau sa-mi explice de unde stim ca apa e H2O. Esueaza intoteauna. Majoritatea habar n-are nici macar de unde stim ca Pamantul se invarte in jurul Soarelui si nu invers. (5) ”.
(1) Fals. Ce inseamna „prea avansate” in acest context ? Daca acestea sunt doar pentru nivelul elevilor care au obtinut premii la olimpiadele internationale ( absurd ) , sau doar pentru nivelul elevilor agramati ajunsi degeaba la liceu ( absurd ) , atunci nu mai putem vorbi de fapt despre bacalaureat in adevaratul sens al cuvantului.
(2) Fals. E vorba de planuri diferite – nu poti acoperi cerinte avansate decat daca acorzi atentie si problemelor elementare , dar asta nu impiedica totusi practica omiterii tacite a unor capitole intregi din materie cu atat mai mult cu cat materia sufoca atat elevii cat si profesorul !
(3) Adevarat. Supraincarcarea scolarilor, elevilor de liceu si a studentilor romani este o cruda realitate . In acelasi timp, este un dat inexplicabil din punct de vedere educational ( probabil ca explicatiile sunt in cu totul alt plan ) si ramas nerezolvat pana in prezent de nici o instanta abilitata pentru ca la nivel de sistem nu a existat niciodata acest interes.
(4) Adevarat. Inca o problema de sistem. Acesta obliga la asimilarea fortata ( memorie mecanica ) a multor cunostinte inutile care nu pot fi tinute minte toata viata , in loc sa dezvolte gandirea independenta si sa ofere alte abilitati.
(5) Adevarat. Daca dupa liceu un absolvent a ajuns profesor de limbi straine, istorie,etc. sa zicem , este absolut normal ca dupa 20-30 de ani de cariera umanista sa nu mai poata defini derivata pentru ca scopul invatarii ei a fost dezvoltarea capacitatilor cognitive ale elevului de atunci ( care , eventual, ar fi folosit-o intr-o cariera tehnica ulteriora ) si nu de a fi activa toata viata in mintea unui adult care lucreaza intr-un alt domeniu care ii cere alte abilitati.
Mai mult decat atat, conform prezentarii de pe Contributors.ro, domnul Vlad Tarko se ocupa de “sistemele economice comparate, public choice si analiza institutionala” , este cercetator asociat al “Centrului de Analiza si Dezvoltare Institutionala (CADI)” unde are proiectul freedom-talk.com , si colaborator in proiectul “Normev: Modelari evolutioniste ale emergentei normelor sociale” al Centrului de Cercetare in Etica Aplicata de la Facultatea de Filosofie din Bucuresti. In acest context, cum se impaca atunci studiul intelectual al libertatii , munca in ” Centrului de Cercetare in Etica Aplicata ” de la Facultatea de Filosofie cu pledoaria deschisa pentru incalcarea reglementarilor legale in vigoare si “frauda aplicata” in societatea romaneasca , probabil ca numai domnul Tarko stie cu adevarat , dar in aceasta problema de “public choice” , fiecare cititor are dreptul suveran nu numai sa puna intrebari , ci si sa caute raspunsuri .
Pe de alta parte, in spiritul onestitatii si eticii cercetarii stiintifice , trebuie sa recunoastem totusi ca tanarul nostru cercetator recomanda in mod elegant acestei “elite” , dar exact ca in termenii sedintelor de partid de altadata ( sic !), “mai multa seriozitate si responsabilitate” *) :
” Rămăşiţele elitei comuniste, din care Securitatea formează un segment important (deşi nu majoritar), sunt exact noua elită de care vorbesc, şi care a câştigat alegerile pe 9 decembrie. Aceasta este clasa conducătoare a României, şi acum, şi în viitor. Problema principală este lipsa sa de maturitate şi responsabilitate, care explică comportamentul uneori primitiv, sfidător şi imoral. Argumentul este că ea trebuie să înceapă să îşi asume rolul de clasă conducătoare cu mai multă seriozitate şi responsabilitate.”http://www.contributors.ro/editorial/despre-cultura-politica-a-romanilor-iii-regioligarhia/
In nici un caz nu putem afirma in vreun fel ca cei doi au colaborat cumva chiar fara voia lor , dar in mod cert noi am aflat fara sa vrem ceea ce in mod normal nu ar fi trebuit sa fie atat de vizibil . Meritul revine acestei platforme care are calitatea rara de a pune fata in fata oamenii chiar cu ideile cu care le sustin , pentru ca acestea au o viata independenta fata de cei care cred ca le stapanesc Cum spunea odata un german idealist, ideea absoluta ( sau chiar ideile relative) lucreaza prin oameni chiar fara voia lor, nu invers. De aceea , si din fericire pentru democratie , ideile ( nu oamenii ) seamana cu particulele din fizica elementara. Lasa suficiente urme ca sa intelegem din ce fel de laboratoare provin.
“Fostul ministru PDL evită însă să justifice ce competenţe ale “oamenilor din Interne” justificau prezenţa lor la negocieri. “Mi-e greu să spun. Am argumentele, dar e greu. A fost o decizie a Guvernului de la acea vreme”
http://www.gandul.info/politica/afacerea-rompetrol-culisele-unor-negocieri-politice-in-care-doi-si-un-sfert-a-reprezentat-statul-ce-s-a-ales-dupa-10-ani-din-datoria-de-760-de-milioane-de-dolari-11121482?utm_source=Gandul&utm_medium=Click%2BCitesteSi+200&utm_campaign=CitesteSi%2Bgandul
http://www.gandul.info/politica/negociatorul-sef-al-stergerii-datoriei-rompetrol-in-vremea-lui-boc-negocierile-au-fost-purtate-direct-de-dgipi-kazahii-au-fost-amenintati-ca-o-sa-i-salte-procuratura-ca-vor-fi-arestati-11121753
- Opt efecte dupa destituirea lui Relu Fenechiu (+ inca unul) -iulie 12, 2013 - 6,844 Vizualizari ( 25 comentarii )
- Betia puterii: Auto-divinizarea arendasului Victor Ponta (Updated) - iulie 9, 2013- 3,970 Vizualizari (48 comentarii )
- Don Relone F. si metastaza turpitudinii (Updated) - iulie 12, 2013- 3,149 Vizualizari ( 56 comentarii )
- Invataturile lui Pricopie pentru elevii de la Bolintineanu - iulie 9, 2013 - 2,964 Vizualizari ( 70 comentarii )
- Bacalaureat 2013 – elevii au dreptate - iulie 15, 2013- 2,782 Vizualizari (16 comentarii )
Despre bacalaureat si fraudarea sa - iulie 9, 2013 - 3371 Vizualizari ( 58 comentarii )
E randul tau