Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles , Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois, Steven van Groningen, Leslie Hawke, Peter Damian Hurley

Saturday, October 8, 2016

Istoria oficiala si istoria reala a invatamantului romanesc


 Un articol remarcabil despre istoria traita a invatamantului romanesc aparut pe Contributors.ro  ( Sorina Woinaroski - O scurtă și subiectivă istorie a învățământului postbelic ) pune in balanta istoria oficiala cu istoria reala a acestuia. Ne putem usor imagina – doar ca sa ne amuzam – cum ar fi aratat un astfel de articol scris de un functionar abilitat de la Ministerului Educatiei si Invatamantului.
Pe de alta parte, si este bine de stiut acest lucru,  invatamantul a fost tinut de catre regimul comunist sub cel mai strict control din motive ideologice, deci o istorie adevarata a domeniului ar scoate la iveala foarte multe lucruri inca ascunse. 
Un singur exemplu. Ministerul Invatamantului avea situatia exacta – pe serii  - a celor trimisi la studii in URSS , si o publicare a listei complete ne-ar fi aratat cine au fost ( si poate inca mai sunt ) cozile de topor din institutiile statului roman , dar aceste chestiuni erau prea sensibile ca fie accesibile marelui public. Daca ceea ce am aflat este adevarat,  in urma cu vreo 10 ani intreaga arhiva a Ministerului Educatiei a fost periata de o firma condusa din umbra de un fost ofiter de la contrainformatii si ceea ce era incomod nu mai este accesibil sau chiar a fost distrus.

In realitate , decaderea invatamantului si coruptia in acest domeniu sunt inseparabile inca de la inceput si au crescut in progresie geometrica pe intreaga perioada comunista si post-comunista.
Domeniul a intrat in vrie incepand cu anul 1973 respectiv odata cu desfiintarea  liceelor teoretice ( 1973 a fost anul ultimei serii de licee teoretice ) si infiintarea liceelor industriale, simultan cu schimbarea statutului scolilor profesionale care au fost transformate si acestea in licee industriale, pentru ca toata lumea trebuia musai sa aiba liceul. 
In realitate, regimul pregatea „omul nou ”/ „ poporul unic muncitor” respectiv o masa bruta , amorfa , conformista ,  de indivizi care , la limita, nu trebuia sa fie buna, nici de carte, nici de munca, nici  pentru viata sociala si care de fapt nu trebuie sa intelega  in ce fel de lume traieste . Adica una ideala pentru a vota in stilul cetateanului turmentat
In plan social urmarile au fost absolut dramatice . Examenele de admitere au devenit caricaturi sinistre pentru  ceea ce ar fi trebuit sa fie selectia competentelor . In numai cativa ani elevii erau mandri ca intrau „la liciu” , chiar daca cu media 2,00 sau chiar 1,00.  Prin ricoseu, aceasta situatie s-a rasfrant si la nivelul invatamantului universitar unde calitatea studentilor a urmat acelasi trend descrescator.
Daca aceasta a fost evolutia calitatii invatamantului , la capitolul coruptie lucrurile sunt si mai interesante cu atat mai mult cu cat exact in anul 1973 cand au fost desfiintate ultimele licee teoretice izbucnea cel mai mare scandal de coruptie, simptomatic pentru cancerul din interiorul sistemului comunist.
In acel an 1973 ( eram in ultimul an de liceu teoretic ) si  la TVR , crainica Lia Tanciu relata la telejurnal cu o voce sugrumata ca decanul Fodor al Facultatii de Drept din Universitatea Bucuresti a fost arestat pentru masluirea a 60 de teze de licenta . Totul a fost decoperit de fapt numai din prostia celor care au afisat rezultatele ( aceleasi persoane au aparut cu nota 10 la inceputul listei si cu  nota 3 sau  2 la sfarsitul ei. *)
Extrapolarea mea, si  la acea varsta,  a fost una foarte simpla : daca si la facultatea unde se invata cum se imparte dreptatea se intra asa, era clar ce se (va) intampla in restul facultatilor si in tara. Ceea ce a urmat de atunci si pana acum a fost elocvent pentru toata lumea.
In sfarsit , daca tot vorbim despre istoria si evolutia  invatamantului romanesc , sa atacam o problema cruciala legata si de trecutul , si de prezentul lui. O formuleaza foarte clar un strain :


"Toti romanii ar trebui sa se intrebe care este scopul (s.n.) educarii"

Alfred Kohn
scriitor şi psiholog pe probleme de educaţie





Exact la aceasta intrebare Ministerul Educatiei Nationale evita sa raspunda cu obstinatie de peste un sfert de secol . Ca sa va convingeti , incercati sa traduceti din romana in romana, si in limbaj european , obiectivele Ministerului Educatiei Nationale descrise pe site-ul sau oficial din 2016 :



MISIUNEA Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice este să asigure un mediu educațional care să asigure dezvoltarea armonioasă ( adica?! - s.n.) a tuturor beneficiarilor săi, prin promovarea excelenței ( adica ?! - s.n.)  și asigurarea accesului egal la educație ( Ok ! - s.n.).”
  VIZIUNEA noastră este de a oferi tuturor beneficiarilor (preșcolari, elevi, studenți etc.) accesul la o educație de calitate ( adica ?!- s.n.) , care să facă posibilă atingerea potențialului maxim( s.n.) pentru fiecare dintre beneficiari, în vederea pregătirii lor pentru competitivitatea globală( s.n.). Ne dorim să asigurăm recunoașterea și garantarea drepturilor beneficiarilor de a-și păstra, dezvolta şi exprima identitatea etnică, culturală, lingvistică şi religioasă.

 VALORILE care ne ghidează munca sunt:
·                     Integritate ·                     Etică·                     Transparență·                     Colaborare·                     Implicare·                     Responsabilitate 
Sursa https://www.edu.ro/misiune-viziune-valori-0 


Mai clar decat atat nici nu se poate. Concluziile le trage fiecare .





Note

*) Despre problema coruptiei din sistemul comunist am scris inca din 1991 in singurul articol pe care am reusit sa-l public in anii `90 intr-un ziar din Romania (http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/CULTURA/Socioambiguitatea%20de%20Se%20Simion.htm)

(http://www.contributors.ro/cultura/o-scurta-%c8%99i-subiectiva-istorie-a-inva%c8%9bamantului-postbelic/#comment-293994 )

No comments: