Elita discreta a României


ELITA DISCRETA A ROMÂNIEI

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Dr. Peter Gross , Steven van Groningen, Leslie Hawke, Jean Lauxerois, Peter Damian Hurley

Wednesday, June 8, 2016

Corul national al invectivelor sau de ce cultura este principala problema a societatii romanesti


Ultimele alegeri au rascolit din nou  problemele cronice ale societatii romanesti. O privire atenta asupra climatului social de la noi poate evidentia o adevarata competitie nationala intre formatorii de opinie , care se intrec in clisee  negative, paralogisme , idei preconcepute , prejudecati,etc. cu referire la tarele romanilor,   dar toate construite dupa  principiul inferentei dogmatice "de la unul la toti".
Cele mai recente productii ale fabricii de invective le gasim pe Contributors.ro  . Conform acestei interesante viziuni alternative , coruptia nu este o problema a politicienilor si a coruptilor in general, ci a intregii societati sau mai exact o tara genetica a fiintei romanesti :

„ Corupția, înclinația spre șmecherie, spre descurcăreală, spre furt, spre chilipir, spre nepotism și alte boli naționale nu trebuie curățată pe scena politică, ci pe scena României.”

Tudor Catalin Zarojanu ( absolvent de informatica, jurnalist si scriitor) http://www.contributors.ro/politica-doctrine/de-ce-nu-le-pasa-romanilor-de-corup%C8%9Bie/

„ …mă face să mă întreb dacă vreun alt popor al lumii are vreun asemenea basm în lada lui de zestre. Nu știu, nu sînt folclorist, dar poate oricine să-și dea cu părerea după ce-și mai împrospătează memoria: http://www.povesti-pentru-copii.com/petre-ispirescu/hotu-imparat.htmlIarăși, nu știu care este sentimentul românesc al ființei, nici măcar nu știu dacă sentimentul ăsta e o întrebare sau o afirmație. Dar, dacă este o-ntrebare, unul din posibilele răspunsuri ar fi cel din titlu. 
Mihai Buzea
http://www.contributors.ro/societatelife/furaciune/


In acest caz vorbim de un cliseu repetat in mod mecanic dupa un altul la fel de "stiintific , european cultural si democratic" care se incadreaza intr-o lunga traditie rezumata astfel de un sustinator fervent al ei  : 

"Specula, corupţia, învârteala, ciupeala, într-un cuvânt, păcatele tipice şmecheriei dâmboviţene ţin de esenţa poporului român."
Ion Cristoiu
http://adevarul.ro/news/societate/eterna-smecherie-romaneasca-1_50a7b7e37c42d5a66369e3c4/index.html


Problema este ca aceasta viziune nu este deloc una singulara . Ea se incadreaza intr-un tablou mult mai general al esentei negative a poporului roman , tablou construit de personalitatile culturale, directorii de constiinta si formatorii de opinie ai momentului si repetat pana la saturatie.
Paralogismul de baza in aceasta viziune mitologica este ca pentru coruptie, hotie,etc. de vina nu sunt coruptii si hotii , ci istoria :

„Ceva nu merge in Romania, si nu doar sus, in clasa politica, si nu doar de ieri, de alaltaieri. Sa fie un blestem? Nu, e doar o istorie. Dar poate ca inseamna acelasi lucru."
Lucian Boia
De este Romania altfel, Editura Humanitas, 2012


In aceasta viziune fatalista tarele unora se explica ( doar ) prin trecutul si radacinile  tuturor :

„Acum suntem o naţie handicapată moral ”
Mircea Toma
adevarul.ro/news/eveniment/mircea-toma-acum-natie-handicapata-moral-1_50ae6afa7c42d5a6639c89a4/index.html 

„Mîrlania, ca sentiment al fiinţei româneşti, nu e nouă şi nu va dispărea.”
Dragos Ghitulete
(http://www.contributors.ro/fara-categorie/romania-mirlanilor-bine-ancorati/ ) 

Teza cea mai interesanta si mai hazlie este aceea ca educatia ar trebui  facuta de catre legiuitor si prin lege ( pentru ca doar asa putem redobandi claritatea morala pierduta , traiasca mentalitatea etatista... ) atunci cand , direct sau indirect , legile promoveaza exact pe cei care le incalca   :

"Vor fi fiind unii care vor spune că cei care-și aleg singuri hoți și bandiți ca primari sunt la fel de mizerabili ca aceia pe care i-au ales, căci, asemenea lor, ei au pierdut distincția existentă între bine și rău.
Nu cred asta. Poate că venim dintr-un timp al istoriei în care această distincție s-a pierdut.
Și-atunci e obligația legiuitorului să ne educe prin lege, să ne dea reperele și să ne ajute să redobândim claritatea morală pe care am pierdut-o în deceniile din urmă (s.n.), învinși de umilință, corupție și mizerie.
De fapt despre asta vorbește până la urmă rezultatul dramatic al alegerilor locale...Dar, în adânc, el trimite la faptul că legile noastre fundamentale(s.n.) permit personajelor celor mai maligne să se cațere pe ignoranța noastră și să aibă câștig de cauză."
Gabriel Liiceanu
http://www.contributors.ro/editorial/doua-trei-ganduri-in-marginea-alegerilor/
Deruta constiintelor intelectuale ale natiunii este atat de mare incat nu pot intelege in ruptul capului cum alte sisteme politice si sociale pot schimba comportamentele oamenilor si cum pot construi profile sociale si individuale atat de diferite de cele de aici :

„Foarte interesant la români este că, la aceleşi profil psihologic de adâncime, în funcţie de context, profilul de suprafaţă este diferit. Adică cineva care gândeşte pe formula «las’ că merge şi aşa», într-un alt context poate deveni responsabil şi muncitor. Te aştepţi ca, dacă cineva e leneş şi neinteresat de rigoare în ţară, să fie «şmecher» peste tot”
Daniel David, psiholog
http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/studiu-s-a-schimbat-poporul-roman--ultimul-secol-spiritul-turma-complexul-inferioritate-1_5344d8450d133766a89f16fe/index.html 

Cum aceasta stare de fapt a societatii romanesti nu este atribuita cataclismului social care a devastat Romania odata cu instaurarea comunismului si care a invatat oamenii sa minta,  sa fure si sa injure, si nici explicata prin consecintele lui , reformarea societatii va ramane doar in sarcina celor interesati :

„ Cine vrea o lege anticomunistă s-o facă! Fapt e că nu avem pe piaţă „iniţiatori” zeloşi ai unui astfel de document.”
Andrei Plesu - Cand scrisul devine inutilhttp://adevarul.ro/news/societate/cind-scrisul-devine-inutil-1_55d08178f5eaafab2c9114f9/index.html



In loc de concluzii

Atunci cand in societatea noastra unii condamnati penal raman cu decoratii prezidentiale (http://www.gandul.info/stiri/lista-celor-11-condamnati-penal-care-raman-cu-cele-mai-inalte-distinctii-din-romania-presedintele-nu-poate-fi-obligat-sa-retraga-o-decoratie-10978067 ), atunci cand avem  unii parlamentari si presedinti de partide politice cu dosare penale iar la recentele alegeri au avut dreptul sa candideze unii oameni cu dosare penale pentru ca legislatia actuala le permite acest lucru , nu ne mai trebuie discutii metafizice si savante despre esenta poporului roman sau genele sale ca sa intelegem ca pentru ce fac unii nu sunt vinovati toti ceilalti sau radacinile lor.
Mai mult decat atat, dincolo ce ceea ce fac sau nu fac institutiile si legile, exista lucruri mult mai importante decat acestea pentru ca valorile unei natiuni nu se impun cu parul sau bâta ci prin legitimitatea morala si puterea exemplului.
Altfel spus, cea mai grava problema a Romaniei contemporane nu este coruptia chiar gigantica asa cum este in momentul actual ( aceasta poate fi tinuta sub control si dovada este furia acerba impotriva DNA ) ci trivializarea societatii , destructurarea si resetarea sistemului de valori, selectia sociala negativa si (auto)degradarea programata a elitelor intelectuale care a distrus speranta sociala .  Lipsa de reactie a elitelor  a condus la transformarea simultana a societatii intr-o lume intoarsa pe dos, un laborator social, un  penitenciar si o corabie a nebunilor in care infractorii , coruptii si plagiatorii iau decizii in locul si in numele oamenilor onesti pentru ca la noi viata bate filmul si realitatea depaseste imaginatia.
In acest caz, sinucigasa  lipsa de reactie a elitelor intelectuale la aceasta opera de deconstructie si decivilizare a societatii romanesti care din multe puncte de vedere se afla  sub nivelul anilor `90 , echivaleaza cu un acord tacit si o participare oculta la aceasta degradare sociala programata , dar acest lucru poate fi spus  numai de o personalitate din afara sistemului şi a ţării :

....cultura este principala problemă. Ea definește modul în care lucrează sistemul politic sau alte sisteme și instituții ale unei societăți. Asta e cheia, cultura, nu sistemul ! (s.n.) Noi studiem întotdeauna mass-media din punctul de vedere al sistemului şi asta ne dă o imagine a arhitecturii sistemului, dar nu ne spune cum sunt legăturile între diferitele părți ale sistemului și cum lucrează el. Așa că nu politica, nu economia, nu alte lucruri care de obicei definesc un sistem sunt principalii vinovaţi de starea mass-media, ci cultura, valorile, atitudinile, pentru că asta se traduce în practici și aici e problema cea mai mare.(s.n.)
Peter Gross ( Intoarcere in laboratorul romanesc. Mass-media dupa 1989-Editura Nemira, Bucuresti, 2015)
http://www.revista22.ro/articol.php?id=57193



Comentarii

1) http://www.contributors.ro/editorial/doua-trei-ganduri-in-marginea-alegerilor/#comment-284080
2) http://www.contributors.ro/politica-doctrine/de-ce-nu-le-pasa-romanilor-de-corup%C8%9Bie/#comment-284081
3) http://www.contributors.ro/societatelife/furaciune/#comment-284082



2)
porojan spune:
pana la cooperativizarea agriculturii, in anii 50, hotia insemna surghiun pentru hot si deseori pt familia lui. nu mai era acceptat de comunitate.
in anii 70, furtul de la cap – cooperativa – a devenit singurul mod de supravietuire pentru taranii obisnuiti.
iar la oras, in anii 80, gestionarii hoti din alimentatia publica erau zei.
alte intrebari, dileme?
  • Sergiu Simion spune:
    Corect. Pentru unii ( si nu putini ) acestea sunt tabu-uri si/sau secrete de stat pentru ca le desfiinteaza intreg discursul si ii lasa fara obiectul muncii.
    Prin anii `35-`40 in Macesul de Sus din judetul Dolj a fost prins un satean la furat “tătăr” ( o planta din care se faceau maturi ) . A fost dus imediat la postul de jandarmi din sat si pedepsit sa mearga de la un capat al satului la altul cu tătărul legat de gat pe langa tobasarul satului care batea toba , si sa strige din cand in cand “Cine-o face ca mine, ca mine sa pateasca !”. Atuncio oprobiul public si rusinea era mai puternice decat inchisoarea…
    N.B. Dupa aceea s-au schimbat si vremurile, si morala publica . Caz real din anii `80 , comuna Garvan , Tulcea. Un satean a fost prins la furat pe campurile cooperativei agricole. A fost dus de organe la sediul primariei si pus sa aleaga intre 1) a intra in puscarie si b) a intra in Partidul Comunist Roman. Si asa numarul membrilor de partid a mai crescut cu inca unul pentru ca noul cod social recompensa de fapt si minciuna , si furtul ….

No comments: