Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles, Ambassador of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland to Romania, Catherine Durandin , Dennis Deletant , Tom Gallagher, Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois , Katherine Verdery,, Steven van Groningen, Leslie Hawke

duminică, 12 iunie 2016

Penitenciarul social si viziunea unui membru al CSM


Un articol  aparut pe Contributors.ro ( Cristi Danilet - Despre cum pierdem esenţialul încercând să aflăm dacă Maria Olaru spune adevărul ) si care isi are punctul de plecare intr-o confesiune  a gimnastei Maria Olaru ,  ataca cel mai mare tabu social de la noi si cea mai adanca rana a societatii romanesti respectiv violenta de sistem a unei societati si a unei megamasini sociale orientata din start impotriva propriilor sai cetateni inclusiv impotriva celor mai fragile fiinte , copiii :

" Problema reală este că noi, cei abuzaţi de atunci, am devenit abuzatorii de azi. Şi nu o spun aşa, într-o doară, ci o spun pe baza statisticilor din prezent: peste 4000 de minori sunt victime ale unor infracţiuni în fiecare an; la fiecare trei zile cineva este trimis în judecată pentru că omoară cu sânge rece un copil; la fiecare două zile o persoană este dusă la judecător pentru că violează un minor; la fiecare două zile cineva are dosar penal pentru că bate dur un copil; o dată pe lună cineva este judecat pentru că omoară în bataie un copil. Da, îl trimite direct în Rai, căci de acolo – cică – se trage bătaia… Aş mai putea continua și cu alte statistici: 80.000 de copiii au părinţii în străinătate şi sunt lăsaţi fie cu rude în vârstă, fie de izbeliste; 43.000 de copii se află în instituţiile de plasament din cauza abuzurilor sau neglijenţelor în propriile familii; sute de copii sunt traficaţi anual, 18% dintre copiii de azi abandonează şcoala etc. Asta e generaţia de azi care se ridică…"
https://www.contributors.ro/maria-olaru-paul-mititelu/

Deschiderea acestei dezbateri publice asupra unei probleme atat de grave este un prilej de a prezenta o initiativa civica  ( http://www.educatiejuridica.ro/)   respectiv un  manual de educatie juridica dedicat copiilor care se apropie de 14 ani (https://cristidanilet.wordpress.com/2016/02/21/primul-manual-de-educatie-juridica-educatie-juridica-pentru-liceeni/), ambele realizate cu contributia decisiva a  judecatorului Cristi Danilet , fost membru al Consiliului Superior al Magistraturii (http://www.contributors.ro/author/cristi-danilet/?bio ).
Manualul a fost elaborat în cadrul proiectului „ Educaţie pentru Justiţie şi Democraţie – un program de formare cetăţenească în şcoli” implementat de CRPE şi LiderJust si conceput împreună cu Cristian Ghinea şi Bianca Toma :


" Demersul nostru a pornit de la constatări recente și asumate de toţi decidenţii din sfera educaţiei şi justiţiei privind necesitatea introducerii educaţiei juridice în sistemul de învăţământ preuniversitar, ca instrument de prevenire timpurie a corupției, de cunoaşterea a drepturilor şi libertăţilor civile, de promovare a respectului faţă de lege şi democraţie ".

http://www.liderjust.ro/educatie-pentru-justitie-si-democratie-un-program-de-formare-cetateneasca-in-scoli-2/

Toate bune si frumoase daca ne referim la ocazia de a discuta cel mai mare tabu social de la noi care arata violenta de sistem si adevarata natura a penitenciarului social care este inca societatea romaneasca si viziunea asupra educatiei juridice destinata copiilor si adolescentilor ca viitori adulti.
Problema apare atunci cand observam ca autorul articolului , dupa ce afirma ca gimnasta Maria Olaru a oferit prin confesiunea ei ocazia de a deschide o dezbatere asupra violentei de sistem , se contrazice singur si in mod flagrant afirmand in mod surprinzator :

"...e o greşeală să ne întrebăm dacă Maria are sau nu dreptate" sau ca " abuzurile – în cazul în care au existat – erau justificate sau nu ( de vremurile de atunci, de metodele de antrenament sau de alte lucruri)".

Aceasta viziune juridica asupra faptului social conduce la o afirmatie surprinzatoare care ar putea avea vreun sens in logica juridica , dar in contextul discutiei din spatiul public echivaleaza cu un cinism social pur :


"nu e important dacă Maria a trecut prin acel calvar" (?! ) 

Din nefericire pentru viziunea juridica a unui membru al CSM , marturia gimnastei Maria Olaru este esentiala  in primul rand pentru ca suferinta oricarui copil este foarte importanta pentru orice societate din lume care pretinde ca este umanista si democratica si in al doilea rand pentru ca desfiinteaza una din nenumaratele conspiracy of silence/ omertà care au tinut in chingi  societatea romaneasca timp de 75 de ani . A trecut deja mai mult de un sfert de secol de la caderea oficiala a comunismului si dupa oroarea prezentarii lagarului pentru copii de la Cighid care a speriat intreaga lume civilizata , dar penitenciarul social de la noi a ramas intact si asta o spune chiar autorul :


" Ştiţi cum sunt bătuţi şi violaţi unii copii din centrele de plasament?" ; " Am văzut toate astea, nu în filme, nu în cărţi. Ci în dosare. Eu şi alţi judecători le vedem zilnic. Şi, ca să mai spun ceva: ce avem noi în dosare este încă departe de realitate. Fiindcă sunt mult mai multe fapte comise decât cele raportate autorităţilor, iar altele nu pot fi dovedite. "

Altfel spus , din punctul de vedere al violentei de sistem Romania este inca o imensa puscarie pentru ca metodele din puscariile comuniste ( ex : Experimentul Pitesti )  s-au extins intr-o forma sublimata la scara intregii societatii .
 Daca in trecut acestea puteau fi intalnite frecvent in armata, Ministerul de Interne , santiere , grupurile de munca, camine , scoli profesionale,etc., fiind aplicate adultilor,  ele s-au s-au extins treptat inclusiv asupra  copiilor  deveniti victime predilecte.
Acest situatie revoltatoare  nu va fi fi stopata  decat atunci cand aceste metode vor fi scoase in afara legii si cand va fi devoalata arhitectura interna a sistemului politic si social care este si acum orientata impotriva intereselor si drepturilor cetatenilor inclusiv impotriva celor mai neajutorati dintre ei   :

http://adevarul.ro/locale/targu-jiu/video-barbat-paralizat-umilit-comisia-evaluarea-persoanelor-handicap-nu-dreptul-insotitor-nu-manance-singur-1_57502eac5ab6550cb8906058/index.html 
http://www.evz.ro/laurentiu-sotul-victimei-sunt-dezgustat-de-justitia-din-romania.html
http://voceatimisului.ro/pedeapsa-blanda-pentru-barbatul-care-si-a-sechestrat-iubita-si-a-batut-o-timp-de-22-de-ore/

Aceasta sinistra arhitectura are la baza o logica juridica ,sociala si morala inversa conform careia se dau pedepse foarte mari pentru infractiunile minore si se manifesta maxima indulgenta pentru infractiunile majore. Rezultatul este acela ca pentru infractiunile de mare coruptie condamnatii beneficiaza de reducerea pedepsei daca au peste 60 de ani ( nu se stie de ce )  , si in general , pe diverse considerente , pedepsele date de justitie pot fi foarte blande pentru infractiuni de mare violenta :
http://voceatimisului.ro/pedeapsa-blanda-pentru-barbatul-care-si-a-sechestrat-iubita-si-a-batut-o-timp-de-22-de-ore/

In general , si in conditiile legii , cam toate pedepsele  pot fi reduse , din nou nu se stie de ce ( unii zic ca acestea descurajeaza violenta, altii cred contrariul )  chiar pana la jumatate (!)  :


http://adevarul.ro/news/societate/cat-mai-inseamna-astazi-8-ani-inchisoares-1_55dc0ab2f5eaafab2ce49b20/index.html

O posibila explicatie este aceea ca scopul megamasinii sociale de la noi este in realitate unul cu totul diferit, arhitectura ei interna fiind orientata din start in apararea intereselor unor grupuri infractionale si nu a intereselor cetatenilor si societatii  :



"...legislația română nu împiedică persoane acuzate de corupție să candideze pentru posturi publice, așa cum sunt cele peste 3.000 de mandate de primar sau cele peste 8.000 de locuri în consiliile locale, care ”sunt scoase la concurs” pe 5 iunie."



De aceea este foarte greu de inteles de ce tanarul autor si membru al CSM ,  pledeaza pentru abandonarea violentei de sistem , dar " fara a mai judeca trecutul"(!).
Mai mult decat atat, uitand ca cei care nu-si pot aminti trecutul sunt condamnati sa-l repete , el opteaza pentru  ascunderea gunoiului sub pres si stergerea cu buretele a memoriei sociale sustinand ca ar trebui sa protejam copiii "de acest trecut urât al nostru, cel cu bătăile şi cu ”decreţeii".
In acest caz autorul uita ca incepand cu represiunea comunista de dupa 1945  , sinistrul Experiment Pitesti , si terminand cu Revolutia din 1989, Mineriada din 1990 si zecile de procese pierdute de Romania la CEDO , justitia si reprezentantii ei au mari restante legale si morale fata de societatea romaneasca.
Pe scurt, Romania este tara care nu si-a pedepsit tortionarii care in mod cinic au beneficiat si beneficiaza inca de privilegii , si tara in care zeci de ani au existat crime fara criminali , coruptie fara corupti,etc.
In esenta , solutia propusa de autor nu este indepartarea cauzei care produce efectul respectiv descurajarea infractorilor printr-o legislatie si masuri sociale adecvate  care sa protejeze victimele , ci doar educatia juridica a victimelor si sustinerea lor morala. Problema este ca cei mai fragili membri ai societatii , copiii, inainte sa fie "educati juridic"( ?!) , au nevoie in primul rand de ocrotire din partea societatii pentru ca nu se pot apara singuri impotriva abuzului si agresiunii *).
Sa ne intrebam de exemplu cum ar fi putut sa se apere fetita de mai jos stiind ca are drepturi si presupunand ca ar fi fost " educata juridic " :

 http://adevarul.ro/locale/constanta/medic-constanta-arestat-violarea-fetite-11-ani-1_5758301d5ab6550cb8c3be7d/index.html


Cu titlu de opinie personala , nu cred in eficienta unei educatii juridice si a unui manual care declara intentii umaniste si democratice , dar reuseste in schimb sa induca si frica , si confuzii in randul unor copii si adolescenti. Exemple :


"JUSTITIA A DECIS
În anul 2005, o fetiţă dintr-un mare oraş din Moldova, în vârstă de 8 ani, a fost chemată în apartamentul celui mai bun prieten al fratelui ei. Nereuşind să o violeze, acesta i-a curmat viaţa, a învelit-o într-o pătură şi a ascuns-o într-o ladă de gunoi(s.n.). A fost căutată timp de două luni de cunoscuţii săi, iar la căutări a participat însuşi criminalul, care s-a prefăcut că nu ştie nimic(s.n.). După ce au găsit-o, tatăl fetei, cuprins de durere, s-a sinucis(s.n.). Criminalul, cu vârsta de 17 ani la data faptei, a fost până la urmă descoperit şi condamnat la 20 ani închisoare. A fost eliberat în anul 2014, mai repede, pentru bună purtare (s.n.) .
Dreptul la viaţă este atât de ocrotit, încât nimeni nu poate fi condamnat în vreo ţară europeană la pedeapsa cu moartea (pedeapsa capitală), indiferent cât de gravă ar fi fapta pe care ar fi comis-o (s.n.)."

 Oare ce poate intelege de aici cu mintea , cu inima , si cu logica lui fragila un copil de 14 ani ?! La fel si din urmatoarele exemple "juridico-didactice" :


"NUME AMUZANTE
Deşi autorităţile au obligaţia de a refuza înregistrarea unor nume ridicole sau indecente(s.n.), în Anuarul Statistic al României figurează nume ca Beţivu, Prostu, Nebunu, Blegu, Expertiza, Justiţia, Poliţia, Facultatea, Farmacia, Semafor, Ministru sau Preşedinte. De asemenea, nume frecvente sunt Curcă, Păsărică, Bucă, Bucilă, Coi, Mortu, Pipi, Curu, Bounegru, Boubătrân, Puţică, Regulatu, Sfârc, Găinaţ, Bulan, Gunoi, Jegu, Nespălatu, Găleată, Castron, Belibou, Muia sau Oasenegre. Unii români au prenume ca Paracetamol, Termopan, Împărăteasa, Papanaş, Televizor, Superman. În fine, unii aleg să dea copiilor prenume auzite la telenovele sau prenume specifice ţărilor în care lucrează: Giovani, Celeste, Juan Carlos, Kassandra, Alejandra. "
"Persoanele care poartă nume şi prenume ridicole sau indecente, ori poartă nume străine sau scrise greşit, pot cere serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor să le schimbe (s.n.) ."
Sursa : http://educatiejuridica.ro/carti/romana/romana.pdf

" JUSTIȚIA A DECIS
În anul 2008 a izbucnit primul şi cel mai mare scandal din istoria bacalaureatului: la un liceu din nordul ţării a fost arestată directoarea care a adunat bani de la elevi promiţându-le că va interveni la membrii comisiei de supraveghere, după care ea a pus profesorii să rezolve subiectele şi le-a împărţit elevilor prin clase. Procesul s-a terminat în anul 2014: curtea de apel a decis condamnarea a 142 de persoane pentru dare şi luare de mită, dintre care 43 de profesori, iar restul elevi. Doi profesori au fost condamnaţi la închisoare cu executare, restul cu suspendare. Toţi au acum cazier; o parte din profesori au fost daţi afară, alţii au plecat de bunăvoie; iar elevii, dacă îşi vor mai lua diploma vreodată, nu vor putea activa niciodată în domenii precum poliţie, justiţie, armată, servicii speciale, chiar dacă se vor reabilita şi sancţiunea va fi şteasă din cazier. Ca urmare a scandalului declanşat în 2008, s-au introdus camere video în sălile unde se susţine bacalaureatul."
" În afara sălii de antrenament sau a locului unde se desfăşoară competiţiile, tehnicile învăţate nu pot fi folosite decât în cazuri de legitimă apărare. Sunteţi în legitimă apărare când vă apăraţi pe voi sau săriţi în apărarea altei persoane şi provocaţi astfel un rău atacatorului(s.n.). Legea vă permite asta, dar impune nişte condiţii ca acela care se apără să nu fie pedepsit: pericolul să fie iminent, fapta să fie una gravă şi apărarea să fie proporţională cu gravitatea atacului. Aşadar, dacă cineva este lovit cu palma şi se apără folosind cuţitul, nu se poate considera că se află în legitimă apărare. Legitima apărare este una, răzbunarea este altceva. Dacă un coleg te înjură şi tu procedezi la fel, ori dacă un coleg te-a lovit ieri, iar tu l-ai urmărit azi şi l-ai lovit la rândul tău, nu eşti apărat de lege, ci se consideră că amândoi aţi încalcat legea. În plus, judecătorul te poate sancţiona pe tine mai aspru pentru că, în loc să apelezi la organele legii, ai procedat ca pe vremea când se aplica legea talionului „ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”"

"CALATORIA CU METROUL
Nu aveţi voie să faceţi fotografii în metrou." 
 "DE REȚINUT
Atenţie întotdeauna la ceea ce semnaţi! Odată pusă semnătura pe un act, ea nu mai poate fi retrasă. Ce v-aţi asumat prin acel act trebuie să îndepliniţi!" (s.n.)

" Uneori minorii sunt implicaţi de adulţi (s.n.) în comiterea împreună a unor fapte grave. De exemplu, un copil cu înălţime mică este folosit pentru a pătrunde pe geamul strâmt de la baia unei locuinţe ca apoi să deschidă hoţilor uşa de la apartament. Evident, aceasta nu este muncă, ci delincvenţă. Minorul este, în acest caz, complice la comiterea unei infracţiuni şi trebuie să răspundă : dacă încă nu are 14 ani împliniţi va fi luat în evidenţă de serviciul de la Primărie, iar dacă are vârsta între 14 şi 18 ani, i se va face dosar penal. Scuza că nu ar fi ştiut ce comite nu poate fi invocată (s,n.) – de exemplu, că adultul care l-a pus să intre pe geam i-ar fi spus copilului că el e proprietarul casei şi că a pierdut cheile. Dacă se poate demonstra însă că minorul a fost ameninţat în mod grav ( s.n.) sau chiar agresat(s,n.) şi singura soluţie era să ajute adultul la comiterea faptei (s.n.), judecătorul va considera că a fost vorba de o constrângere fizică sau morală şi va decide să nu aplice pedeapsa cu o condiţie (s,n.) : copilul să nu fi avut posibilitatea de a anunţa un adult sau autorităţile de ceea ce i se întâmplă ( s.n.- un copil batut sau amenintat in mod grav probabil ca nu va anunta autoritatile de frica)  ."


"JUSTIŢIA A DECIS
În luna mai 2015, un regizor de film a fost condamnat la 26 ani şi 4 luni de închisoare pentru pornografie infantilă, trafic de minori şi agresiune sexuală. Astfel, s-a descoperit că timp de câţiva ani el a obligat o minoră – în vârstă de şapte ani ( !- s.n.)  la începutul faptei – să suporte şi să întreţină acte sexuale orale şi alte acte de natură sexuală, şi a produs materiale pornografice cu victima, oferind bani mamei acesteia. Pentru complicitate, mama minorei a fost condamnată la pedeapsa de 9 ani şi 4 luni închisoare. "

"INFRACŢIUNI
Sunt sancţionate cu închisoarea: - iniţierea sau constituirea unei organizaţii cu caracter fascist, rasist ori xenofob, aderarea sau sprijinirea, sub orice formă, a unui astfel de grup; - confecţionarea, vânzarea, răspândirea, precum şi deţinerea în vederea răspândirii de simboluri fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe; - utilizarea în public a simbolurilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe; - promovarea, în public, a cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război, precum şi fapta de a promova, în public, idei, concepţii sau doctrine fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe." ( s.n. - lipseste exact esentialul respectiv organizatiile cu caracter comunist care au nenorocit Romania timp de 50-75 de ani )

" Legea nu ne permite să spunem cuiva sau despre cineva că este „prost”, „tâmpit” etc. – ne putem exprima părerea cu privire la faptele cuiva, dar nu cu privire la caracterul său, căci aceasta poate fi considerată o insultă (s.n.-legea nu permite, dar mass-media si Facebook Romania -declarat oficial spatiu public - sunt pline ochi de  calomnii , insulte si obscenitati... )  . Faptele reproşate trebuie să fie reale, căci dacă sunt inventate comitem o calomnie (de exemplu, să spunem în public despre cineva că a furat telefonul colegului). Comiterea de insulte şi calomnii poate atrage obligarea delicventului la plata unor despăgubiri către cel astfel prejudiciat sau obligarea lui la a-și cere scuze în public. Prin cuvintele folosite trebuie să avem grijă să nu discriminăm sau să stigmatizăm. Astfel, nu putem folosi cuvinte care au legătură cu etnia sau diverse afecţiuni şi care au înţeles peiorativ: de aceea, vom spune „rrom” în loc de „ţigan”; „evreu” în loc de „jidan”; „bărbat/femeie de culoare” sau „afroamerican/-ă” în loc de „negru/negresă”; „persoană cu dizabilităţi” în loc de „handicapat”, „persoană cu tulburări psihice” în loc de „nebun”.

"CONTRAVENȚIE
Puteţi fi amendaţi dacă faceţi zgomot, larmă sau daţi volumul la muzică prea tare şi tulburaţi liniştea locuitorilor din bloc sau din vecinătatea casei voastre între orele 22,00-8,00 şi 13,00-14,00. La fel, dacă organizaţi în mediul urban o petrecere în aer liber şi daţi volumul la muzică prea tare tulburându-se astfel liniştea locuitorilor din zonă. Amenda este de la 500 lei la 1.500 lei." ( s.n. - legea exista pe hartie ,  sunt cartiere intregi din orase deranjate de muzica tare, manele,  etc., Politia nu se deranjeaza si nu se dau amenzi ). 

Ca sa rezumam, pozitia autorului care se lauda cu " finala concursului de educaţie juridică între licee, prima manifestare de acest gen din Europa" este una tezista si superficiala care seamana cu bifarea unei sarcini . Sa citam din videoclipul citat chiar de autor ( https://youtu.be/DIiBA62kHYs ) :



"Vreau să-nvăţ şi eu ce-i legea, şi acasă, şi la şcoală.”


Deci cum invata pustiul care vrea sa invete ce-i legea ? Asa :



UNDE-I LEGE, NU-I TOCMEALĂ ! 
manual de educaţie juridică în materie penală (s.n.)
realizat în conformitate cu Noul Cod Penal din 2014 
cu sprijinul judecătorului Cristi Danileţ
Sursahttp://www.educatiejuridica.ro/carti/unde_lege/unde_lege.pdf







Fara suparare, totul arata si suna ca discursul unui agent de la Politia Locala care sta in fata copiilor de 14 ani cu catusele si pistolul la centura si le flutura prin  fata ochilor Codul Penal cu legile lui cu tot . Probabil autorul crede ca este extrem de atractiv si distractiv pentru un pusti sau o fetita de 14 ani sa citeasca mirificele paragrafe ale legii penale romanesti ( intre noi fie vorba , atunci acestea pot adormi si un adult prin ariditatea lor ) .
Totusi , copiii nu sunt niste viitori juristi in miniatura care invata de pe acum legislatia si  paragrafe din Codului Penal care se adreseaza specialistilor si /sau infractorilor interesati de posibilele pedepse pentru faptele lor. Ei au nevoie de explicatii si de un limbaj adecvate varstei lor si trebuie sa primeasca mai intai nu o "educatie juridica" , ci o educatie umanista si democratica , ori tocmai acest lucru esential este absent si trecut sub tacere  timp de 50 -75 de ani in care societatea romaneasca a fost deformata si dezumanizata  de ceea ce un fost detinut politic a denumit "cutremurul schizofrenic marxist".
Cu titlu de opinie personala, nu cred nici in impactul  unui videoclip in care un pusti simpatic (a)trage dupa el tineri bine imbracati si fara griji si in care un tanar judecator imbracat in blugi trece in rolul nonconformist al unui Florian Pittis contemporan si devine un rocker al educatiei juridice, nici in impactul unui manual tezist a carui premisa porneste de la principiul enuntarea unor scopuri  in maniera :


" Trebuie să (s.n.) abandonăm lumea justificată prin „Bătaia e ruptă din rai”, fără a mai judeca trecutul. Trebuie să(s.n.)  ne desprindem de ea spunând: „Stai că nu mai merge-aşa!” şi să acceptăm odată că trebuie să învăţăm ce e normalitatea (deci la noi exista o anormalitate sociala , dar aceasta este inca o chestiune tabu - s.n.)  . Trebuie să (s.n.)  fim şi să ne comportăm normal într-o lume unde respectul faţă de lege şi pentru indivizi este parte din valorile pe care avem îndatorirea să clădim viitorul."

Intrebarea esentiala in acest caz , dar fara raspuns,  este "cum" deoarece numai simpla recitare mecanica a Codului Penal sau cunoasterea legilor nu inseamna educatie juridica ( in acest caz gardienii si politistii ar fi cei mai buni profesori ) ci ,eventual, informare juridica.  Exemplu din alt caz de "educatie juridica" :
" Elevii cu vârste cuprinse între şase  şi 18 ani vor lua lecţii despre legislaţie, principii juridice şi drepturi civice de la procurori şi judecători."
Sursa : "http://legestart.ro/procurorii-si-judecatorii-vor-preda-elevilor-educatie-juridica/"

 

Greu de spus ce poate pricepe si cu ce poate ramane ( in afara de frica, probabil )  un elev de 6 ani (!) din intalnirea cu un judecator sau procuror specialisti in Codul Penal , judecarea , arestarea , si condamnarea semenilor, dar poate ca o comparatie poate fi de ajutor. In anii `70 intr-unul din liceele teoretice din Turnu-Severin toti elevii claselor IX-XII , cu profesori cu tot,  au fost dusi in sala de festivitati unde fara preaviz si cu profesorii postati strategic pe marginile  salii exact ca gardienii ca nu cumva sa dezerteze vreunul dintre ei ,  li s-a proiectat , si cu sonorul la maximum ca sa auda toti, "un film educativ". Din tot filmul , mai mult de 80% a fost filmarea live si in prim plan a unei nasteri cu toate detaliile anatomice, vizuale si auditive . In sala se facuse o liniste de mormant in care se auzeazu numai tipetele femeii care nastea,  iar pe ecran se vedea in detaliu si modul in care o facea . Dupa tot acest spectacolul , elevii au iesit cu privirea in jos , fara sa vorbeasca intre ei , paralizati , muţi şi de culori diferite. Baietii erau cam galbeni  ( de frica probabil vazand pentru prima data in public si cu profesorii langa ei cum arata in prim plan anatomia femeii ...) iar fetele rosii ca racul ( de rusine probabil pentru ca li s-a aratat anatomia in prim-plan si viitorul in perspectiva...). Aceasta a fost vestita  "ora de educatie sexuala"  in care anatomia si fiziologia au triumfat, din cel mai frumos sentiment omenesc s-a cam ales praful pentru ca a ramas numai fiziologia , iar fetele si baietii s-au simtit exact ca vitele in staul.
Aceasta maniera brutala de "a face educatie" tine mai degraba de desensibilizare si dezumanizare decat de cultura si educatie si sub o alta forma tinde sa fie aplicata si in acest caz pentru ca desi inca Aristotel enunta principiul esential conform carui a trebuie sa judecam fiecare lucru in raport cu materia data, intre educatia unor țânci si judecarea , arestarea si condamnarea unor infractori exista totusi diferente esentiale. Asa cum educatorii, invatatorii si profesorii este putin probabil sa se priceapa la judecarea , arestarea si condamnarea infractorilor si criminalilor , este la fel de putin probabil ca niste judecatori si procurori obisnuiti sa ancheteze  infractori si criminali periculosi, sa aiba talentul si tactul pedagogic de a preda unor copilasi.
Educatia juridica ar inseamna mai degraba internalizarea unui anumit sistem de valori si aici avem o mare problema a sistemului in uz care este inca axat pe o cultura a violentei iar acest fapt este excelent punctat de o constiinta anonima  :


"Cel mai important este să ne educăm copiii să ,,ţină partea" celui umilit pe nedrept. Dacă un copil vede alt copil care jigneşte pe unul presupus mai slab trebuie imediat să ia partea celui pe nedrept maltratat fizic sau psihic (s.n.). Aşa am fost eu educat.Astfel învaţă şi exersează solidaritatea şi poate astfel nu vom mai trăi într-o societate în care abuzurile si nedreptăţile făcute de cei puternici sunt acceptate atâta timp cât nu ne privesc sau ni se pare că nu ne privesc direct pe noi (s.n.). Eu unul aşa am fost educat şi graţie fizicului am fost un fel de ,,mama răniţilor" si ,,prietenul ciudaţilor" prin şcoală. Ţin să spun că aşa am devenit prieten cu cei mai interesanţi oameni din viaţa mea de la care am avut ce învăţa. Dacă mă uit îndărăt nu pot să nu observ că din generaţia mea majoritatea covârşitoare a celor care sâcâiau colegii ce păreau vulnerabili au ajuns oameni de afaceri, politicieni corupţi sau infractori. Cei sâcâiţi au ajuns oameni de treabă, educaţi, profesionişti adevăraţi indiferent de meserie şi nivelul de educaţie şi mulţi au părăsit România (s.n.). Poate aici e o problemă. Faptul că ţara asta prăseşte golănaşii de la şcoala primară şi până în Parlament, faptul că avem o admiraţie a modelului uman agresiv, guraliv, puternic prin pumn, tupeu şi dat din coate, faptul că tolerăm comportamente de intimidare până şi în cele mai elevate sfere ale societăţii (justiţie, ANAF, Poliţie, arlament, etc.) mă face să cred că asemenea comportamente deviante trebuie aspru pedepsite din faşă (s.n.). Astfel, cred că pe lângă asistarea victimei trebuie să introducem un sistem eficient şi modern de pedepsire şi reeducare constructivă a agresorului (s.n.). Altfel minorul vede ,,că-i merge" şi va folosi aceleaşi metode şi atunci când ajunge politician, funcţionar public, om de afaceri executiv prin cine ştie ce corporaţie. O să ne mulţumim peste ani dacă facem asta(s.n.)."
Sursa : http://republica.ro/bullying-cum-sa-invatam-un-copil-sa-faca-fata-umilirii-hartuirii-si-intimidarii#

Pe de alta parte , statisticile negre invocate chiar de autor arata cat de grava este de fapt situatia la nivelul unei societati dezumanizate care si-a transformat cele mai plapande fiinte in mijloace de satisfacere a celor mai brutale si animalice instincte ale unor psihopati generati de o lume dereglata care a abolit valorile umane, sociale, culturale , religioase, morale,etc. : 

" Statistica ne arată că în fiecare zi (s.n.) este trimis în judecată câte un inculpat care omoară un copil: fie cu intenţie, fie din culpă (de regulă acestea sunt urmare a accidentelor de circulaţie); un altul care agresează sexual un minor: fie viol comis asupra unui copil (ceea ce presupune lipsa consimţământului acestuia), fie act sexual cu un minor (adică minorul îşi exprimă consimţământul, dar are sub 15 ani); încă unul care fură bunuri de la un minor sau îl tâlhăreşte.
Avem aproximativ 200 de dosare cu minori care sunt loviţi sau răniţi fizic în fiecare an. Câte unul este omorât în fiecare lună în bătaie.
Minorii sunt folosiţi din ce în ce mai mult în producere de fotografii sau filme pornografice – aceasta atrage trimiterea în judecată a peste 75 de persoane anual, de 6 ori mai mult decât în urmă cu cinci ani. Există dosare în faţa instanţelor pentru traficarea a peste 250 de minori anual."
Singurul raspuns sugerat de videoclip si de manual este unul foarte interesant respectiv acela in care copiii vor sa stie "ce este cu legea" si "sa fie educati" .
Sursa : https://cristidanilet.wordpress.com/2016/03/27/statistici-2011-2015-ep-2-minorii-victime/

La acestea se adauga alte date care contureaza tabloul unei societati carcerale in care nu numai copiii devin victime ci si femeile ,batranii,  bolnavii psihici, etc. iar in unele cazuri , si dupa principii arhicunoscute din timpul comunismului , violenta este aplicata intr-o forma sau alta chiar de institutiile si/sau angajatii care ar trebui sa protejeze cetatenii si drepturile lor :


"http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/stirile-protv-de-la-ora-19-00-violenta-la-care-erau-supusi-copiii-intr-o-gradinita-privata-din-constanta.html"
"http://sansapentruviitor.ro/violenta-asupra-femeilor-statistici/"
"http://www.cnpv.ro/pdf/analize2007_2009/violenta_si_sanatatea.pdf"
"http://adevarul.ro/news/politica/amintirea-morti-poianamare-2004-datoria-senatului- romaniei-i-1_566587577d919ed50efa87bd/index.html "
"http://adevarul.ro/news/societate/prabusireasistemului-psihiatric-1_575a740b5ab6550cb8d17ed8/index.html"
"http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/VIDEO+Tanar+dezbracat+batut+de+politie+in+Bucuresti"

Aceasta realitate halucinanta ne arata ca numai intr-un sfert de secol societatea romaneasca a regresat in mod inspaimantator nu numai sub nivelul standardelor europene si occidentale , ci si sub nivelul propriilor ei standarde din anii `90 . Cum nimic nu este intamplator in sfera sociala,  poate ca exact acest lucru s-a urmarit deoarece o populatie lipsita de educatia umanista si democratica specifica lumii civilizate , debusolata si imbecilizata prin mass-media ( cea mai toxica din Europa ) ajunge  cu ajutorul neprecupetit al directorilor de constiinta si formatorilor de opinie , dar si al unor institutii esentiale ale  statului care au fraternizat cu condamnatii penal ( http://adevarul.ro/news/eveniment/ministeruleducatiei-csm-sustin-savantii-puscarii-1_575d88195ab6550cb8e11474/index.html ) sa nu mai distinga binele de rau , viitorul de trecut , normalul de anormal si stanga de dreapta  reusind sa-si voteze cu propria mana exact pe cei care o spoliaza.
In final , putem acum sa formulam si paradoxul tipic romanesc. Un membru al CSM scrie un manual si face educatie juridica  printr-un program ( „Educație pentru justiţie şi democraţie – un program de formare cetăţenească în şcoli” ) finanțat prin granturile SEE 2009 ( http://www.liderjust.ro/educatie-pentru-justitie-si-democratie-un-program-de-formare-cetateneasca-in-scoli-2/) , dar  institutia din care face parte ( CSM) impreuna cu Ministerul Educatiei(sic!)  fraternizeaza cu ...infractorii, coruptii , plagiatorii si securistii condamnati penal ( http://adevarul.ro/news/eveniment/ministeruleducatiei-csm-sustin-savantii-puscarii-1_575d88195ab6550cb8e11474/index.html ) , nu cu principiile educatiei juridice. In acest caz ce sa mai inteleaga biet copil / elev / cetatean roman /  educat juridic, saracul ?! Ca da inapoi ca racul ...


Note 

*) In urma cu aproximativ 10 ani , am aflat ca intr-un oras dobrogean doua fetite de 12 ani au fost gasite inecate  in canalul Dunare-Marea Neagra la un interval de cateva saptamani . 
Varianta oficiala  a fost aceea ca s-au sinucis . 
Localnicii aveau o cu totul alta explicatie : au fost aruncate in canal de "pesti" pentru ca au refuzat sa se prostitueze... 

https://www.contributors.ro/maria-olaru-paul-mititelu/#comment-284629 (1)

https://www.contributors.ro/maria-olaru-paul-mititelu/#comment-284630 (2)






Comentarii Contributors.ro



N.B. De regula comentariile pe care le-am facut pe Contributors.ro au fost postate aproape imediat ( o singura exceptiile , comentariile pe care le-am facut la ultimul articol al lui Miron Damian si care in final nu au mai fost publicate de loc ) . Sunt curios daca acest raspuns al meu va mai fi postat si la ce ora. A fost  !
Mai jos am reprodus integral dialogul pe care l-am avut cu judecatorul Cristi Danilet din care reiese foarte clar viziunea despre lume si viata a noii generatii de juristi pregatiti de vechea generatie de juristi. 
Daca asa gandeste un judecator fost membru al CSM , promotorul educației juridice în școli și licee www.educatiejuridica.ro si membru fondator al asociației Voci pentru Democrație și Justiție www.vedemjust.ro ( https://www.contributors.ro/author/cristi-danilet/ ) fiecare cititor isi poate forma o opinie despre noua educatie juridica si sistemul de valori juridice si morale pe care il promoveaza. 




Penitenciarul social si viziunea unui membru al CSM ( 1)


„De aceea este foarte greu de inteles de ce tanarul autor si membru al CSM , pledeaza pentru abandonarea violentei de sistem , dar ” fara a mai judeca trecutul”(!)”
Tânăr am fost până la 35 de ani – scrie tot în cartea din care citaţi. Revenind: eu nu am spus să nu judecăm trecutul, ci că nu putem judeca ce s-a întâmplat în trecut, nefiind un proces în derulare. După 20 sau 30 de ani nu se mai poate face nimic dpdv juridic. Social însă, suntem liber să discutăm şi asta şi facem: discutăm. unii, văd, chiar sun amuzaţi sau ignoră statisticile de azi – de abia aceştia mă îngrijorează.



Penitenciarul social si viziunea unui membru al CSM ( 2)

  • Scrieti mult, regret sa va spun ca nu am timp sa citesc tot. Cat priveste educatia copiilor si sacntionarea lor eu militez pentru metode ceva mai noi, conforme cu legea aia din 2004 pe care nu o cunoaste nimeni: ii iei telefonul, dar nu il pui cu mainile ridicate la colt; nu ii dai voie sa iasa cu prietenii, dar nu il bati cu cureaua etc. Va multumesc ca mi-ati citit manualele si ca le popularizati. Acum, va rog sa vizualizati si lectiile tinute la scoli si sa remarcati reactia copiilor http://www.educatiejuridica.ro/index.php?pagina_nav=7. Si inca ceva: daca soriti, va iau cu mine la o ora de educatie juridica. O sa vedeti ca va schimbati opinia cu 180 de grade. Sa stiti ca rock ascult de mic copil si blugi port in timpul liber. La urmatorul videoclip va invit si pe dvs. fie sa scrieti versurile, fie sa faceti figuratie. Nu avem limite la imaginatie, sa stiti! Si va multumesc anticipat pentru ajutor. Pentru editia a doua a cartii, sunt dispus sa negociem notiunile care trebuie introduse acolo. Haideti sa contruim ceva, ca la daramat suntem aşi!

    • “Scrieti mult, regret sa va spun ca nu am timp sa citesc tot”.
      In acelasi registru , nici nu mai era necesar sa raspundeti … Scriu mult , este adevarat in acest caz , dar consider ca si problema este una foarte importanta . Desigur , nu trebuie sa cititi (tot) pentru ca nu aveti timp si de fapt nu scriu pentru dvs , ci pentru cititorii interesati de aceste probleme fundamantale . Pe de alta parte , nu va citesc manualele ca sa le popularizez , pentru ca nu cred ca educatia copiilor se face cu ajutorul Codului Penal , al avocatilor, politistilor, judecatorilor si procurorilor ( a infractorilor, da ).

      „ Acum, va rog sa vizualizati si lectiile tinute la scoli si sa remarcati reactia copiilor http://www.educatiejuridica.ro/index.php?pagina_nav=7. Si inca ceva: daca soriti, va iau cu mine la o ora de educatie juridica. O sa vedeti ca va schimbati opinia cu 180 de grade.”

      Este punctul dvs de vedere, mai sunt si altele. Prin anii `80 , am stat 6 ani in fata copiilor ca profesor prin satele si noroaiele patriei strabune. La 14 ani intelegeau tot ( acum probabil ca varsta a scazut probabil la 12 ani ) , stiau foarte clar diferenta dintre bine si rau , erau receptivi la umanitate si normalitate , intelegeau poate chiar mai bine decat parintii lor dementa lumii comuniste in care traiam atunci cu totii . Dar daca ii vedeati peste inca 4 ani , cei mai multi dintre ei erau deja abrutizati…
      Copiii privesc cu interes pe oricine ajunge in fata lor, dar asta nu inseamna ca nu au si parerile lor , dar scoala noastra nu incurajeaza nici acum gandirea proprie .
      Dupa lectiile dvs cu „legea nu permite” si „nu avem voie sa …” , ei fac un pas in strada, ajung acasa , deschid televizorul sau frunzaresc un ziar, si se prabuseste toata increderea in domnia legii si a normalitatii sociale !
      Mai mult decat orice, copiii au nevoie de modele sociale ,de credinta sincera in valori umaniste si democratice si de o lume cu reguli normale, nu de una in care conduc penalii, sunt salvati si votati coruptii si sunt recompensati plagiatorii inclusiv cu ajutorul neprecupetit al MEN si CSM.
      De fapt, tot manualul scris de dvs despre domnia legii si statul de drept poate fi facut praf de un singur exemplu din mass-media noastra si la orele de varf care ne arata ca dupa un sfert de secol de democratie , in fata legii , statului de drept si normelor civilizate, „toti sunt egali , dar unii sunt mai egali decat altii ” :

      http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/VIDEO+CEARTA+NICOLICEA+MOISE+GURAN+DIGI24

      „Sa stiti ca rock ascult de mic copil si blugi port in timpul liber.”
      Inteleg , este admirabil , dar nu aceasta este problema.

      „ La urmatorul videoclip va invit si pe dvs. fie sa scrieti versurile, fie sa faceti figuratie.”

      Multumesc pentru invitatie , dar persoana mea nu este importanta in acest context. Aveti deja pe ce sa cheltuiti granturile SEE si cu cine sa faceti figuratie , nu aveti decat sa mergeti inainte, e democratie.

      „ Si va multumesc anticipat pentru ajutor. Pentru editia a doua a cartii, sunt dispus sa negociem ( ?- s.n.) notiunile care trebuie introduse acolo.”

      Foarte interesant ! Suna cunoscut. Deci putem sa cadem la pace, pentru ca orice se poate negocia, nu ? :)) Aici, sincer, m-ati cam pierdut pe drum si m-ati inveselit in acelasi timp , dar cum mi-am exprimat deja opinia, ii invit si pe altii sa faca acelasi lucru. Toate cele bune,

      • Pierdeti esentialul din toata discutia: nici eu, nici dvs nu suntem importanti. Ci valorile pe care le oferim copiilor. De exemplu: eu am renuntat la drepturile mele de autor pe carte, am cumparat 5000 exemplare din banii proprii si le dau gratuit elevilor la care ajung pe timpul si resursele mele in Bucuresti si in tara, am fost pe banii mei in 1/3 din judetele tarii, am instruit gratuit 600 de voluntari care sa faca in viitor asta, am facut un clip fara ca cineva sa ceara sau sa primeasca un ban. Desigur, poate ca nu atitudinea, civismul, civilitatea, suprematia legii, respectul sunt valori pentru unii. Eu le promvovez insa, dezinteresat. De fapt, am un interes: acela ca eu si dvs sa fim liberi in a fi in dezacord unul cu altul, si nu sa traim in frica, cum ne-au obisnuit aceia din timpul comunismului cand eu eram doar un copil. Consider ca numai dupa ce si generatia dvs care ati mentinut comunismul, si generatia mea atinsa de comunism vor disparea, se va putea discuta de democratie in Romania. Insa eu nu sunt dispus nici sa inchid gura altuia, nici sa accept acest lucru din partea altuia, cat timp este vorba de principii in care cred. Ca urmare, daca simt ca pot face pentru cineva ceva, o fac. Cu riscul de a primi apostrofari publice, ca ale dvs, care sunt de cateva mii de ori mai putine decat cei care apreciaza astfel de lucruri. Democratia nu este un dat, ci o constructie. iar odata instaurata, ea trebuie mentinuta. Ceea ce presupune un efort fantastic de constientizare si de asumare.

Niciun comentariu: