Filozoful francez Jean Lauxerois ( fost elev al Jean Beaufret , fost director de programe la Collège international de philosophie , traducator din germana si greaca veche al operelor lui Martin Heidegger,Theodor W. Adorno, Walter F. Otto, Sofocle, Platon si Aristotel este un mare cunoscator al grandorii intelectuale a epocilor trecute pe care le poate compara cu declinul cultural tragic al celor prezente. Aceasta mare constiinta europeana stapaneste perfect totemele culturale fundamentale in acest context si restabileste prestigiul autenticei elite culturale europene pe care o reconecteaza la realitatile prezente sublinind rolul major pe care aceasta ar trebui sa-l aiba in acest prezent atat de tulbure .
Jean Lauxerois a inaugurat un nou tip de analiza a sistemelor politice si sociale contemporane si europene construind o grila atemporala de evaluare a societatilor care sunt pozitionate , in raport cu gradul lor de dezvoltare si de evolutie , pe o scala imaginara a umanitatii.
In acest sens a facut o impresionanta radiografie intelectuala a unui sistem politic si social cum este cel francez (http://blogs.mediapart.fr/edition/contes-de-la-folie-ordinaire/article/280511/un-pays-malade-de-jean-lauxerois ), dar acest tip de evaluare poate fi aplicat in egala masura oricarei tari din Europa sau din Occident , inclusiv fostelor tari comuniste.
Din aceasta perspectiva este analizat fenomenul foarte complex al dezradacinarii Occidentului si , prin contrast, este adus Romaniei si romanilor cel mai frumos omagiu care arata ca strainii vad foarte clar ceea ce multi romani nu mai vor sau nu mai pot sa mai vada in tara lor (http://www.luceafarul.net/jean-lauxerois-questions-de-tudor-petcu-a-propos-de-lorthodoxie ).
" L'épreuve du temps" si "Rome Apocaliypse" - sunt meditatii asupra timpurilor moderne care nu mai sunt de ordin liniar ci devin cu totul altceva ( "le nœud de notre condition" - Pascal ) si asupra degradarii societatii si culturii occidentale contemporane pentru care "Rome Apocalypse" devine un simbol al extinctiei reale sau simbolice care ameninta lumea civilizata.
Aceasta sansa mi-a fost oferita chiar de catre profesorul Jean Lauxerois care in urma urma unei dialog sustinut despre problemele unor societati atat de diferite cum sunt societatea romaneasca post-comunista si societatea franceza actuala , printr-un gest de rara distinctie si noblete mi-a oferit posibilitatea nesperata pentru mine de a intra in posesia lor .
In esenta, reintoarcerea la fundamentele culturii si civilizatiei europene sunt poate unica solutie la alienarea, deconstructivismul social si decivilizarea care ameninta si Europa, si intreaga lume civilizata. Din aceasta perspectiva , esecul sistemelor politice si fracturile sociale imense din societatile moderne poate fi compensate doar prin reumanizarea societatilor si aici demersul profesorului Jean Lauxerois devine unul esential in aceste timpuri atat de tulburi deoarece inaugureaza o noua linie de univers si un ultimatum moral in care prioritatile si sistemele de valori difera esential de cele aflate in uz in societatile capitaliste si post-comuniste.
In aceasta noua linie de univers nu societatile contemporane alienate , impersonale si birocratizate ale satului global isi dau mana peste capetele oamenilor , ci oamenii isi dau mana peste acestea pentru ca s-a ajuns deja la capatul drumului si nu mai exista cale de intoarcere *).
Note
*) Cu titlu de opinie personala , constat o surprinzatoare voluta a buclelor temporale si a timpului trait. Intre 1969-1973 , respectiv in timpul anilor de liceu, ma intalneam in linistea Bibliotecii Municipale Bibicescu din Turnu-Severin cu Charles Baudelaire, Andre Malraux, Andre Gide, Stendhal, Proust, Victor Hugo, Albert Camus, Moliere, Balzac, etc. , respectiv cu un univers care pentru epoca respectiva parea insignifiant si total deconectat de lumea in care traiam atunci . Dupa mai mult de 40 de ani , clepsidra sociala s-a rasturnat complet si bulversarea valorilor este totala . Ceea ce parea foarte important atunci este insignifiant si irelevant acum , si invers.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu