Elita discreta a României


ELITA DISCRETA A ROMÂNIEI

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Dr. Peter Gross , Steven van Groningen, Leslie Hawke, Jean Lauxerois, Peter Damian Hurley

Monday, June 27, 2016

Semnal . Jean Lauxerois - L'épreuve du temps ; Rome Apocalypse


Filozoful francez Jean Lauxerois ( fost elev al Jean Beaufret , fost director de programe la Collège international de philosophie , traducator din germana si greaca veche al operelor lui Martin Heidegger,Theodor W. Adorno, Walter F. Otto, Sofocle, Platon si Aristotel este un mare cunoscator al grandorii intelectuale a epocilor trecute pe care le poate compara cu declinul cultural tragic al celor prezente. Aceasta mare constiinta europeana stapaneste perfect totemele culturale fundamentale in acest context si restabileste prestigiul autenticei elite culturale europene pe care o reconecteaza la realitatile prezente sublinind rolul major pe care aceasta ar trebui sa-l aiba in acest prezent atat de tulbure .
Jean Lauxerois a inaugurat un nou tip de analiza a sistemelor politice si sociale contemporane si europene construind o grila atemporala de evaluare a societatilor care sunt pozitionate , in raport cu gradul lor de dezvoltare si de evolutie , pe o scala imaginara a umanitatii.
In acest sens a facut o impresionanta radiografie intelectuala a unui sistem politic si social cum este cel francez (http://blogs.mediapart.fr/edition/contes-de-la-folie-ordinaire/article/280511/un-pays-malade-de-jean-lauxerois ), dar acest tip de evaluare poate fi aplicat in egala masura oricarei tari din Europa sau din Occident , inclusiv fostelor tari comuniste.
Aceasta analiza a sistemelor politice este dublata de o impresionanta analiza a sistemelor culturale. In alt context , Jean Lauxerois a analizat devenirea Europei la intersectia dintre cultura vechii Elade ,vechea Roma , ortodoxie si catolicism mergand pana la analiza marilor probleme ale Europei de azi (http://www.luceafarul.net/jean-lauxerois-questions-de-tudor-petcu-a-propos-de-lorthodoxie ). Perspectivele complementare , eruditia cu adevarat coplesitoare, naturaletea , siguranta, claritarea si concizia exprimarii in cele mai abstracte probleme filozofie ne fac accesibile cele mai dificile chestiuni ale genezei Europei moderne care de regula erau accesibile doar elitelor sale culturale. 
In egala masura , Jean Lauxerois pledeaza pentru revenirea societatilor europene si a Europei in ansamblu la sensul originar al notiunilor de comunitate si legaturi comunitare , ca o etapa necesara intr-un proces de reconstructie sociala deoarece doar prin intalnirea reala a celuilalt si legaturile reale intra-comunitare se poate reface sensul initial al etosului social ca o conditie necesara a reinstaurarii unei etici sociale autentice. Desi catolic prin origine , dar avand si detasarea data de formatia sa intelectuala si culturala , Jean Lauxerois s-a apropiat in egala masura de spiritualitatea ortodoxa fiind puternic influentat de intalnirea cu aceasta si de radacinile ei filozofice si ancestrale care sunt in acelasi timp si radacini ale batranei Europe.
Din aceasta perspectiva este analizat fenomenul foarte complex al dezradacinarii Occidentului si , prin contrast, este adus Romaniei si romanilor cel mai frumos omagiu care arata ca strainii vad foarte clar ceea ce multi romani nu mai vor sau nu mai pot sa mai vada in tara lor  (http://www.luceafarul.net/jean-lauxerois-questions-de-tudor-petcu-a-propos-de-lorthodoxie ).

Am sansa acum de a putea semnala romanilor cunoscatori ai limbii franceze , aparitia a doua carti ale unui mare prieten al Romaniei , care este filozoful Jean Lauxerois .
" L'épreuve du temps" si "Rome Apocaliypse" - sunt meditatii asupra timpurilor moderne care nu mai sunt de ordin liniar ci devin cu totul altceva ( "le nœud de notre condition" - Pascal ) si asupra degradarii societatii si culturii occidentale contemporane pentru care "Rome Apocalypse" devine un simbol al extinctiei reale sau simbolice care ameninta lumea civilizata.
























Aceasta sansa mi-a fost oferita chiar de catre  profesorul Jean Lauxerois care in urma urma unei dialog sustinut  despre problemele unor societati atat de diferite cum sunt societatea romaneasca post-comunista si societatea franceza actuala ,  printr-un gest de rara distinctie si noblete mi-a oferit posibilitatea nesperata pentru mine de a intra in posesia lor .
In esenta,  reintoarcerea la fundamentele culturii si civilizatiei europene sunt poate unica solutie la alienarea,  deconstructivismul social si decivilizarea care ameninta si Europa, si intreaga lume civilizata. Din aceasta perspectiva , esecul sistemelor politice si fracturile sociale imense din societatile moderne poate fi compensate doar prin reumanizarea societatilor si aici demersul profesorului Jean Lauxerois devine unul esential in aceste timpuri atat de tulburi deoarece inaugureaza o noua linie de univers si un ultimatum moral in care prioritatile si sistemele de valori difera esential de cele aflate in uz in societatile capitaliste si post-comuniste.
In aceasta noua linie de univers nu societatile contemporane alienate , impersonale si birocratizate ale satului global  isi dau mana peste capetele oamenilor , ci oamenii isi dau mana peste acestea pentru ca s-a ajuns deja la capatul drumului si nu mai exista cale de intoarcere *).









Note

*) Cu titlu de opinie personala , constat o surprinzatoare voluta a buclelor temporale si a timpului trait. Intre 1969-1973  , respectiv in timpul anilor de liceu, ma intalneam in linistea Bibliotecii Municipale Bibicescu din Turnu-Severin cu Charles Baudelaire, Andre Malraux, Andre Gide, Stendhal, Proust, Victor Hugo, Albert  Camus, Moliere, Balzac, etc. , respectiv cu un univers care pentru epoca respectiva  parea insignifiant si total deconectat de lumea in care traiam atunci . Dupa mai mult de 40 de ani , clepsidra sociala s-a rasturnat complet si bulversarea valorilor este totala . Ceea ce parea foarte important atunci este insignifiant si irelevant acum , si  invers.

No comments: