Elita discreta a României


ELITA DISCRETA A ROMÂNIEI

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Dr. Peter Gross , Steven van Groningen, Leslie Hawke, Jean Lauxerois, Peter Damian Hurley

Saturday, June 4, 2016

Văicăreala sau drobul de sare al intelectualilor si universitarilor români


Ceea ce este  caracteristic acestei perioade bizare pe care o traim acum este o stare de paralizie sociala si intelectuala , o stare de prostrație,  resemnare si  abandon in care exact cei care ar trebui sa gandeasca lucid si sa caute solutii sunt primii care renunta si parasesc arena politica si sociala dand tonul la scaderea moralului populatiei,  instaurarea apatiei si depresiei sociale.
Solutiile intelectuale propuse pana acum sunt in linii mari , si din nefericire,  de tipul „ţara arde şi baba se piaptănă” respectiv pot fi rezumate la  a) evadarea din realitate*)  si respectiv  b) resemnarea in fata realitatii si implicit refuzul schimbarii ei**).


a) Evadarea din realitate este o solutie extrema propusa de filozoful Gabriel Liiceanu  prin care subiectul constient  ar trebui sa se desprinda total de timpul sau  si de „turma” si sa-si gaseasca „sensul propriu de a fi” : 
„Oamenii pot trăi perfect fără să intre în dialog cu ei înșiși, fără să caute un sens al existenței în această lume. Pot trăi perfect în marea călduță a vieții, duși de val până la sfârsitul zilelor, în categoriile comune ale vieții. Majoritatea oamenilor așa și trăiesc(s.n.).”
 „ - Un om poate trăi pe diferite paliere ale existenței. Poate trăi foarte jos, la un nivel biologic și spiritual comun sau poate trăi foarte sus, spunând: eu nu pot să ies din viață fără să fi făcut efortul de a înțelege ce e cu mine.(s.n).”
 „Alexandru Dragomir a fost un mare gânditor al acestei țări, dar nu s-a manifestat public niciodată. Câțiva prieteni l-au întrebat: bine, dar atunci de ce citiți toți filozofii și toată literatura lumii, vă luați note, scrieți reflecții în caiete? Pentru ce? Răspunsul lui a fost: ”Ca să nu mor bou!”  (s.n.). Noica spunea altfel: știu că viața nu are un sens, ce bine că nu are! Așa pot eu să-i dau unul.”
 ”A fi pe măsura timpului tău” este o garanție că nu vei gândi cu mintea ta. Cât de greu poate fi să te dezbini de timpul tău? De fapt, nu există și n-a existat vreodată pe lume o aventură mai tare…”
„A gândi de unul singur este o aventură în care ai de înfruntat obstacole neînchipuit dificile pentru ca în final să-ți găsești sensul propriu de a fi. ”
„Ca să rămâi la imperativele gîndirii pe cont propriu trebuia să ieși din turmă. Kierkegaard dădea ca exemplu crucificarea lui Iisus.”
 Gabriel Liiceanu
VIDEO INTERVIU. Gabriel Liiceanu, despre cum ajungi să gândești pe cont propriu și de ce acest lucru este o nebunie 

Din  nefericire , nu toti cetatenii vor sa devina studenti la filozofie , iar cel mai interesant aspect  care diferentiaza in realitate oamenii ( „A gândi pe cont propriu apare atunci când intervine lumea valorilor .” ) este amintit doar in treacat exact atunci cand in aceste timpuri tulburi o discutie despre valorile umane si sociale fundamentale ar fi esentiala .
Pe de alta parte , aceasta conceptie care pare elitista , estea una intens promovata prin anii `80 la Facultatea de Filozofie din Bucuresti de catre Radu Florian ( profesorul de "socialism stiintific” ) care sustinea ca nu toti oamenii pot avea acelasi nivel de intelegere in sensul ca exista  „simtul comun” ( oamenii obisnuiti care nu ar avea aptitudini si inclinatii spre filozofie ) iar pe de alta parte exista cei care ar avea aceste capacitati deosebite prin care se pot ridica deasupra realitatii comune.
Probabil de aceea in comunism , si exact dupa principiul lui Orwell ( „toti sunt egali , dar unii sunt mai egali decat altii") ,  decalajul intre „turma”( fara drepturi)  si conducatorii ( cu privilegii )  a fost atat de mare.
De fapt, aceasta interesanta conceptie o regasim si acum sub alta forma exact la cei care au preocupari in domeniul securitatii nationale : 

„ Asa cum subliniam si cu alt prilej,in profesia noastra media coeficientului de inteligenta este cu mult peste media altor profesii (s.n.) , iar orgoliile unor personalitati au facut ca interesele de breasla sa ocupe un loc secund in preocuparile domniilor lor.”
Ion Duvac - MASTER "PSIHOLOGIE APLICATA IN DOMENIUL SECURITATII NATIONALE"
http://www.e-scoala.ro/psihologie/master_psihologie_aplicata_in_domeniul_securitatii_nationale.html


b) Refuzul schimbarii realitatii se manifesta prin acceptarea resemnata si pasiva a unei realitati sociale considerata ca fiind implacabila:

„România este un stat confruntat, o dată cu teribila criză a dezinfectanţilor, cu propria sa impotenţă criminală, inseparabilă de complicitatea care a permis conservarea unui sistem contrar demnităţii umane şi transparenţei. Societatea noastră pare să realizeze că ficţiunile pe care ne întemeiam existenţa sunt, finalmente, doar formule de iluzionare colectivă.
Garanţiile legale şi constituţionale nu au nici un corespondent în realitatea în care suntem prizonieri.”
„Marasmul moral şi politic al României de acum este materia din care se hrăneşte revigorarea USL .Alegerile parlamentare de peste câteva luni pot fi decisive în direcţia slăbirii suplimentare a capacităţii de apărare a statului nostru împotriva corupţiei endemice.”
„Scrutinul din iunie are mizele sale politice, imposibil de ignorat. A le trece cu vederea înseamnă a accelera această involuţie generală.”
Ioan Stanomir - Marasm , alegeri locale şi continuitatea oligarhiilor


Interesant este ca aceste comentarii  nu apartin unui jurnalist de opinie,  ci unui profesor de drept constitutional de la Universitatea Bucuresti.
Daca analizam ambele solutii propuse si perspectivele lor de abordare a realitatii , observam ca ambele eludeaza esentialul. Viziunea filozofica pune accent doar pe individ , neglijand raporturile lui cu societatea in care traieste si problema centrala a valorilor umane si sociale in jurul carora este organizata viata sociala, iar viziunea juridica se margineste doar la formularea unor tautologii asupra starii de fapt neglijand solutiile de iesire din marasmul in care se afla si societatea,  si cetatenii ei.
Rezultatul este acela ca ambele perspective propuse eludeaza exact problemele realitatii  si teroarea cotidianului politic si social in care sunt prinsi cetatenii care au nevoie de solutii si de actiune nu de discursuri moralizatoare , iar acest fapt este cunoscut de mii de ani :

"Se iroseste si mintea celui inzestrat cu multa inteligenta cand omul n-are noroc si trebuie sa caute in fiecare zi lemne, sare, ulei..."
(Panciatantra).


Pe cale de consecinta problema importanta in acest context nu este aceea a valorilor in care crede fiecare ( este o problema personala a celui in cauza ) ci a valorilor umane , sociale si morale esentiale , respectiv acelea in care cred toti pentru ca acestea unesc cu adevarat o comunitate , dar exact acest aspect este eludat in discutie , dupa cum singura solutie juridica propusa este aceea „ ...de a nu trece din vedere” ceea ce ar putea urma .
Din fericire , exista si initiative civile care depasesc acest blocaj mental si social schimband total perspectiva asupra lucrurilor , iar ceea ce este mai interesant este ca aceste initiative nu vin nici din partea partidelor politice, nici din partea organizatiilor societatii civile  , nici din partea breslelor profesionale ( ex : breasla juristilor) , ceea ce inseamna ca nu exista interes la aceste niveluri. Sunt intiative individuale de tipul "acului in carul cu fan" care arata decalajul existent intre aspiratiile cetatenilor si oferta instantelor care pretind ca le reprezinta interesele :


Pe de alta parte ,  realitatea bate la usa iar problemele societatii si ale cetatenilor prinsi in „menadrele concretului” nu tin de speculativismul filozofic sau juridic , ci de  pretul platit de toti intr-un sistem construit pe dos in raport cu o lume si o societate normala , sistem care ar trebui schimbat si reformat din temelii , nu acceptat  :

„Parte a problemei o constituie faptul că legislația română nu împiedică persoane acuzate de corupție să candideze pentru posturi publice(s.n.), așa cum sunt cele peste 3.000 de mandate de primar sau cele peste 8.000 de locuri în consiliile locale, care ”sunt scoase la concurs” pe 5 iunie.”
http://cursdeguvernare.ro/politico-cele-sase-fete-ale-politicii-putrede-din-romania.html  
„Romania este tara in care un avocat condamnat definitiv pentru coruptie ramane in profesie si continua sa pledeze linistit in instanta. Din cauza unor prevederi legale neclare si permisive, dar si cu protectia colegilor avocati din conducerile Barourilor in mana carora sta "excluderea din profesie", avocatii dovediti corupti isi vad linistiti de treaba( s.n.).
 http://anticoruptie.hotnews.ro/stiri-anticoruptie-14684325-romania-raiul-avocatilor-condamnati-penal-vezi-text-cazuri-avocati-condamnati-definitiv-care-pledeaza-continuare-instanta-zice-baroul-cazul-costiniu.htm   
Mii de maşini furate circulă zilnic prin România. Numai în Capitală se fură peste o mie de maşini pe an, iar la nivel naţional s-a depăşit cota trei mii. Banii adevăraţi se fac, însă, din furtul maşinilor furate din străinătate.
În acest timp, 352 de maşini furate circulă cu acte în regulă, eliberate chiar de autorităţile române, în baza unor norme care i-au scos din sărite pe italieni, germani, austrieci sau francezi. Şi asta pentru că furtul de maşini este legalizat în România(s.n.).
http://www.gandul.info/stiri/cum-se-circula-legal-in-romania-cu-masini-furate-3669897  
Chiar daca politistii afla despre masina ca este furata din alta tara nu o pot scoate din circulatie (s.n.). Se poate insa mentiona pe certificatul de inmatriculare "autovehicul declarat furat", asta pentru ca un al doilea doritor sa stie ce cumpara.
 http://stirileprotv.ro/stiri/eveniment/romania-singura-tara-din-europa-in-care-se-inmatriculeaza-masini-furate.html    
„Tot auzim pe la TV despre condamnările la „ani grei” de închisoare aplicate de instanţe pentru săvârşirea de diverse infracţiuni, de la lovire şi furt la viol şi omor.
În general, percepţia publică în astfel de ocazii este lipsită de nuanţe. Când cineva este condamnat, de exemplu, la 8 ani închisoare, lumea se gândeşte că acea persoană condamnată va sta în puşcărie 8 ani, pentru că asta spune pedeapsa: 8 ani de închisoare.
Atunci când la TV se anunţă condamnări la închisoare, privitorul ar trebui să consulte tabelul din cuprinsul acestui articol, pentru a-şi face o imagine mai exactă despre ce înseamnă durata reală a pedepselor aplicate (s.n.).”
http://adevarul.ro/news/societate/cat-mai-inseamna-astazi-8-ani-inchisoares-1_55dc0ab2f5eaafab2ce49b20/index.html   
 http://www.evz.ro/laurentiu-sotul-victimei-sunt-dezgustat-de-justitia-din-romania.html  
" Conform legii penale româneşti împotriva unei persoane decedate nu se poate demara nicio investigaţie judiciară. Pur şi simplu autorităţile judiciare nu vor avea bază legală să investigheze averea privată a lui Condrea şi conturile private ale acestuia din ţară şi din stăinătate. Pe cale de consecinţă statul român nu mai are nicio pârghie să extragă din averea lui Condrea sumele necesare pentru acoperirea prejudiciului.Pur şi simplu autorităţile judiciare nu pot avea acces la banii personali ai principalului suspect din acest caz. Sumele rămân moşenitorilor sau unei terţe persoane, dacă Condrea a lăsat o împuternicire în acest sens (s.n.). Acesta este un aspect cel puţin la fel de important ca faptul că procurorii au rămas fără principalul personaj al anchetei lor.
Toate acestea nu se puteau întâmpla dacă procurorul de caz lua măsurile preventive impuse de lege. Pur şi simplu s-a ajuns aici pentru simplul fapt că, dintr-un motiv misterios, procurorul a refuzat să-şi facă datoria în acest caz.(s.n.)"
Sursahttp://www.evz.ro/dosarul-condrea-este-in-primul-rand-o-dovada-de-incompetenta-crasa-in-parchetul-general.html  
http://www.evz.ro/klaus-iohannis-a-trimis-cererea-de-urmarire-penala-pentru-4-fosti-ministri.html
„Eu am intuit că avem mari probleme în sănătate şi în educaţie. E eşecul clasei politice şi al românilor. Nu este un eşec al meu. Dan Condrea nu putea să acapareze atâta putere fără ajutor. Noi avem un sistem de sănătate de tip stalinist. Nu îmi aduc aminte ca servicile să mă fi informat despre mafia din sănătate. Echivalentul de la Hexi Pahrma îl găsim în multe locuri. Şi în învăţământ, peste tot. Sistemele există în structură (s.n.) 
Traian Basescu
http://adevarul.ro/locale/targu-jiu/video-barbat-paralizat-umilit-comisia-evaluarea-persoanelor-handicap-nu-dreptul-insotitor-nu-manance-singur-1_57502eac5ab6550cb8906058/index.html 

In esenta , recentele cutremure politice externe si interne ( scandalul Panama Papers, Ferma Baneasa, etc) , recentele catastrofele sociale de la noi ( Colectiv, infectiile nosocomiale,etc.), revoltatorul scandal HEXI PHARMA, amploarea retelelor penale de tipul "asocierea in vederea savarsirii de infractiuni" la nivel national si international,etc. au scos la iveala lucruri de cosmar din societatea romaneasca , iar cosmarul este departe de a se termina.
Aceste ultimele dezvaluiri sugereaza ca traim intr-o societate de tip horror  iar cel mai grav lucru este acela ca am avut / avem in continuare victime ( oamenii mor! ) ...dar nu exista criminali sau vinovati si ca in continuare , cu toate eforturile DNA de a investiga prejudiciile uriase aduse de uriasele retelele infractionale care paraziteaza statul roman si ai caror membri dovediti sunt pedepsiti de justitie doar cu suspendare, exista inca sentimentul ca avem in continuare coruptie fara corupti,etc.
In fata unei asemenea realitati inspaimantatoare , si de peste un sfert de secol , reactiile societatii civile si ale instantelor care pretind ca apara  interesele cetatenilor sau ca lupta in numele lor sunt palide sau chiar inexistente , iar solutiile propuse de directorii de constiinta si de formatorii de opinie sunt uneori inadecvate sau utopice . 
Nu poti lupta cu un sistem si o megamasina sociala care agreseaza practic intreaga societate , valorile umane si democratice,  confundand cetatenii cu studentii din amfiteatrul Facultatii de Filozofie si recomandandu-le acestora   "sa se dezbine de timpul lor" si sa-si gaseasca "sensul propriu de a fi", dupa cum nu poti lupta cu mecanismele perverse care au capturat domeniul politic , economic si social dupa principiul văicărelii juridice in faţa drobului de sare.
Aceasta inseamna ca pe langa problemele cronice legate de schimbarea sistemului si de reformarea statului , mai exista o problema poate chiar mai mare  legata de ineficienta societatii civile si de inadecvarea strategiilor si atitudinilor  propuse de liderii civici, personalitatile culturale, directorii de constiinta si liderii de opinie . Se contureaza astfel  necesitatea unei schimbari de paradigma si a schimbarii unei garnituri ramasa dupa doua decenii aproape intacta , pentru ca , la fel ca in politica , nu poti construi o societate civila si o lume noua cu ideile sau cu liderii lumii vechi. Dovada cea mai buna este stadiul in care se afla societatea civila dupa cei 26 de ani din viata tuturor care s-au scurs deja.

http://www.contributors.ro/fara-categorie/video-interviu-gabriel-liiceanu-despre-cum-ajungi-sa-gande%c8%99ti-pe-cont-propriu-%c8%99i-de-ce-acest-lucru-este-o-nebunie/#comment-283516
http://www.contributors.ro/reactie-rapida/marasm-alegeri-locale-si-continuitatea-oligarhiilor/#comment-283517



Note

*) Gabriel Liiceanu - VIDEO INTERVIU. Gabriel Liiceanu, despre cum ajungi să gândești pe cont propriu și de ce acest lucru este o nebunie

**) Ioan Stanomir - Marasm , alegeri locale şi continuitatea oligarhiilor




Comentarii Contributors.ro


Dan G spune:
@ Sergiu Simion (04/06/2016 la 12:13)
Mulrumesc pentru acest excelent comentariu (si la “obiect”) iar remarcile de la sfarsitul comentariului sunt “pentru cei care urechi sa auda” (inclusiv cei citati de dvs. dar si a altora inclusiv politicieni si/sau “reprezentanti ai societatii civile”) si sa le puna in practica, nu sa se auto-considere in afara acestui grup de lideri ai lumii vechi care ar vrea sa costruiasca o lume noua tot cu ideile lor.
” Se contureaza astfel necesitatea unei schimbari de paradigma si a schimbarii unei garnituri ramasa dupa doua decenii aproape intacta , pentru ca , la fel ca in politica , nu poti construi o societate civila si o lume noua cu ideile sau cu liderii lumii vechi. Dovada cea mai buna este stadiul in care se afla societatea civila dupa cei 26 de ani din viata tuturor care s-au scurs deja.”
  • Sergiu Simion spune:
    Multumesc pentru apreciere cu scuze pentru faptul ca va raspund atat de tarziu . Dupa 26 de ani suntem deja doua persoane care apreciaza aceste idei ceea ce este deja foarte de mult :) ).
    Pe de alta parte , ceea ce este mult mai interesant in acest caz nu este numarul de persoane care vorbesc ci numarul celor care tac ceea ce este foarte semnificativ pentru ceea ce va urma si pentru unii, si pentru altii.
    • Eugen Dorobantu spune:
      “Pe de alta parte, ceea ce este mult mai interesant in acest caz nu este numarul de persoane care vorbesc ci numarul celor care tac ceea ce este foarte semnificativ pentru ceea ce va urma si pentru unii, si pentru altii”
      Bine zis!


No comments: