Documentul are meritul de a ne arata pentru prima data ce fel de mentalitate are un fost
ministru si care este viziunea domniei sale asupra propriului domeniu de competenta si
asupra societatii. Autorul este preocupat in mod fundamental de problemele de etica („… introducerea
elementelor de etică în legislație și în toate politicile și deciziile
autorităților” ) si doreste introducerea
unor standarde etice *) la baza piramidei
sociale ( educatie, sanatate , administratie , politica,etc.) , dar omite exact varful ei si nu observa
paradoxul ca oamenii onesti sunt exclusi de fapt de la decizii atunci cand tara
a ajuns sa fie condusa in mod legal de catre politicieni cu dosare penale.
In acest sens , perceptia asupra vietii culturale si
intelectuale de la noi este una de nivel general care exclude particularizarea, respectiv una
care vede numai padurea nu si copacii din ea :
„ Din reflex m-am îndreptat către învățăturile „elitelor”.
Am descoperit că acolo vraiștea e și mai mare: avem o specie unică, cea a
„intelectualilor constatatori”. Ei sunt textieri inegalabili…reușesc apoi, când
tensiunea războiului a trecut iar spiritele își recapătă apetența pentru
disecat evenimente, să ne lumineze cu explicații și soluții post-factum (lecții
sublime, fiecare dintre ele!) și lecții limpezi de morală. Dar intelectuali
vizionari, care să lase nuclee structurate de gândire în urma lor, ioc.”
La fel si asupra vietii politice :
„ Cert este că acum tocmai s-a încheiat încă un sezon de
vânătoare de voturi. În care românii au primit răspunsuri nerelevante de la
oameni în marea lor majoritate nerelevanți, la întrebări pe care nimeni nu l-a
pus. Oameni mici, minți închistate, caractere stâlcite. De la domnișori cu
ochelari fără ramă și discurs fără fond dar destoinici fesibuchiști, la
nevinovate gazele, gușteri hămesiți, și venerabili, respectabili seniori, luați
în brațe de și mai venerate amazoane. … Rezultatul faptului că niciodată,
nimeni, nu a avut inteligența și perseverența să pună pe hârtie
vulnerabilitățile României și întrebările fundamentale la care trebuie să
răspundem (s.n.) înainte de a încropi, pe genunchi, platforme și programe
găunoase care duc spre nicăieri.”
Dupa ce au fost executati toti la foc automat, dar fara sa nimereasca pe vreunul concluzia este una foarte interesanta :
„ Nu avem nici acum o structură cât de cât inteligentă care
să clarifice, structurat, confuzia discursului public.” (?!)
Nastrusnica idee. Altfel spus ne lipseste un fel de
„Minister al Adevarului ” care sa faca
ordine in discursul public , sa desparta
graul de neghina si sa arate tot ce este bine si ce este rau din tot ceea ce
spun toti actorii sociali si toate instantele individuale si institutionale si eventual
sa-i taxeze pe unii si sa-i laude pe altii . Bun, si ce vom face atunci cu dezbaterile publice si
cu libertatea de exprimare ? Nu stim , slava Domnului ca nu avem, dar cine
stie, poate ca autorul le da unora idei.
In realitate, acest tip de viziune asupra dezordinii din
viata sociala ( mai exact, in sensul articolului , asupra necesitatii de ordine ) se
refera la nevoia de control social extins specifica mentalitatii de tip
buncar si sub alta forma poate fi regasita intr-o viziune absolut centralizatoare
asupra societatii romanesti respectiv intr-o definitie exhaustiva a
…securitatii nationale :
„Doctrina
naţională a informaţiilor pentru
securitate oferă o
definiţie exhaustivă a
conceptului de securitate
naţională - „ starea naţiunii, a comunităţilor sociale, a cetăţenilor şi
a statului, fundamentată pe prosperitatea economică, legalitate, echilibru şi
stabilitate socio-politică, exprimată prin ordinea de drept şi asigurată prin
acţiuni de natură economică, politică, socială, juridică, militară,
informaţională şi de altă natură(s.n.), în scopul exercitării neîngrădite a
drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, manifestarea deplină a libertăţii de
decizie şi de acţiune a statului, atributelor sale fundamentale şi a calităţii
de subiect de drept internaţional ”.
Ion Duvac – Cultura
de intelligence a decidentilor politici” (http://documents.tips/documents/duvac-cultura-de-intelligence-a-decidentilor-politici-2007.html )
Autorul procedeaza intr-o maniera asemanatoare , respectiv inventariaza toate cele 40 de „vulnerabilitati”
( deci nu obiective, prioritati , directii ) ale Romaniei cu cele 117 de intrebari aferente si le pune la dispozitia tarii si cetatenilor.
Excelent , initiativa este mai mult decat laudabila , problema este cat va fi
de utila si la ce poate fi folosita.
In aceasta viziune originala , starea de fapt a societatii
romanesti este definita in mod semnificativ prin variabile psihologice intre care lipsa increderii ocupa primul loc , lipsa normelor
si/sau nerespectarea lor. Din cele 40 de
„vulnerabilitati” identificate de autor in cele 12 domenii ale documentului
citat, mai mult de 25% (!) sunt arondate
domeniului definit de specialisti drept capital social :
1.1.Principala sursă de pierdere a capitalului de încredere
din sânul societății este comportamentul perceput ca lipsit de etică. ; 1.2. Lipsa de standarde etice clare, astfel
încât anumite practici, deși viciază viața societății, rămân și se consolidează
ca general acceptate.
4.2.Apatia cetățeanului față de participarea la viața
publică.; 4.3.Accentuarea spiralei neîncrederii dintre cetățeni și sistemele cu
care interacționează, precum și a spiralei neîncrederii între cetățeni.; 4.4.Lipsa
certitudinii cetățeanului că-și poate îmbunătăți condiția prin interacțiunea cu
autoritatea publică.; 4.5.Ruptura dintre
cetățean și autoritate în procesul de optimizare a soluțiilor pe care
autoritatea publică le oferă cetățenilor.;
6.5. Scăderea încrederii între agenții economici și autorități.; 7.1.Răsturnarea
piramidei valorilor. ;7.2.Lipsa unui sistem de valori și repere în societate.;7.3.Promovarea
virulentă și ostentativă a unor non-valori culturale și a unei viziuni depășite
asupra locului culturii românești în cultura mondială.;10.1.Starea de
destructurare actuală a societății ca rezultat al lipsei de încredere între
oameni.; 10.2.Creșterea gradului de respingere, irațională, a tot ceea ce
înseamnă Uniunea Europeană și valorile acesteia. ; 10.3. Apărarea cu disperare a imobilității și
a statu-quoului de către oamenii și politicienii necompetitivi. Ei
conștientizează faptul că într-o lume competitivă, globalizată și multipolară,
șansele lor de a-și menține viabile rețelele de influență sunt minime.; 11.4.Cooperarea
foarte redusă între domeniul privat și cel public pentru proiectarea
intereselor economice dincolo de granițele României.
A doua remarca este legata de
neclaritatea si imprecizia termenilor . Documentul nu distinge clar intre domenii , categorii, cauze
si efecte , nu stabileste obiective si prioritati , nu distinge intre categorii ( puncte
tari / puncte slabe , importante /
urgente,etc.) fiind doar de tip descriptiv, tautologic si se margineste in cel
mai bun la constatarea starii de fapt , mai exact este un fel de framantare a mainilor
in fata drobului de sare .
Sa analizam modul relaxat in care autorul prezinta vulnerabilitatile
capitolului 7 ( Societatea si cultura )
:
7.1 Răsturnarea
piramidei valorilor. 7.2 Lipsa unui
sistem de valori și repere în societate.7.3 Promovarea
virulentă și ostentativă a unor non-valori culturale și a unei viziuni depășite
asupra locului culturii românești în cultura mondială.
Fara nici un dubiu , orice cetatean constient din aceasta tara a
observat aceste lucruri care vin gramada peste el si de peste un sfert de secol , dar tocmai de aceea
asteapta de la cei care vor sa ne si conduca , ceva mai mult decat simpla constatare a unei stari de fapt.
In sfarsit, autorul ne ofera cea mai mare surpriza chiar
in domeniul in care a activat si pe care
l-a condus in calitate de ministru. Citim in capitolul 9 ( Educatia, cercetarea
si tineretul ) urmatoarele
vulnerabilitati identificate de autor exact principiul definitiei circulare :
9.1.Calitatea inca precara a multor cadre didactice; 9.2.Calitatea
foarte scazuta a universitatilor ; 9.3. Calitatea inca suficienta a
infrastructurii si a retelei scolare
si a activitatilor periscolare
Prima remarca ( de fapt, uimire ) se refera la absenta oricarei referiri la termenul de educatie si la calitatea ei ( respectiv la "vulnerabilitati" /"intrebari" ) si la ambiguitatea termenilor . Nu
este clar daca formularea „calitatea inca precara a profesorilor …” se refera
la insuficienta lor pregatire sau se
refera la calitatile lor personale, ceea
ce ar fi cu totul altceva . Pe de alta parte, nu trebuie sa uitam ca nimeni nu
se face singur profesor , ci devine respectiv
este facut in cadrul unui sistem care il valideaza sau nu.
A doua remarca este
legata de faptul ca vulnerabilitatile identificate de autor sunt doar constatari
factuale , tautologice fara sa descrie consecinte si fara sa identifice cauze ( de solutii,
nici nu mai poate fi vorba ), iar supriza o constituie preocuparea exact pentru
ceea ce se intampla in afara domeniului analizat ( cf. activitatile
periscolare).
In sfarsit, fiind in
cauza un domeniu atat de important cum este educatia , o problema esentiala
este aceea a obiectivelor ei pentru ca
orice educatie are si un scop. Aici avem o foarte mare surpriza. Pe site-ul
Ministerului Educatiei Nationale citim si acum urmatoarele interesante
asertiuni in limba de lemn legate de misiunea, viziunea si valorile acestuia ,
asertiuni care sunt aproape identice cu cele din anii `90 ( daca nu si mai
inainte ) si care ne arata exact cum se poate ajunge la …vulnerabilitatile
(9.1…9.3) indicate de autor :
„MISIUNEA Ministerului Educației Naționale și
Cercetării Științifice este să asigure un mediu educațional care să asigure dezvoltarea
armonioasă ( adica? - s.n.) a tuturor beneficiarilor săi, prin promovarea
excelenței ( adica ? - s.n.) și asigurarea accesului egal la educație (
ce fel de educatie ? - s.n.).”; VIZIUNEA noastră este de a oferi tuturor
beneficiarilor (preșcolari, elevi, studenți etc.) accesul la o educație
de calitate ( adica ?- s.n.) , care să facă posibilă atingerea potențialului
maxim( s.n.) pentru fiecare dintre beneficiari, în vederea pregătirii lor
pentru competitivitatea globală( s.n.). Ne dorim să asigurăm recunoașterea
și garantarea drepturilor beneficiarilor de a-și păstra, dezvolta şi exprima
identitatea etnică, culturală, lingvistică şi religioasă
VALORILE care ne ghidează munca sunt :
Integritate ; Etic ; Transparent ; Colaborare ; Implicare ;
Responsabilitate
Sursa : https://www.edu.ro/misiune-viziune-valori-0
Pe scurt, mai pe romaneste , un fel de metafizica si metafilozofie a
bla-bla-ului care ii pregateste pe toti
in toate directiile si in toate domeniile dar nu este clar cum si pentru ce urmand
ca eficienta si rezultatele sa apartina viitorului.
Numai daca ne imaginam teancul celor 60 de legi si
documentele semnate de cei 20 de ministri pentru directiile , nivelurile si institutiile
partronate de minister in avalansa reformelor incepute si neterminate
niciodata, ne putem imagina usor ce haos
a fost creat in capul profesorilor , elevilor si studentilor care le-au
suportat pe toate si pe toti , de ce suntem unde suntem , si de ce autorul
identifica doar „vulnerabilitati” fara sa indice si solutii.
Sa facem acum
diferenta intre metafizica si metafilozofie si stabilirea unor obiective
clare. In viziunea Uniunii Europene am intrat intr-o societate bazata pe
cunoastere, combaterea excluderii si centrata pe noi competente de baza
( WG B). La randul lor , acestea se bazeaza pe competente cheie ( De SeCo
) cu 3 ( !) dimensiuni de baza :
a) nivelul autonom-individual ( dezvoltarea
abilitatii individuale de aparare si sustinere a drepturilor, intereselor,
responsabilitatilor, limitelor si nevoilor; abilitatea de a alcatui si conduce
proiecte de viata si proiecte personale; abilitatea de a actiona in cadrul unui
context / cadru mare ) ; b) folosirea interactiva a
instrumentelor ( limbaj, simboluri, texte, cunostinte, informatii,
noi tehnologii, etc.) ; c) evolutia in grupuri sociale heterogene
(abilitatea de a relata altora, de a coopera, de a conduce si de a rezolva
conflicte).
Aceste informatii foarte interesante si fara nimic dubios in
ele exista in documentele europene oficiale , si inclusiv la noi, de vreo 10 ani . Daca doar primul dintre aceste obiective ar
fi fost urmarit cu adevarat in plan social, poate nu mai aveam acum penali care
candideaza si cetateni care-i voteaza , respectiv un stat, o societate si o
populatie captive si parlamentari cu dosare penale, dar se
pare ca aceste informatii nu au ajuns suficient la romani din moment ce ei au inteles cu totul
altceva .
Ele ar fi trebuit sa
fie prezentate de catre societate cetatenilor ei si de catre
Ministerul Educatiei Nationale „beneficiarilor educatiei” , dar probabil
ca nu au facut-o bine sau deloc din moment ce autorul identifica la capitolul 10 drept
vulnerabilitate nationala :
„ Creșterea gradului
de respingere, irațională (s.n.), a tot ceea ce înseamnă Uniunea Europeană și valorile
acesteia”.
In sfarsit la noi , cade
atatea ori pana acum , viata bate filmul si realitatea bate imaginatia . In cei
26 de ani Ministerul Educatiei Nationale cu toti ministrii lui cu tot, a emis
tone de documente inutile si ineficiente daca ne gandim ca starea domeniului
este dezastruoasa , dar nu a reusit sa puna in practica nici macar concluzia ca
intrarea in sistemul educational trebuie facuta de la varste fragede pentru toti copiii deoarece invatamantul
elementar este fundamental pentru evolutia ulterioara a persoanei si nu a
reusit sa puna in practica programe de acest gen.
Ceea ce nu a reusesit sa identifice si sa rezolve un intreg
minister specializat si nici societatea in ansamblu , a reusit o instanta a
societatii civile care le-a impulsionat pe ambele.
Acest exemplu punctual arata cum se identifica corect o
problema , cum se defineste clar , cum se identifica principalele ei cauze si
cum se procedeaza la solutionarea ei , deci problema este cine sau ce in cei 26
de ani a impiedicat Ministerul Educatiei Nationale sa procedeze la fel, sau alte ministere sa-si faca ordine in propria ograda. Mai mult decat atat,
echivalentul a ceea ce a facut Leslie Hawk cu Ovidiu.Ro pentru invatamantul si
societatea romaneasca, a facut pentru
Ministerul Culturii si societatea romaneasca irlandezul Peter Hurley cu a sa Asociatie
Interculturala de Traditii (
http://www.drumullung.ro/) promovand stravechea civilizatie rurala si traditiile populare
romanesti pana la nivelul Uniunii
Europene (
http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/scrisoarea-unui-irlandez-comisar-european-romania-tara-ultimei-civilizatii-rurale-autentice-europei-ue-asista-cea-mai-marenedreptate-sociala-1_550d351c448e03c0fdc39a83/index.htm)
pentru ca reprezentantii nostri (
http://www.freedomsmile.org/proiecte)
au avut alte prioritati si asta apropo de vulnerabilitati la capitolul "Societate si
cultura” ( „rasturnarea piramidei valorilor , promovarea virulenta si ostentativa
a unor non-valori culturale,etc.) ”. Pe 18
februarie 2016, ora 15 la Bruxelles , in sediul Parlamentului European, si pe post de reclama facuta Romaniei, era lansata o celebra carte ( Dan Alexe - Dacopatia si alte rataciri
romanesti ) foarte cunoscuta inclusiv pentru reclama facuta …" importurilor lexicale
tiganesti” (
https://cabalinkabul.wordpress.com/2015/05/11/dacopatia-si-alte-rataciri-romanesti/
) .
Pornind de la aceste ultime doua exemple ( ca sa nu mai vorbim
de altele …) intrebarea enervanta este cum reusesc doi
straini sa vina in Romania, sa invete limba romana
si care, fara sa le ceara nimeni ,
initiaza cu succes programe si actiuni sau chiar reusesc sa promoveze valori autentice exact
acolo unde ministerele romanesti cu
directiile si angajatii lor cu tot au esuat timp de 26 de ani prin fisa postului si pe bani publici.
Si daca tot am ajuns aici, sa subliniem faptul ca autorul ne-a oferit din proprie initiativa o
radiografie de exceptie care nu putea fi obtinuta pe alte cai. Documentul de fata are meritul de a ne arata
pentru prima data ce fel de mentalitate are un ( fost ) ministru si care este viziunea globala a domniei sale asupra
societatii si asupra propriului domeniu de competenta, iar impresia generala care ramane este ca intre
ceea ce framanta societatea de peste 25 de ani si ii doare
pe cetatenii ei , si ceea ce identifica guvernantii drept prioritati, exista o
fractura dureroasa .
Daca asa gandeste un ministru care a condus un minister
fundamental si un domeniu cheie al societatii romanesti , probabil ca viziunea
sa nu este una absolut singulara deoarece a facut parte dintr-un guvern. In acest caz , intrebarea fundamentala este daca vina pentru situatia in
care ne aflam ca societate este a cetatenilor care volens-nolens merg acolo unde sunt condusi , sau
a celor care ii conduc dar care nu stiu clar nici unde, nici cum , si nici de ce ( in ultima instanta , cetatenii trebuie sa puna intrebarile si guvernantii sa dea raspunsurile, nu invers ! ) , pentru ca de performante
nici nu poate fi vorba daca ne gandim la cati indicatori se afla Romania pe ultimele locuri din Europa .
La nivel general , decalajul intre vorbe si fapte , intre
starea de drept si starea de fapt este o problema majora a societatii
romanesti care a explodat inca o data la alegerile recente pentru ca „"...nicăieri în
lume antidemocraţia nu mimează mai competent democraţia decât în România."
(
http://www.dw.com/ro/focus/s-10575).
Note
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu